ماده مخدر ماریجوانا مشهور به "گل" زیر دسته کانابیس ها و از مشتقات گیاه شاهدانه است که به دلیل تشابه علائم و حالات آن به عنوان یک ماده توهم زا معرفی می شود.

این گیاه با کاهش عملکرد سیستم انتقال پیام های عصبی در مغز موجب ایجاد حالتی آرامش بخش در فرد می شود.

ماریجوانا بویی شبیه به بوی گیاه می دهد و مدت زمان اثر این ماده مخدر بین ۲ تا ۶ ساعت است و وابستگی ذهنی و روانی شدیدی در فرد به وجود می آورد.

نامگذاری "گل" برای ماده مخدر مرگ آور، فریبی برای به دام انداختن جوانان است.

کارشناس ارشد پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی اصفهان گفت: نام ماده مخدر ماریجوانا برای فریب افراد و مثبت انگاری اثرات آن از سوی سوداگران به نام "گل" رواج یافته است.

سرگرد حمید طاهری زاده روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این گیاه که از دسته کانابیس هاست و قابل رشد در هر نوع آب و هوایی است بیشترین میزان مصرف را در جهان به خود اختصاص داده است.

وی با دسته بندی مواد مخدر به سه نوع گفت: دسته اول شامل مخدرهایی است که مستقیم بر روی مغز افراد اثر می گذارد و مورفین ها، هرویین، تریاک و ... را شامل می شود.

طاهری زاده دسته دوم را محرک های سیستم عصبی ماننند شیشه، کوکایین، قرص های اکس و ... برشمرد و دسته سوم را نیز مواد مخدر روانگردان عنوان کرد که بسیار توهم زاست و گیاهان دسته کانابیس ها از همین دسته هستند.

وی یادآور شد: این نوع روانگردان ها بر روی قسمت های مختلف مغز انسان اثر می گذارد و به دستکاری هورمون های شیمیایی مغز می پردازد.

کارشناس ارشد پلیس مبارزه با مواد مخدر اصفهان افزود: مصرف این گیاه ۴۰ درصد بیشتر از حشیش بر روی مغز تاثیر می گذارد.

وی یادآور شد: در بررسی های صورت گرفته یکی از دلایل گرایش به سمت این ماده مخدر، ظاهر بی آزار گیاه،  اسم لطیف و راحت مصرف کردن آن است و اینکه علایم و عوارض آن هم مانند هرویین نیست که رسما فرد را از خود بیخود کند و ظاهرش را تحت تاثیر قرار دهد.

این پلیس تخصصی مبارزه با مواد مخدر افزود: از سوی دیگر تحقیقات گسترده در فضای مجازی و القای تصاویر و تاثیرات خوب این گیاه بر روی افراد و استفاده از افراد مشهور و معروف در زمینه های مختلف برای این تبلیغات عامل مهم دیگری در به دام انداختن جوانان و نوجوانان به این بلای خانمان برانداز است.

تبلیغات عکس و غلط از مخدر گل ذهن جوانان را به سمت مصرف آن می کشاند

سرگرد طاهری زاده افزود: متاسفانه تبلیغات غلط در فضای مجازی و حقیقی مبنی بر تفریحی، تفننی و بدون عارضه بودن این مخدر باعث شده که برخی افراد ناآگاهانه در این دام گرفتار شوند.

وی عناوینی مانند ضد افسردگی، نشاط آور، اعتیاد آور نبودن را از دیگر تبلیغات برای نابودی جسم و ذهن جوانان بر اثر آلودگی به این مخدر عنوان کرد.

کارشناس ارشد پلیس مبارزه با مواد مخدر افزود: از سوی دیگر همزمان با تبلیغات و توزیع و فروش این ماده مخدر روانگران، اداوات و ابزار مصرف آن نیز بصورت قاچاق در بسته بندی های شیک بمنظور جلب توجه افراد وارد کشور می شود.

قانونی بودن مصرف ماریجوانا در کشورهای دیگر مهر تایید غلطی برای مصرف آن در بین جوانان است

سرگرد طاهری زاده با بیان اینکه متاسفانه به خاطر سیاست های خاص سیاسی و یا اجتماعی در مقوله کاهش آسیب در برخی کشورها مثل ایالت هایی از آمریکا و اروپا برای قانونی کردن مصرف ماریجوانا، برخی جوانان حتی آنها که سواد بالایی دارند بر این باور شده اند که حتما این ماده ضرر و زیانی ندارد که در آن کشورها آزاد است و به سمت آن گرایش می یابند.

وی، علایم مصرف این ماده روانگردان را به دلیل تاثیر مستقیم آن بر روی بخش هوشیاری مغز موجب ایجاد شعف و سرحالی اولیه برای مصرف کننده و در نتیجه کاهش سطح هوشیاری و ایجاد احساس بی تفاوتی نسبت به جهان اطراف، همراه با گرم شدن بدن و افزایش تپش قلب عنوان کرد.

طاهری زاده افزود: جوان ها و نوجوان های مصرف کننده شدیدا به این ماده عادت می کنند و دچار افسردگی و توهم می شوند و افراد مستعدی برای خاتمه دادن به تحصیل، شغل و حیات هستند.

وی یادآور شد: تاثیر این ماده تا یکماه بر روی مغز و ریه باقی می ماند زیرا به چربی های مغز می چسبد و می توان آن را مادر تمامی بیماریها دانست.

این کارشناس ارشد پلیس مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: نکته بسیار مهم که باید روی آن تاکید شود این است که اعتیاد آور بودن این ماده بصورت علمی و عینی تایید شده است زیرا برخی از مصرف کنندگان این مخدر روانگردان نوجوانان و جوانان خوب جامعه هستند ولی بخاطر تفکرات و باورهای اشتباه به سمت استفاده از این مواد کشیده شده اند.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد از مقابله با عرضه، توزیع و مصرف این ماده مخدر روانگردان از سوی پلیس صورت می گیرد گفت: ۷۰ درصد باید در امر پیشگیری و مقابله بصورت فرهنگی و در قالب تربیت صورت گیرد.

طاهری زاده یادآور شد: نگرانی جامعه از آن است که بلایی که قلیان سر جوان ها و خانواده ها آورده به شکلی که بخاطر ظاهر و بوی خوب آن نقل محافط شده است جاری خود را به ماریجوانا یا همان مخدر "گل" مشهور بدهد.

۶۹۹۴/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.