سید رضا اخروی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: برای افزایش هرچه بیشتر کیفیت مجالس عزای امام حسین(ع) باید بیش از گذشته تلاش کرد تا کارکرد فرهنگی و اثربخشی آن برای مخاطبان بیشتر و تاثیر آن در زندگی فردی و اجتماعی فرد مشاهده شود.

وی با بیان اینکه جلسات عزاداری باید از خرافات، بدعت‌ها و مسائل کم ارزش به دور باشد، افزود: مداحان، روحانیان و واعظان باید در راستای تاثیرگذاری سودمند و بهبود وضعیت فرهنگی و اعتقادی جامعه گام بردارند و بر همین اساس دوری از خرافات، شبهات و بیان افزون‌تر معارف و واقعیات بهترین راهکار است.

رییس شورای هیات‌های مذهبی، کارکرد اجتماعی هیات‌ها را موثر خواند و ادامه داد:  هیات های مذهبی دینی با توجه به حضور اعضایی از طیف های مختلف، می‌توانند در راستای کاهش آسیب های اجتماعی و ایجاد جریانی برای افزایش سجایای اخلاقی نقش شایانی ایفا کنند.

وی تصریح کرد: وجود این مجموعه‌های انسانی در شهرهای بزرگ و کوچک، روستاها و در بیشتر محله‌ها فرصتی مناسب برای رصد مشکلات و حل آنها با کمک خرد جمعی و هم افزایی خود کانون‌ها و هیات‌های مذهبی است.

اخروی با اشاره به اینکه توانایی یاد شده در گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: در سال‌های اخیر به این امر بیشتر بها داده شد، اما معتقدم که باز هم جای کار هست و باید از ظرفیت این چنین کانون های اجتماعی حداکثر بهره را برد.

وی به انعقاد ۲ تفاهمنامه با نیروی انتظامی و بهزیستی در روزهای اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: با تفاهمنامه با پلیس، ضریب امنیت و پشتیبانی در هیات‌های مذهبی و دسته‌های زنجیرزنی و سینه زنی به ویژه در طول روزهای آینده افزایش پیدا خواهد کرد، برای مراکز مختلف بهزیستی نیز برنامه ریزی شده است تا مراسم مختلف مذهبی در آن‌ها به شکل برنامه ریزی شده و انسجام یافته برگزار شود.

رییس این شورا با بیان اینکه فعالیت‌های یاد شده پیش‌تر بصورت سازمان یافته وجود نداشت، تاکید کرد: ایجاد ارتباطات بیشتر فرهنگی، اجتماعی و آموزشی با مراکز تحت حمایت بهزیستی ضروری است، بر همین اساس برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی را در طول سال و به مناسبت های مختلف در آن ها برگزار می‌کنیم و امیدواریم محرم امسال آغاز مناسبی برای این فعالیت باشد.

در استان اصفهان افزون بر پنج هزار و ۴۰۰ هیات مذهبی فعالیت دارند که بیش از یک هزار و ۴۰۰ مورد از آن مربوط به کلانشهر اصفهان است.

در کشور نیز از مجموع افزون بر ۹۰ هزار هیات مذهبی فعال، ۵۴ هزار هیات برنامه‌های ماه مبارک رمضان و مراسم سوگواری ماه محرم و صفر را برگزار می‌کنند. 

۶۰۲۰/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.