سید مهدی میرجهانیان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : با توجه به مخاطرات بیماری تب کریمه کنگو و ابتلای تعدادی از مردم به این بیماری و فوت برخی از آنها؛ تهیه گوشت و مواد پروتئینی از مبادی مجاز و قانونی و استفاده از ظروف یک بار مصرف مجوزدار و مناسب، خط قرمز این مرکز برای نظارت بر تهیه و توزیع مواد غذایی و نذری در عزاداری های محرم و صفر است.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، یکی از بیماری‌های خطرناک و با درصد کشندگی بالا در انسان است. از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به ۸۰ نفر در کشور به این بیماری مبتلا شدند و پنج نفر فوت کردند.

وی با تاکید بر اینکه کشتار غیرمجاز دام در هر صورت و هر مکان ممنوع است، اظهار داشت: مردم به ویژه افرادی که اقدام به تهیه مواد غذایی و نذری در عزاداری های ماه محرم و صفر می کنند باید بدانند که کوچک‌ترین اهمال در این زمینه ممکن است زمینه ساز خطری بزرگ برای مردم باشد.

میرجهانیان، نظارت بر کیفیت مواد اولیه، طریق فرآوری مواد غذایی و نحوه عرضه آن را از برنامه‌های مرکز بهداشت در ماه محرم و صفر خواند و اضافه کرد: همه عمده فروشی های مواد غذایی از جمله خرما، حبوبات و برنج در یک ماه اخیر کنترل و مقدار زیادی مواد اولیه غیر قابل مصرف، جمع آوری و معدوم شد.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان، تاکید کرد: نحوه عرضه مواد غذایی و نذری نیز از اهمیت بسیاری برخوردارست و آموزش های لازم در این زمینه به ارگان‌های مربوطه و هیات‌های  عزاداری داده شد.

وی با بیان اینکه لازم است از ظروف متناسب با نوع موادغذایی استفاده شود، افزود: ظروف یک بار مصرف تا جایی که امکان دارد، توصیه نمی شود و برای چای بهتر است از لیوان های شیشه‌ای به شرط رعایت شرایط بهداشتی در شست و شو و گندزُدایی آن یا سلولزی یا شفاف پروپیلن (PP) مجوز دار استفاده شود.

میرجهانیان با اشاره به شیوع برخی بیماری‌های تنفسی و آنفلوآنزا در ماه شهریور به ویژه پس از بازگشت حجاج، گفت: اگر در توزیع مواد غذایی از ظروف دائم استفاده می شود باید در شست و شو و گندزُدایی آن دقت بسیار شود تا زمینه گسترش این بیماری‌ها از بین برود.

وی درباره توزیع مواد غذایی داغ و چرب نیز توضیح داد: برای این کار تاکید می شود که از ظروف زیست تجزیه پذیر و با درجه بندی کیفی بالا استفاده شود از جمله فویل آلومینیوم، سلولزی، گیاهی و ظروف شفاف پروپیلن (PP) که باید شماره مجوز و پروانه بهداشتی آنها در کف ظرف درج شده باشد.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان ادامه داد: ظرف های با درجه بندی کیفی بالا، اختلاف قیمت با ظرف‌های بی کیفیت دارند اما افرادی که این هزینه‌ها را برای تهیه و توزیع نذری میان مردم پرداخت می کنند، لازم است برای تامین هرچه بیشتر سلامتی مردم، ظروف مناسب را نیز تهیه کنند.

وی تاکید کرد: ظروف سفید رنگ فوم یا شفاف پلی استایرن (PS) برای توزیع و نگهداری مواد غذایی گرم، مناسب نیست. 

میرجهانیان همچنین گفت: برنامه‌های هماهنگی و آموزشی با حضور نمایندگان ارگان‌های مسئول در برگزاری مراسم عزاداری مانند برق، آتش نشانی، اورژانس، تعزیرات حکومتی، صنعت، معدن و تجارت، تبلیغات اسلامی و هیئات عزاداری از یک ماه گذشته برگزار شده است.

وی افزود: بر اساس رویه ای که از چند سال گذشته تاکنون در استان اصفهان اجرا شده است، همه کارکنان مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و نذری ها از جمله آشپزخانه‌ها، آبدارخانه‌ها و ایستگاه‌های صلواتی باید برای دریافت کارت بهداشت اقدام کنند.

میرجهانیان با اشاره به اینکه تا کنون بیشتر آشپزخانه های بزرگ برای این کار اقدام کردند، ادامه داد: از یک هفته گذشته کار کنترل مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و نذری‌ها در مسجدها و حسینیه‌ها در سه نوبت کاری در روز تشدید شد و ۷۰ تیم بهداشت محیط در استان در این زمینه فعالیت می کنند. 
ماه محرم امسال از یکشنبه دهم شهریور آغاز شد و ۱۸ و ۱۹ شهریور مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی است. 

۶۰۲۲/ ۳۰۱۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.