مجید زینلی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: همزمان با فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی، شمار مراجعه‌کنندگان به مراکز انتقال خون افزایش می یابد، شایسته است با توجه به محدودیت‌های موجود و تاریخ انقضای خون اهدا شده، شهروندان بطور مستمر به مراکز مربوطه مراجعه کنند و اهدای خون خود را به صورت هیجانی انجام ندهند.

به گفته وی، با توجه به فتاوای مراجع تقلید، افرادی که نذر خون در تاسوعا و عاشورای حسینی دارند، در صورتی که بعد از این ایام مراجعه کنند از نظر شرعی مشکلی برای نذر آنها وجود ندارد و نذر آنها صحیح است.

وی با اشاره به اینکه مراکز اهدای خون استان طبق روال عادی در راستای تسهیل اهدا و ادای نذر خون شهروندان در ایام محرم فعال است، گفت: مرکز جامع اهداکنندگان خواجوی اصفهان در روزهای تاسوعا و عاشورا برای اهدای پلاسما و پلاکت و مرکز خمینی شهر به منظور اهدای خون افرادی که نذر پلاسما، پلاکت و خون دارند، فعال است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان اظهار داشت: خونگیری در دیگر نقاط استان طبق روال عادی انجام می شود و مراکز انتقال و اهدا در شهرستان‌های استان در شهرهای شهرضا، نجف‌آباد، خوانسار، گلپایگان، کاشان، نایین و خمینی شهر دارای مراکز اهدای خون است که شهروندان این شهرها می توانند برای اهدای خون به این مراکز مراجعه کنند.

وی ادامه داد: 2 هزار واحد خونگیری در ایام محرم سال گذشته انجام شد و پیش بینی می شود اهدای خون در ایام محرم امسال با ۱۰ درصد افزایش روبه رو شود.
زینلی با اشاره به پذیرش روزانه۵۰۰ نفر برای اهدا در مراکز اهدای خونِ استان افزود: مرکز اهدای خون در خمینی‌شهر در ایام محرم در ۲ شیفت کاری صبح و عصر فعال است و خدمات لازم در راستای خونگیری از افرادی که نذر خون دارند را انجام می دهد.
مدیرکل انتقال خون اصفهان اضافه کرد: مرکز ثابت اهدای خون خمینی شهر، ویژه خواهران و مرکز سلامت آدریان و مرکز سلامت جوی‌آباد این شهرستان و مرکز اهدای خون قهدریجان واقع در مرکز بهداشت این شهر در روز جمعه ششم محرم برابر ۱۵ شهریور آماده خونگیری از همه شهروندان است.
وی بیان کرد: مرکز خواجوی اصفهان روز جمعه ششم محرم تعطیل است، اما در روز تاسوعای حسینی تنها به افرادی که مایل به اهدای پلاسما یا پلاکت هستند، خدمات ارائه می کند.
زینلی افزود: ۲ مرکز انتقال خونِ خمینی‌شهر واقع در خیابان امام شمالی و مرکز کوشک واقع در بلوار امام ساختمان مرکز بهداشت کوشک در روز تاسوعا فعال است و در روز عاشورا از ساعت هفت و نیم صبح مرکز اهدای خون خمینی شهر پذیرای اهداکنندگان است.

استان اصفهان در زمان حاضر دارای پایگاه‌ها و مراکز ثابت انتقال خون در شهرستان‌های کاشان، خوانسار، شهرضا، نجف‌آباد، خمینی‌شهر، گلپایگان و نایین و ۲ مرکز در کلانشهر اصفهان شامل خواجو و عاشق اصفهانی است.

بطور میانگین روزانه۵۰۰ نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال استان مراجعه می کنند و  اصفهان رتبه چهارم را در بین استان ها در این زمینه دارد و در زمان حاضر از نظر ذخیره خونی در وضعیت مطلوبی است.

۵۶ درصد از اهداکنندگان خون در اصفهان، اهداکنندگان مستمر هستند و شاخص اهدای خون در مردان ۹۶.۵ درصد و در بانوان ۳.۵ درصد است.  

زنان و مردان از سن قانونی ۱۸ سال تا سن ۶۰ سالگی و در صورت اهداکننده مستمر بودن تا سن ۶۵ سالگی می‌توانند خون اهدا کنند.

۷۱۵۰/۶۰۲۷ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.