حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا صالحیان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزایش آگاهی مردم به امور جامعه را از رسالت ائمه جمعه بیان کرد و افزود: ائمه جمعه برای آگاه سازی مردم جهت تعیین نامزد اصلح در انتخابات مجلس شورای اسلامی  از هم اکنون باید نامه ۵۳ امیر مومنان حضرت علی (ع) به مالک اشتر را در خطبه‌های نماز جمعه تبیین کنند. 

نامه ۵۳ امیر مومنان حضرت علی (ع) به مالک اشتر طولانی‌ترین و پرمحتواترین نامه‌های نهج‌البلاغه است که آیین کشورداری را از تمام جهات بررسی کرده و اصول پایداری که هرگز کهنه نمی‌شود در آن ترسیم شده است.

رعایت عدل و انصاف در هر حال و پرهیز از هرگونه ظلم و ستم که سبب تغییر نعمت‌ها می‌شود، جلب حسن ظن مردم از طریق احسان و نیکی و سبک کردن بار هزینه‌ها،  تداوم نشست و مشورت با علما و خردمندان، تقسیم رعایا به گروه‌های مختلف و رسیدگی به هر کدام طبق نیازها و موقعیّت‌ها، نهایت تأکید بر رعایت حال قشر محروم، تعیین وقت مشخصی برای ملاقات عمومی و اجازه دادن تماس مردم به طور مستقیم با زمامداران، اجتناب از شتاب‌زدگی و عجله در کارها، پرهیز از رانت‌خواری و گرفتن حق اختصاصی در مشترکات، رسیدگی کامل به وضع تجار و صنعت گران و آنهایی که برای نقل و انتقال یا تولید نیازمندی‌های مردم صادقانه خدمت می‌کنند و نظارت دقیق بر معاملات، نرخ اجناس و مبارزه با احتکار از جمله مفاد نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر است. 

وی اضافه کرد: همانگونه که مردم باید برای انجام واجبات و فرایض دینی از جمله برگزاری نماز، حج و روزه آمادگی داشته باشند باید برای شرکت در انتخابات و تعیین نامزدهای اصلح نیز باید چنین باشند زیرا در انتخابات با آمادگی در آن باید شرکت کرد. 

مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان اصفهان اظهار داشت: ائمه جمعه باید از همین الان مردم را با ویژگی‌های فرد اصلاح آشنا کنند تا مردم بدانند چه کسانی می‌توانند برای حل مشکلات اقتصادی، رفاه، آسایش، امنیت و استقلال آنها قانونگذاری کند و به بالاترین نهاد قانونگذاری کشور راه یابد. 

وی ادامه داد: طبق نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر و فرمایشات ایشان، افرادی باید برای این امور انتخاب شوند که مسئولیت را طعمه‌ای برای رسیدن به اهداف شخصی و گروهی خود نکنند و همانگونه که شهید بهشتی فرمود در زمانی که مسئولیت به آنها محول شده آن را فرصتی برای خدمت به مردم که همانا عبادت است بدانند.      

وی افزود: ائمه جمعه رسالت دور کردن مردم و نامزدها از بد اخلاقی‌های انتخاباتی را برعهده دارند و با تنویر افکار عمومی باید مانع آن شوند که فردی با متوسل شدن به اعمال غیرقانونی و بداخلاقی بخواهد کرسی مجلس شورای اسلامی را به دست آورد. 

 صالحیان اظهار داشت: ائمه جمعه باید حساسیت جامعه را برای انتخاب افراد شایسته و حامیان مستضعفان و مردم که صاحبان اصلی انقلاب هستند افزایش دهند و آنها نباید این رسالت خود را به روزهای پایانی مانده به برگزاری انتخابات موکول کنند.  

 انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری دوم اسفند 1398 برگزار می شود.

 ۲۰۹۳ /۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.