حسین رئیسی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: این شهرستان با برخورداری از بناهای تاریخی و جاذبه های طبیعی و مذهبی منحصر بفرد هر ساله شاهد بازدید شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است.

وی حوزه های طبیعی، مذهبی زیارتی، تاریخی، تفریحی و سلامت را از جمله مقاصد گردشگری منطقه برشمرد و اظهارداشت : دریاچه نمک، دهکده نمکی، کویر مصر، رمل های ماسه ای، چال سلکنون، قلعه های جندق، بیاضه، ایراج ، چشمه های گرمه،آبگرم و بازیاب و بقعه های شمس الدین و نجم الدین در مهرجان، بقعه پیر خانه زاد در شهر خور و امازادگان از  جمله این آثار هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خور و بیابانک ادامه داد : در سال های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ بیش از ۱۱۹ هزار و ۳۷۸ نفر گردشگر در هتل  ها و واحدهای بوم گردی منطقه اقامت داشتند.

رئیسی اضافه کرد : این شهرستان به دلیل وجود آداب و رسوم، فرهنگ محلی و سنتی بکر، چشم اندازهای زیبا و منحصر به فردطبیعی برآن شده خور و بیابانک به عنوان قطب صنعت گردشگری کشور و استان اصفهان مطرح شود.

به گفته وی با آغاز فصل جدید گردشگری نرخ اسکان در اقامتگاه های رسمی شهرستان افزایش نمی یابد.

وی بیان کرد : بهای اقامت در تاسیسات رسمی گردشگری شهرستان ثابت می ماند و مدیران این مجموعه ها موظفند نرخ مصوب را بدون بازنویسی در معرض دید مسافران و گردشگران قرار دهند.

وی هشدار داد که تمامی اقامتگاه ها و تاسیسات گردشگری رسمی شهرستان در ایام گردشگری رصد  شده و در صورت هرگونه تخلف برخورد قانونی خواهد شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خور و بیابانک گفت: تاکنون برای راه اندازی ۶۴ واحد تاسیسات گردشگری موجود در شهرستان بیش از ۷۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال سرمایه گذاری شده است.

رئیسی افزود: در زمان حاضر خور و بیابانک دارای ۶۴ واحد تاسیسات گردشگری با ظرفیت پذیرش اقامت بیش از  سه هزار و ۶۰۰ نفر است که ۵۹ واحد اقامتگاه بوم گردی، یک مجتمع گردشگری و چهار باب سفره خانه سنتی، هتل، اقامتگاه سنتی و مهمانپذیر است.

وی ادامه داد: بر اساس تکلیف برنامه ششم توسعه تعداد واحدهای بوم گردی خور و بیابانک به ۸۰ واحد می رسد و اکنون این منطقه دارای ۵۹ اقامتگاه بوم گردی است و قرار است ۵۲ واحد تاسیسات گردشگری دیگر در یکسال آینده  به این مجموعه ها اضافه شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خور و بیابانک با اشاره به اشتغال ۲۵۰ نفری در تاسیسات گردشگری این منطقه گفت : اکنون ۵۲ واحد اقامتگاه و مجتمع گردشگری در دست اقدام است که مجموع واحدهای گردشگری خور و بیابانک به ۱۱۶ واحد افزایش می یابد و برای حدود ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می شود.

وی افزود: هتل های بالی، به تا و تی دا و آتشونی بارانداز، کاریز، ساحل کویر، شب چره، آرسون، نگارین، شن زار، هفتومان، اسکندر، خاطره، مهرگان، باباحسین، تلار، حوض حاجی، ناصریه، فانوس کویر، عموحسن، باجون، هد، براتی، قافله کویر، افضل، جندق از جمله اقامتگاه های بومگردی شهرستان خور و بیابانک هستند که در شهرهای خور، جندق، فرخی و روستاهای بیاذه، گرمه، مصر، فرحزاد نیشابور، مهرجان، هد، نصرآباد، هفتومان، کوره گز پذیرای مسافران عبوری و گردشگران هستند.

رئیسی افزود: آثار تاریخی ثبت شده خور و بیابانک مربوط به دوره های ساسانی، پهلوی، ایلخانان، قاجاریه، صفویه، صدر اسلام، سلجوقی و قرن هفتم است.

وی بیان داشت: نارنج قلعه بیاضه، آرامگاه استاد حبیب یغمایی، بقعه شمس الدین محمد مهرجان، مسجد عربها،آب انبار ابراهیم آباد، خانه یغما، خانه کافی،مساجد جامع قلعه جندق، بیاضه و فرخی،حسینیه و شبستان قلعه جندق آثاری است که ثبت ملی شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خور و بیابانک خاطرنشان کرد: مرمت بخشهای آسیب دیده قلعه های بیاضه، ایراج، گرمه و جندق، مرمت مساجد جامع جندق و بیاضه و همچنین مرمت خانه های تاریخی اردیب و دیگر خانه های ثبتی شهرستان است.

وی با اشاره به برنامه های اولویت دار شهرستان در حوزه حفاظت و مرمت آثار تاریخی افزود:  مرمت حفاظتی قسمتهای آسیب دیده به منظور بهسازی وضعیت موجود و آماده سازی بنا برای مرمت و احیای اثر و مشارکت در تعمیر بناهای بخش خصوصی و تعمیر خانه یغما و کافی را می توان نام برد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خور و بیابانک گفت: فرصت های سرمایه گذاری شهرستان  ۲۶ طرح  است که زمینه اشتغال ۱۵۷نفر را مستقیم به دنبال دارد.

رئیسی اضافه کرد : مسیر قنات روستای بیاضه، خانه کرباسی، آسیاب آبی مهرجان، آب انبارهای همت، افشار، نصرآباد و گنبد، احداث پارک آبی و بادی، احداث باغ پرندگان، احداث شکارگاه مصنوعی از مهمترین طرح هاست که در شهرهای خور، جندق و فرخی و روستاهای مصر، بیاضه، ایراج، مهرجان؛ گرمه، خنج و دادکین اجرا می شود.

وجود منابع گردشگری متنوع، بافت های تاریخی با ارزش و چشم انداز های بدیع و دلفریب  و همچنین همجواری جاذبه های طبیعی و فرهنگی و برخورداری از پتانسیل انجام فعالیت های ورزشی متناسب با محیط کویری و طبیعت گردی مبتنی بر کویر و انجام فعالیت های گردشگری ماجراجویانه در خور و بیابانک را می توان از مهمترین نقاط گردشگری این نقطه از کویر ایران را نام برد.

در خور و بیابانک هر یک از آثار تاریخی و طبیعی مجموعه ای از فرصت های گردشگری است و این موضوع نه تنها در آثار تاریخی و طبیعی بلکه در ارزشهای فرهنگی و دینی آن نیز نهفته است.

بافت تاریخی و معماری کویری روستاهای گردشگری خور و بیابانک، مهمان نوازی و پذیرایی گرم کویرنشینان این فرصت را فراهم کرده که شهرستان دارای بهترین گنجینه های گردشگری باشد.

شهرستان خور و بیابانک از شمال با شهرستان دامغان در استان سمنان، از جنوب با شهرستان اردکان در استان یزد، از شرق با شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی و از غرب با روستای چوپانان در شهرستان نایین هم مرز است.

۹۸۶۰/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.