سید محسن سجاد عصر روز شنبه در جلسه کارگروه اجتماعی ، فرهنگی و سلامت فریدن که در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، افزود: آسیب های اجتماعی در هر منطقه و جغرافیا متفاوت است، از این رو راهکارهای کاهش این آسیب ها منطبق بر اقتضائات فرهنگی و بومی اتخاذ شود.

به گفته وی معضل اعتیاد باید به صورت اجتماعی و با مشارکت مردم حل شود و مقابله موثر و ملموس با این پدیده از عهده چند نهاد خارج است.

 سجاد افزود: مواد مخدر بعد از تسلیحات دومین کالای تجاری جهان محسوب می شود، علاوه بر این موقعیت خاص کشور و قرار گرفتن در مثلث طلایی ترانزیت مواد مخدر زمینه را برای دسترسی بیشتر به مواد مخدر فراهم کرده است.

به گفته وی مبارزه با توزیع و حمل مواد مخدر باید به مرزهای کشور منتهی شود و گستردگی جغرافیای درگیر با این مساله به خصوص در استان های مرکزی از جمله اصفهان تهدید بزرگی است.

وی با بیان اینکه  در تبیین عوامل موثر بر گرایش به اعتیاد  باید آگاهانه و بر اساس واقعیت صحبت کنیم، افزود: اینکه فقر را تنها علت گرایش به مواد مخدر بدانیم درست نیست چرا که بر اساس آمار افزون بر ۲۵ درصد جامعه دانشگاهی کشور مبادرت به مصرف مواد مخدر دارند و شعاع این پدیده تا مدارس و دانش آموزان ما نیز گسترده شده است.

به گفته وی آسیب های اجتماعی باید با پیوست فرهنگی حل شود.

سجاد  با بیان اینکه  آموزش ، ارتقا سطح سلامت و برقراری امنیت سه وظیفه اصلی دولت ها محسوب می شود، افزود: خوشبختانه  در عرصه علم، فناوری و تولید دانش جزو پنج کشور نخست جهان  هستیم، همچنین از نظر تولید سلاح های مجاز و اهمیت دادن به مقوله سلامت  شرایط بسیار مطلوبی داریم.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان افزود: برغم تنش های منطقه ای، ایران جایگاه و اقتدار واقعی  خود در عرصه بین المللی را به دست آورده است، اکنون امنیت به عنوان زیربنای توسعه در همه بخش های کشور برقرار است اگر چه کمبودها و کاستی هایی نیز وجود دارد.

سجاد با بیان اینکه فرایند شناسایی ، مطالعه و رفع آسیب های اجتماعی  نباید تحت تاثیر مسایل سیاسی قرار بگیرد، افزود: آسیب های اجتماعی هر منطقه  همچنین راهکارهای کاهش آن توسط اندیشمندان و صاحبنظران شناسایی و طبقه بندی شود.

وی ادامه داد :  نهاد خانواده ، شاهراه اصلی کاهش آسیب های اجتماعی به شمار می رود.

فرماندار فریدن به پیشینه فرهنگی و اجتماعی فریدن در طول تاریخ اشاره و بیان کرد: این شهرستان مهد و محل استقرار قومیت های مختلف بوده است که طی سال های متمادی  با تفاهم، همدلی و صلح روزگار گذرانده اند.

وی اضافه کرد: این همزیستی مسالمت آمیز تاریخی که اکنون ادامه دارد در کشور بی نظیر است، به طوری که برآیند اسناد موجود  نشان می دهد هیچ سابقه نزاع، خشونت و جنگ قومی در تاریخ این خطه ثبت نشده است.

سید تقی معین الدینی  با بیان اینکه این مزیت مهم فریدن  در کتب و منابع، به "وحدت در عین کثرت" توصیف شده است، افزود:  به همین دلیل آسیب های اجتماعی که در این بستر متنوع فرهنگی رخ می دهد نیازمند اتخاذ راهکارهای بومی  و مدیریت محلی است که در این  راستا کمیته های متعدد با رویکرد محلی راه اندازی شده است.

سپس دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فریدن با بیان اینکه معتاد مجرم نیست و نمی توان افراد را به دلیل اعتیاد به زندان معرفی  کرد، افزود: در امر مبارزه با مواد مخدر خلا قانونی نداریم بلکه  نبود آموزش مهم ترین مساله است.

جواد کوهستانی اضافه کرد:  وجود ابهام  در  تعیین، تشخیص و مقابله با آسیب های اجتماعی  همچنین نبود متولی واحد و مشخص برای  مدیریت آن، موضوعی است که پیچیدگی این بخش را دو چندان کرده است.

وی،  کارایی آموزش برای کاهش آسیب های اجتماعی را بیشتر از وضع  قانون و تبصره  های انعطاف ناپذیر دانست.

رییس اداره بهزیستی فریدن میزان طلاق در سال ۹۶ و ۹۷ را به ترتیب ۱۸۹ و ۱۹۷ فقره بیان کرد و افزود: بیشتر طلاق ها در فریدن از نوع توافقی است.

به گفته وی اعتیاد، آسیب های فضای مجازی، کمبودهای  اقتصادی، خیانت و اختلالات شخصیتی و جنسی مهم ترین دلایل طلاق ها در فریدن بوده است.

فرزانه یسلیانی افزود: در ۶ ماهه نخست امسال به ازای ۲۲۴ ازدواج ، ۸۵ فقره طلاق در فریدن ثبت شده است.

وی افزود:  امسال تا اکنون ۱۷۵ نفر در شهرستان به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کرده اند.

رییس اداره بهزیستی فریدن استقرار اورژانس اجتماعی در این شهرستان را ضروری دانست و خواستار مساعدت مسوولان استانی در این خصوص شد.

فریدن با ۲ شهر، ۲۸ روستا و جمعیت افزون بر ۴۹ هزار نفر در ۱۴۰ کیلومتری غرب استان واقع است.

۹۸۶۱/ ۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.