محصول کشاورزی گواهی ‌شده محصولی است که در آن باقیمانده سموم، آفت ‌کش‌ها و عناصر سنگین و آلاینده از حد مجاز پایین ‌تر است و از نظر تغذیه‌ ای به اندازه کافی حاوی عناصر غذایی برای سلامت انسان و دام است. 
شهره مسائلی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: امسال برای دومین دوره در استان اصفهان، محصولات کشاورزی گواهی شده در قالب طرح محصول سالم (Good Agricultural Practices) کشت شد و پیش بینی می شود پنج هزار و ۸۰۰ تُن پیاز، سه هزار تُن سیب زمینی و یکهزار و ۲۰۰ تُن سیب درختی برداشت شود.

وی با بیان این که طرح محصول سالم از سه سال گذشته در سازمان جهاد کشاورزی اصفهان مطرح شد، اظهارداشت: پس از انجام کارهای مطالعاتی و کارشناسی و تدوین آیین نامه های لازم، سال گذشته حدود ۲۹ هکتار از اراضی استان در پنج شهرستان فریدن، فریدونشهر، بویین میاندشت، گلپایگان و سمیرم زیر کشت پیاز و ۱۲ هکتار در سمیرم و گلپایگان زیر کشت سیب زمینی رفت.

مسائلی ادامه داد: پارسال ۲ هزار و ۴۰۰ تُن پیاز گواهی شده و ۵۰۰ تُن سیب زمینی گواهی شده در اصفهان برداشت شد و این استان در زمینه کشت محصولات گواهی شده در کشور پیشتاز است.

وی با اشاره به اینکه باقی مانده میزان نیترات، سموم و فلزات سنگین در این محصولات از مد مجاز پایینتر است، تصریح کرد: میزان مجاز نیترات در پیاز می تواند تا ۹۰ پی پی ام (PPM) باشد که در محصولات گواهی شده اصفهان به حدود ۲۰ رسیده است.

رییس گروه محیط زیست و سلامت غذای جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه کمیته هایی در شهرستان ها بر روی نحوه کشت این محصولات نظارت مستمر دارند، گفت: میزان کود یا سم استفاده شده برای کشت این محصولات با توجه به نظر کارشناسان و بررسی خاک و برگ انجام می شود.

وی اضافه کرد: حدود ۲۰ روز قبل از برداشت محصول گواهی شده، هیچ گونه نهاده شیمیایی برای آن استفاده نمی شود تا دوره گذار آن طی شود و نمونه همه این محصولات برای اندازه گیری میزان نیترات، سم و فلزات سنگین به آزمایشگاه های مرجع استاندارد ارسال می شود.

مسائلی با بیان اینکه امسال سطح زیر کشت محصولات گواهی شده در استان افزایش یافت، خاطرنشان کرد: حدود ۹۸ هکتار زیر کشت پیاز، ۷۷ هکتار زیر کشت سیب زمینی و ۸۳ هکتار زیر کشت سیب درختی رفت که برداشت پیاز آغاز شد و سیب زمینی و سیب درختی در مهر انجام می شود.

 وی از مشکلات موجود برای فروش این محصولات را آشنا نبودن بسیاری از مردم با این محصولات عنوان و اضافه کرد: قیمت این محصولات حدود۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به دیگر محصولات بیشتر است اما به دلیل اینکه هنوز مردم درباره تفاوت آن اطلاعات چندانی ندارند، محصولات ارزانتر را بیشتر می خرند.

مسائلی با بیان اینکه کشاورزان زیادی نیز هنوز به سمت کشت این محصولات حرکت نکرده اند، تصریح کرد: به دلیل روش خاصی که در این نوع کشاورزی استفاده می شود، میزان عملکرد در اراضی کمی کاهش می یابد اما روش های تشویقی نیز برای کشاورزی گواهی شده مانند افزایش قیمت خرید محصولات و تقبل هزینه های آزمایشگاهی توسط سازمان تعاون روستایی نیز وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه بر روی این محصولات، برچسب گواهی شده وجود دارد و قابل تمایز است، گفت: توسعه کشت محصولات گواهی شده در استان اصفهان برای محصولات گلخانه ای مانند گوجه و خیار در دستور کار ما قرار دارد.

برنامه تولید محصولات گواهی شده در مرحله نخست در کشور برای محصولات زراعی و باغی با اولویت هشت محصول مانند گوجه فرنگی مزرعه ای و گلخانه ای، خیار، پیاز، سیب زمینی، پرتقال و سیب درختی انجام می شود. 
متقاضیان می توانند برای تولید محصولات گواهی شده به پایگاه اطلاع رسانی محصولات گواهی شده و ارگانیک در سامانه وزارت جهاد کشاورزی به نشانی cerganic-ma.ir مراجعه و به طور الکترونیکی ثبت نام کنند. 

کاهش ۲۰ درصدی هزینه بیمه محصولات کشاورزی، تخفیف ۹۵ درصدی تعرفه قرارداد صدور پروانه، صدور گواهی بهداشتی برای محصولات کشاورزی گواهی شده، هماهنگی واگذاری غرفه ها در میادین میوه و تره بار، استفاده از تسهیلات بانک کشاورزی و اولویت استفاده از تسهیلات و یارانه های بخش کشاورزی از مشوق های تولید محصولات گواهی شده در کشور است. 
تفاوت محصول گواهی شده با ارگانیک این است که محصول گواهی شده پس از تولید، فاقد باقیمانده آفتکش ها و سموم است و میزان عناصر آلاینده و نیترات درآنها کمتر از حد استاندارد و در عین حال حاوی عناصر غذایی برای سلامت انسان و دام می باشد در حالی که در محصولات ارگانیک، استفاده از نهاده های شیمیایی مجاز نیست. 

۳۰۱۱/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.