جعفر قیصری روز چهارشنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز اصفهان افزود: تحریم‌های ظالمانه می‌تواند فرصتی برای اشتغال و توسعه پایدار در کشور بویژه از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کند اما این امر منوط به توجه ویژه و اعتماد سازمان‌ها و صنایع بزرگ است.

وی مهمترین مشکل کنونی شرکت‌های دانش بنیان را بازاریابی محصولات آنها خواند و اظهار داشت: صنایع و سازمان‌های بزرگ باید بازار خود را در اختیار این شرکت ها قرار دهند تا آنها بتوانند محصولات خود را با کیفیت بهتر و رقابت بیشتر در جامعه عرضه کنند.

قیصری با بیان اینکه این توجه در زمان حاضر، خوب است اما باید گسترش یابد، خاطرنشان کرد: تعدادی از صنایع بزرگ در تعامل و مذاکره با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان درصدد واگذاری بخشی از بازار خود به شرکت‌های دانش بنیان و فناور هستند که تجربه‌های پیشین زمینه‌ساز خوبی برای تداوم این همکاری‌هاست.

وی همچنین با اشاره به دستاوردهای شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان افزود: در یک سال گذشته شرکت‌های دانش بنیان مستقر در این شهرک موفق به ایجاد و راه اندازی ۱۲ خط تولید پیشرفته مبتنی بر فناوری در شهرک‌های صنعتی استان در زمینه های مختلف از جمله مکانیک، فولادسازی و محصولات شیمیایی شدند.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به استقرار ۵۰۰ شرکت دانش بنیان و واحد فناور در این شهرک اظهار داشت: گردش مالی آنها در سال گذشته ۱۴ هزار میلیارد ریال و مجموع فروش دستاوردها و محصولات فناورانه آنها بیش از ۶ هزار و یکصد میلیارد ریال بود.

قیصری، ارزش محصولات، فناوری ها و خدمات صادر شده یک سال گذشته این شرکت‌ها به ۱۸ کشور را ۴.۷ میلیون دلار اعلام و اضافه کرد: حجم قراردادهای پژوهشی و فناوری واحدهای فناور مستقر در شهرک با صنایع و سازمان‌های مختلف نیز بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بود.

وی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته بیش از ۲۶۰ دانش فنی توسط واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تجاری‌سازی شد، خاطرنشان کرد: ۲۳ نشان تجاری نیز توسط این واحدها ثبت شد و بخش خصوصی ۲۳۰ میلیارد ریال در اراضی شهرک، سرمایه‌گذاری کرد.

تجاری‌سازی، فرآیند تبدیل علوم و فناوری‌های جدید به محصولات موفق تجاری و سلسله فعالیت‌هایی است که برای بهره‌برداری از دانش، ایده ها، اختراع و نوآوری ها در قالب تولید محصولات با خدمات قابل ارائه برای فروش در بازار صورت گیرد. 
رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه در یک سال گذشته ۱۶۵ شرکت و موسسه جدید در این شهرک پذیرش شدند، اضافه کرد: ۴۶۰ شغل جدید نیز برای دانش آموختگان دانشگاهی استان در این واحدها ایجاد شد.

وی، ایجاد سه مرکز نوآوری و شکوفایی جدید در مراکز شهرستانی، برگزاری سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارک‌های علم و فناوری در شهریور ۹۷ با حضور بیش از ۵۵۰ نفر از ۵۰ کشور، اخذ مجوز از شورای گسترش آموزش عالی و راه‌اندازی پارک علم و فناوری غیاث الدین کاشانی با همکاری دانشگاه کاشان و واگذاری بیش از هفت هزار مترمربع از اراضی پارک علم و فناوری شیخ بهایی به شرکت‌ها و موسسه‌های دانش بنیان را از دیگر دستاوردهای یک سال اخیر برشمرد.

برگزاری هشت رویداد "ایده شو" با هدف فرهنگ سازی و ایجاد روحیه فن‌آفرینی، برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره ملی شیخ بهایی و چهارمین المپیاد ملی طرح کسب و کار دانشجویی و اتمام عملیات محوطه سازی و ایجاد تاسیسات زیربنایی پارک علم و فناوری ابوریحان در مساحت ۲۰ هکتار از دیگر دستاوردهای شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در یک سال اخیر بود که قیصری به آنها اشاره کرد.

وی با اشاره به اشتغال حدود هفت هزار نفر در شرکت‌های دانش بنیان اصفهان اظهار داشت: حدود چهار هزار نفر از آنها به صورت تمام وقت و سه هزار نفر به صورت نیمه وقت در این شرکت‌ها اشتغال دارند.

قیصری با بیان اینکه برخی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در این شهرک تا ۳۰۰ نفر نیز اشتغال ایجاد کردند، اضافه کرد: اگر دانش‌آموخته دانشگاهی در مسیر فن‌آفرینی و کارآفرینی حرکت کند و فقط منتظر پشت میز نشستن نباشد، امید خوبی برای فعالیت در عرصه دانش بنیان خواهد داشت.

وی با تاکید براینکه جامعه نیازمند فناوری در بخش‌های مختلف مانند فنی، پزشکی، مشاوره و اجتماعی جهت رفاه بیشتر و زندگی بهتر است، تصریح کرد: اطلاع رسانی از دستاوردهای این بخش نیاز به کار حرفه ای، توجه به صحت خبر و پرهیز از بزرگنمایی دارد تا مردم نسبت به فعالیت‌های اصلی و موفق، مشکوک نشوند.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان نخستین سازمان مؤسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور، فعالیت اجرایی خود را از سال ۱۳۸۰ با هدف حمایت و هدایت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان آغاز کرد.

 اکنون بیش از ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان و واحد فناور با اشتغال هفت هزار دانش‌آموخته دانشگاهی در این شهرک مستقر هستند.

از بین این شرکت‌ها، ۲۰۰ شرکت رشد یافته و مستقر در پارک‌های علم و فناوری، ۲۰۰ شرکت در مرحله رشد و یکصد شرکت و واحد فناور در مرحله رشد مقدماتی هستند.

تاکنون یکهزار و ۲۰۰ فناوری توسط این شرکت‌ها و واحدهای فناور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به نتیجه رسیده و تجاری‌سازی شده است.

۳۰۱۱/۶۰۲۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.