صنعتی سازی شامل روش هایی است که میزان استفاده منابع و نیروی کار را با بهینه سازی کاربرد تجهیزات و فناوری در فرآیندها بهبود می‌دهد.این مفهوم فقط به معنای پیش ساخته سازی نیست بلکه پیش مونتاژ، مدولاریزاسیون(استاندارد کردن اجزا و قطعات ساختمانی) و کاربرد فناوری‌های نوین را نیز شامل می شود.در این روش، قطعات ساختمانی بر اساس شیوه و استاندارد واحد به صورت متمرکز ساخته شده و در نهایت به صورت مکانیزه و صنعتی نصب و اجرا می‌شود. 

سید مهدی میربد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: لازم است در طرح‌های ساختمانی و عمرانی برای ایمن‌سازی بیشتر در مقابل حوادث مختلف از جمله زلزله و سیل از شیوه‌های سنتی خارج شویم و به اجرای صنعتی روی آوریم که لازمه آن تعریف و اجرای نظام تحول کیفیت است.

وی با بیان‌اینکه اجرای صنعتی ساخت و ساز شامل صنعتی‌سازی و استفاده از مصالح و شیوه‌های جدید است، اظهار داشت: با تحقق این امر علاوه بر ایمن‌سازی بیشتر و بهتر ساختمان‌ها، زمینه رشد صنعت ساخت و ساز و رفع نواقص قبلی فراهم می‌شود.

میربد با تاکید براینکه این کار باید با ایجاد اعتقاد و خواست واقعی میان کارفرمایان و پیمانکاران و دقت فراوان انجام شود، خاطرنشان کرد: ارتقای سطح فنی و اجرایی شرکت‌ها، کارفرماها و مجریان و سطح کیفی آیین‌نامه‌ها، نشریه‌ها و مقررات ملی نیز برای این کار ضروری است تا قراردادهای مربوط به طرح‌های عمرانی بر این اساس تنظیم شود.

مدیرکل نوسازی مدارس اصفهان با بیان اینکه اجرای شیوه‌های نوین در ساخت و ساز مباحثی مانند صرفه جویی مصرف انرژی در ساختمان‌ها و کاهش نخاله‌های ساختمانی را به‌همراه دارد، اضافه کرد: اگر این کار از طرح‌های عمرانی دولتی آغاز شود باعث گسترش آن در بین مردم و سایر کارفرمایان نیز می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر در مدرسه‌سازی از روش‌های نوین و صنعتی مانند نبشی کشی دیوارها استفاده شود، مردم این موضوع را می‌بینند و فرهنگ آن گسترش می‌یابد.

میربد با بیان این که جامعه فنی، نظام مهندسی ساختمان، دانشگاه‌ها، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان باید به این موضوع توجه کنند، تاکید کرد: لازم است دانشگاه‌ها در ارتباط بیشتر با صنعت ساخت‌وساز، دانشجویان رشته‌های مرتبط را متناسب با نیازها و فناوری‌های روز پرورش دهند.

وی اظهار داشت: اگر ما بهترین مصالح ساختمانی استاندارد را نیز تهیه کنیم اما شیوه درست و استانداردی برای ساختمان‌سازی نداشته باشیم، طرح عمرانی مملو از نواقص و ایراد خواهد بود.

میربد گفت: در استان اصفهان به‌دلیل دسترسی به مصالح اولیه‌ای مانند بتُن، آرماتور، سیمان و شن و وجود مجریان متخصص در این زمینه و با توجه به اینکه زلزله‌خیزی این خطه، بطور متوسط از ۲۵ سال گذشته تاکنون بیشتر سقف‌های ساختمانی از نوع تیرچه بلوک بوده و به‌ندرت تغییری در نگرش و اجرای سقف پیشرفته داشته‌ایم.

وی ادامه داد: صنعتی‌سازی و استفاده از روش‌های نو ساخت و ساز در هر استان با توجه به شرایط اقلیمی، مالی و بومی آن متفاوت خواهد بود و هر کدام می‌توانند از یک شیوه استفاده کنند.

استان اصفهان دارای سه هزار و ۳۰۰ طرح عمرانی مصوب بوده که بیشترین اعتبارات آن مربوط به نوسازی مدارس، آب و فاضلاب روستایی، راهداری، دانشگاه علوم پزشکی، مسکن، راه و شهرسازی و میراث فرهنگی است.

۳۰۱۱/۶۰۲۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.