رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان در این آیین یادآور شد: اشعار محتشم کاشانی به عنوان گنجینه میراث شفاهی با گستره و موضوع فرهنگی ناملموس استان اصفهان با شماره ۱۷۵۱ در تاریخ  ۳۰ دی ۹۷ در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده بود.

مهران سرمدیان افزود: ترکیب‌بند معروف محتشم کاشانی به علت نقش آن در فرهنگ و هنر عاشورایی در قالب خط بنایی بر خانه‌های قدیمی واجد شرایط ثبت بود.

شعر عاشورایی بسیار معروف با مطلع «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» از جمله اثرهای گران‌سنگ این شاعر پرآوازه کشور است.

«کمال‌الدین محتشم کاشانی» ملقب به شمس الشعرای کاشانی اوایل قرن نهم هجری و همزمان با پادشاهی شاه تهماسب صفوی در کاشان چشم به جهان گشود و در ربیع الاول سال ۹۹۶ درگذشت.

آرامگاه این مرثیه‌سرا که در خیابان محتشم کاشان قرار دارد، بعدها مورد احترام مردم قرار گرفت و برخی حتی از وی به عنوان پدر مرثیه‌سرایی عاشورایی نام بردند.  

به گفته رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، ۲۸ اثر از این شهرستان در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده و ۱۵ اثر دیگر نیز در حال پیگیری برای ثبت ملی است.

مراسم گلاب‌گیری قمصر، آیین قالیشویان عزاداران فین در مشهداردهال، زیلوبافی، شعربافی، نخل‌گردانی، پخت گوشت لوبیا، سمنو و هوم بابایی از جمله میراث‌ معنوی ثبت ملی شهرستان کاشان هستند.

شهرستان ۳۶۵ هزار نفری کاشان با برخورداری از یک هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و فرهنگی واجد ارزش تاریخی شناسایی شده، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

۶۱۳۶/۸۱۲۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.