اطعام عزاداران شرکت کننده از اقصی نقاط شهرستان مبارکه و استان اصفهان از سوی اهالی، از ویژگی‌های برجسته و اصلی مراسم عزاداری حسینی در روستاهای اراضی و باغملک است.

میهمانان زیادی هر سال از تمام نقاط استان اصفهان در روزهای تاسوعا و عاشورا برای شرکت در این آیین سنتی، به این 2 روستا سفر می‌کنند.

در روز تاسوعای حسینی، همه اهالی روستای اراضی در خانه‌های خود به پخت غذای نذری می پردازند و هنگام ظهر با تزیین غذاها و قراردادن آنها در سینی های بزرگی که بر سر خود گذاشته‌اند، به حسینیه روستا می‌آورند.

 در این روز، اهالی روستای باغملک با کاروان عزاداری خود راهی روستای اراضی می شوند و بعد از پایان مراسم سینه‌زنی و اقامه نماز ظهر در حسینیه روستای مقصد، میهمان مردم روستای همسایه می شوند که با طبخ غذاهای متنوع در خانه‌هایشان و آذین زیبای آنها در داخل سینی ها، از مدعوین خویش پذیرایی می کنند. 

پس از اقامه نماز جماعت در ظهر تاسوعا، در حسینیه روستای اراضی، خیل اهالی و میهمانان در این مکان که شامل دکه‌ها و حجره های بسیاری است، جمع شده و پس از گشوده شدن درِهای حسینیه، وارد قسمتی که دکه‌ها قرار دارند، می‌شوند.

هر خانواده، میهمانان خود را به یکی از دکه‌های حسینیه برده و غذای ازپیش آماده و مُزین شده را بر سر سفره قرار می‌دهد.

همانند همین برنامه، فردای همان روز(روز عاشورا) در روستای همجوار یعنی باغملک برپا می‌شود.

اهالی روستای باغملک در روز تاسوعای حسینی، به روستای اراضی دعوت می‌شوند و در روز عاشورا نیز اهالی روستای باغملک هستند که مردم روستای همسایه‌اشان را به روستای خود دعوت می‌کنند.

مراسم روز عاشورا در روستای باغملک برگزار می‌شود و بعد از نماز ظهر که به یاد نماز ظهر عاشورا برپا  می شود و پس از پایان عزاداری هیات‌ها، درِ حسینیه روستا برای میهمانان امام حسین(ع) گشوده شده و از آنها به صرف ناهار پذیرایی می‌کنند.

روستاهای اراضی و باغملک در بخش گرکن جنوبی شهرستان مبارکه و در ۱۰ کیلومتری شهر مبارکه واقع شده اند.
مراسم عزاداری مردم این دو روستا در روز تاسوعا و عاشورای حسینی از صبح آغاز می‌شود و با پذیرایی ناهار پایان می‌یابد.

هر سال، روستاهای اراضی و باغملک مبارکه میزبان بیش از ۵۰ هزار عزادار در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی هستند.

جمعیت روستای اراضی براساس سرشماری مرکز آمار ایران یکهزار و 800 نفر(۴۵۰خانوار) و جمعیت روستای باغملک یکهزار و 900 نفر است.

هیچ فاصله و حد و مرزی بین این 2 روستا وجود ندارد و تنها یک خیابان روستاهای اراضی و باغملک را از هم جدا می کند.

روستاهای اراضی و باغملک از توابع شهرستان مبارکه در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارند.

۷۱۵۰/۶۰۲۷ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.