ایرج حشمتی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان این که  این میزان اعتبار در سال گذشته صفر بود، افزود : از این میزان اعتبار ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به سازمان جنگل ها و مراتع اختصاص یافت و امید است اداره منابع طبیعی اصفهان کار کارشناسی لازم را برای از بین بردن کانون ریزگردها در استان با این اعتبار انجام دهد.

وی با بیان این که ۲۳۰ میلیون تومان از این اعتبار به جهاد کشاورزی و چهار میلیارد تومان به اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان تخصیص یافت، اظهارداشت : این اعتبارات بسیار اندک است ولی امیدواریم با ایجاد حس مسئولیت اجتماعی بین مردم، صاحبان صنایع و معادن و مسئولان توجه بیشتری به حفظ محیط زیست در کنار توسعه پایدار شود.

حشمتی با تاکید بر این که جزیره ای کار کردن دستگاه های اجرایی کمکی به کاهش آلایندگی هوای اصفهان نمی کند، تصریح کرد: امکانات، اعتبارات و تجهیزات لازم برای این کار وجود ندارد و اگر دستگاه های اجرایی به صورت بخشی اقدام کنند در این راه موفق نمی شویم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان با تاکید بر اینکه همه باید کمک کنیم تا وضعیت موجود، بدتر نشود، گفت: با توجه به اینکه در آستانه فصول سرد سال هستیم لازم است برای برطرف شدن کانون های ریزگردها، معاینه فنی خودروها، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و بهبود کیفیت سوخت اقدام های جدی تری انجام شود.

وی موتور سیکلت ها، معادن غیر مجاز و تردد خودروهای تک سرنشین و دودزا را نیز از عوامل افزایش آلایندگی هوا عنوان و اضافه کرد: حل این مشکلات با برنامه ریزی یک طرفه و جزیره ای و حتی برخوردهای صرف قضایی امکان پذیر نیست بلکه حس مسئولیت اجتماعی باید بین همه ایجاد شود.

حشمتی با بیان اینکه وضعیت کیفی هوای اصفهان در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با فاصله اندکی، بدتر بود و مشکلاتی در این زمینه داشتیم، یادآور شد: در ۶ ماه نخست امسال با پدیده تشدید ریزگردها مواجه بودیم که بررسی های کارشناسی نشان داد ایجاد کانون های خاک رسوب شده بر اثر سیلاب های فروردین امسال و وزش باد در این مناطق به ویژه در جنوب سمنان و ریگ جن دلیل این موضوع بود.

وی با اشاره به اینکه اقدام های خوبی برای رفع کانون های ریزگردها در اصفهان انجام شد، خاطرنشان کرد: اداره منابع طبیعی باید گزارش منشا یابی را ارائه و اداره هواشناسی باید طوفان ها را شناسایی کند تا این پدیده کمتر استان را تحت تاثیر قرار دهد.

کلانشهر اصفهان، یکی از آلوده ترین شهرهای کشور است به طوری که از طرفی در فصول سرد سال به دلیل پدیده وارونگی هوا و در برخی روزها به دلیل افزایش پدیده گرد و غبار، شاخص کیفی هوای آن به وضعیت ناسالم می رسد.

برخی از کارشناسان مسائلی مانند خشک شدن بستر زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی، تردد زیاد خودروهای شخصی، استفاده از سیستم های گرمایشی گاز سوز و وجود صنایع آلاینده در شعاع ۵۰ کیلومتری این کلانشهر را از جمله دلایل افزایش آلایندگی هوا ذکر کردند. 

تعدادی از شهرهای بزرگ استان اصفهان نیز با چالش آلودگی هوا مواجه هستند.

صندوق ملی محیط زیست در سال ۱۳۹۳ و با هدف کمک به کاهش آلاینده های محیط زیستی جلوگیری از تخریب، حفاظت از منابع طبیعی و احیاء و بهره برداری پایدار از منابع پایه و محیط زیست و تنوع زیستی تاسیس شد.

۳۰۱۱/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.