رضا شکرانی روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از جنبه‌های مغفول نهضت امام حسین(ع) فقر زدایی از جامعه است که در سیره ایشان نیز حتی در روز عاشورا مشاهده می شود.

وی با تاکید بر اینکه پرداختن به این موضوع در ماه محرم، ظرفیت بسیار بزرگی برای جهان اسلام و شیعه جهت برطرف کردن آلام جامعه دارد، اظهار داشت: تا کنون از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده نشده و مانند یک سرمایه دست نخورده از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

شکرانی با اشاره به اینکه زُدودن آلام و فقر همواره یکی از امور فطری است که همه انسان ها به دنبال آن بودند، خاطرنشان کرد: در ۳۰۰ آیه از قرآن بر فقرزدایی تاکید و این موضوع، وظیفه انسانی و دینی بیان شده است.

وی با بیان اینکه فقر زُدایی باید در زمینه های غذا، پوشاک، بهداشت، نیازهای جنسی، مسکن و امنیت انجام شود، تصریح کرد: در سرتاسر قرآن، فقر زدایی اولویت دینی و نه فقط اهتمام دینی، عنوان و حتی تاکید شده است که اقامه نماز همراه با اطعام نیازمندان باشد.

این استاد علوم قرآن و حدیث با اشاره به اینکه چنین دیدی در نگاه اهل بیت نیز وجود دارد، گفت: امام حسین(ع) نیز همواره نسبت به قشر کم درآمد و فقیر جامعه توجه ویژه داشتند.

شکرانی به روایتی از عاشورا اشاره و اضافه کرد: پس از آنکه امام حسین(ع) به شهادت رسید، اصحاب وی به اطرافش رفتند و زخم های روی بدن مطهر ایشان را نظاره کردند که متوجه زخمی روی کتف ایشان و تفاوت آن با سایر زخم ها شدند که پاسخ داده شد این زخم نتیجه به دوش کشیدن کیسه هایی است که هر شب امام بر پشتش حمل می کرد و به خانه یتیمان و فقیران می برد و آنها را اطعام می کرد.

وی با بیان اینکه در سخنرانی‌ها و مداحی‌های محرم اگر از زخم‌های بدن امام صحبت می شود باید این موضوع و تاکید سیدالشهدا(ع) بر فقر زدایی نیز گفته شود، ادامه داد: لازم است مداحان و سخنرانان با مطالعه بیشتر زندگی و سیره نامه امام حسین(ع) این نکته ها و کارهایی که برای زدودن آلام و فقر جامعه انجام می شد را نیز به مردم معرفی کنند.

این استاد علوم قرآن و حدیث با اشاره به حضور گسترده و میلیونی مردم در آیین‌های دهه محرم و تاسوعا و عاشورا افزود: می‌توان با مدیریت و مهندسی کردن این حضور و اشتیاق مردم از ظرفیت‌های آن برای ایجاد پویش های مختلف مذهبی، فرهنگی و اقتصادی استفاده کرد و به عنوان مثال پویش فقر زدایی را راه انداخت.

شکرانی با تاکید بر اینکه لازم است پویش هایی در بین مردم برای تحقق آرمان‌های بلند الهی و انسانی قرآن و اهل بیت ایجاد شود، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال می‌توان پویش تا ۴۰ همسایه مسجد را راه اندازی کرد به این صورت که این پویش به نام امام حسین(ع) و با همکاری هیات امنا و متولیان مساجد برای شناسایی خانواده‌های نیازمندی که تا ۴۰ خانه نزدیک مسجدها زندگی می کنند و کمک به آنها انجام شود.

۶۰۲۲/ ۳۰۱۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.