حجت الاسلام جعفر شانظری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: توجه به فرهنگ گفتمان به خوبی از ابتدای حرکت و قیام امام حسین(ع) در رفتار و کردار وی مشهود است و حتی ایشان در سخنان خود خطاب به مخالفان و دشمنان می‌گوید که به من گوش کنید که من چه می‌گویم.

این استاد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه گفت و گو، ابزار تعالی جوامع بشری است، اظهار داشت: جامعه‌ای پیشرفته می‌شود که فرهنگ گفتمان حتی با مخالف خود در آن شکل بگیرد.

حجت الاسلام شانظری با بیان اینکه فلسفه حرکت و قیام امام حسین(ع)، احیای تفکر و اندیشه دینی بود و دارای چند محور اساسی بود، اضافه کرد: ما باید بتوانیم از این الگو در سبک زندگی فردی و اجتماعی خود به خوبی استفاده کنیم.

وی یکی از این محورها را توجه به نظام توحیدی خواند و گفت: امروز از این مساله فاصله گرفته شده است درحالیکه امام حسین (ع) در قیام خود توجه ویژه ای به خدا، خداشناسی و قواعدی که خدا در قالب وحی به انسان ارائه کرد، معطوف داشت.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امام حسین (ع) از آغاز تا پایان روز عاشورا در تکاپوی تبیین معرفتی این نظام توحیدی بود، افزود: امام حسین(ع) در شب عاشورا نیز همه یاران خود را به ارتباط با خدا در قالب نماز، دعا و نیایش سفارش کرد و در واقع ایشان بر سر کلاس درس تعلیم نظام توحیدی به شهادت رسید.

حجت الاسلام شانظری یکی از راهکارهای تطبیق معیارهای فرهنگ عاشورایی با زمان کنونی را توجه بیشتر مداحان و سخنرانان به حاکمیت الهی و توحید با توجه به آموزه‌هایی که از قیام عاشورا می‌گیریم، عنوان کرد.

معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان یکی دیگر از محورهای قیام سیدالشهدا(ع) را احیای اصول اخلاقی و کرامت انسانی خواند و تصریح کرد: پیامبر اسلام (ص) با اخلاق توانست فرهنگ جامعه جاهلیت را تغییر دهد و در حرکت امام حسین(ع) نیز به این موضوع توجه شد.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال وقتی حربن ریاحی که ابتدا جلوی امام حسین (ع) را گرفت از کرده خود پشیمان شد، امام او را با عزت پذیرفت و حُر یکی از یاران سیدالشهدا(ع) شد.

شانظری، تاکید کرد: امروز نیز ما به شدت به ایجاد روحیه تعامل و پذیرش یکدیگر در جامعه نیازمندیم و باید در آیین های محرم به این مهم توجه شود.

این استاد فلسفه و کلام اسلامی، فرهنگ ایثار و گذشت را یکی دیگر از محورهای قیام امام حسین(ع) برشمرد و اظهار داشت: امروز که جامعه با سختی‌ها و مشکلاتی مواجه است برای برون رفت از بحران های اجتماعی لازم است روح ایثار و فداکاری را در عزاداری‌های محرم و صفر به فرهنگ تبدیل و این موضوع را احیا کنیم.

وی نفی ظلم و استبداد را از محورهای قیام امام حسین(ع) خواند و گفت: استکبارستیزی، نشانه عزت و کرامت انسانی است و در فضای سخت تحریم‌های کنونی باید به این اصل توجه بیشتری شود.

شانظری یکی از درس‌های بزرگی که می‌توان از قیام عاشورا گرفت را حق شناسی و حق پرستی عنوان و اضافه کرد: ما باید از آسیب‌هایی مانند شخص پرستی، حزب پرستی، پول پرستی و مقام پرستی دوری کنیم.

وی با بیان اینکه اگر حق پرستی تبدیل به فرهنگ شود بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از بین خواهد رفت، تصریح کرد: مبلغان و فعالان حوزه ها و دانشگاه‌ها باید امروز به مسائل جامعه مشرف باشند و با شناسایی مشکلات و آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی از فرهنگ عاشورایی برای رفع این مسائل، الگو بگیرند و آن را به مردم معرفی کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان، تصفیه سازی دین از خرافات و انحرافات را نیز از رسالت های عالمان دینی دانست و اظهار داشت: عده‌ای گاهی احساسی یا با دید ابزاری به دین، نگاه و دین را دُکان نان خوری خود می‌کنند که باید دین را از این آسیب ها به دور نگه داشت.

وی افزود: قشری نگاه کردن به دین و انسان‌سازی باید می شود که مسائلی مانند فرهنگ عاشورا دچار آسیب‌های احساسی، بدعت‌ها و خرافات شود به همین دلیل مراکز دینی و حوزه‌های علمیه باید تلاش کنند با احصا و معرفی هرچه بیشتر معارف و اخلاق دینی و پیام های قرآن و نهج البلاغه، سطح آگاهی معرفت انسان ها را ارتقا دهند.

 ۶۰۲۲/ ۳۰۱۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.