محمد سرجوقیان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس قانون و آیین نامه‌ها ۱۵ درصد از مبالغ وصول شده حقوق دولتی معادن جهت ایجاد زیرساخت های بخش معدن باید به استانها بازگشت شود که حدود ۶ درصد آن به سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان در سال، تخصیص می یابد.

حقوق دولتی عبارت از درآمد دولت ناشی از استخراج، بهره برداری و برداشت هر واحد از ماده یا مواد معدنی است.
وی با بیان اینکه مبالغ تعمیم یافته از حقوق دولتی معادن وصول شده برای طرح های معدنی، راه ها و زیرساخت های بخش معدن هزینه می شود، اظهارداشت: سال گذشته ۲۳ میلیارد تومان و پنج ماه نخست امسال بیش از ۹.۶ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن از استان اصفهان وصول و به خزانه کشور واریز شد.

سرجوقیان با اشاره به ۸۲۸ معدن در استان خاطرنشان کرد: از ابتدا تا پایان مرداد سال جاری ۱۲ میلیون تُن مواد معدنی مختلف در استان استخراج شد که گویای فعال بودن ۶۰ درصد معادن نسبت به ظرفیت اسمی آنها و افزایش آن نسبت به سال گذشته است.

وی ظرفیت اسمی معادن اصفهان در این مدت را ۲۰ میلیون تُن اعلام و اضافه کرد: در مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۰ درصد از معادن استان فعال بود.

رییس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان، عواملی مانند رشد بازار سرمایه در بورس، بستر مناسب برای صادرات سنگ های معدنی به ویژه تزیینی به کشورهای همسایه مانند عراق و سوریه ، رفع مشکلات معادن از طریق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان و تفویض اختیار به استان را در افزایش فعالیت معادن این خطه نسبت به مدت مشابه سال گذشته موثر دانست.

سرجوقیان، ظرفیت اسمی استخراج معادن استان در سال گذشته را ۴۸ میلیون تُن اعلام کرد و گفت: پارسال حدود ۲۳ میلیون استخراج واقعی از معادن این خطه صورت گرفت و حدود ۵۰ درصد معادن فعال بود.

وی، تعداد کل پروانه های اکتشاف معدن در استان اصفهان تا پایان مرداد امسال را ۱۹۵ فقره اعلام و اضافه کرد: گواهینامه های کشف صادر شده تا این تاریخ نیز ۵۵ فقره بود.

استان اصفهان یکی از قطب های معدنی و صنایع وابسته به آن در کشور به شمار می‌آید و ۸۲۸ معدن با اشتغال هشت هزار و ۹۹۱ نفر و سرمایه گذاری ثابت ۶۸۹ میلیارد تومان دارد.

/۶۰۲۶/۳۰۱۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.