شماره باند فرودگاه، جهت کمک به خلبان‌ در هنگام به پرواز در آوردن یا فرود آوردن هواپیما، استفاده می‌شود. این اعداد که بیانگر ۳۶۰ زاویه‌ متفاوت می‌باشد، نشانگر جهت و سمت حرکت هواپیماست.

حسن امجدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: زاویه مغناطیسی باندهای فرودگاه بین المللی اصفهان به علت تغییر زاویه ناشی از انحراف کره زمین در ۵۰ سال گذشته تغییر کرد و همین امر باعث شد تا شماره باندهای پروازی فرودگاه از ۲۶.۰۸ به ۲۵.۰۷ تبدیل شود.

امجدی ادامه داد: با ارزیابی ماهواره‌ای و آمارگیری‌های چند سال گذشته مشخص شد که به دلیل تغییرات زاویه ناشی از گردش محور زمین، جهت باندپروازی فرودگاه اصفهان تغییر یافته و بنابراین لازم است شماره باند نیز اصلاح شود به همین دلیل شماره باند جدید اصفهان ۲۵.۰۷ خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه این کار بر اساس استانداردهای بین‌المللی سازمان هواپیمایی کشوری (ICAO) و به منظور افزایش ایمنی پروازها انجام شد، تصریح کرد: تغییر شماره باند باید در همه اطلاعات و نقشه‌های هوانوردی کشور و دنیا ثبت و اطلاع‌رسانی شود و همه تابلوهای موجود در فرودگاه اصفهان تغییر کند.

امجدی با اشاره به اینکه تغییر شماره باندهای فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان پس از انجام اقدام‌های لازم و زیرساختی از ۲۱ شهریور امسال اعمال می شود، گفت: در این کار از دانش بومی متخصصان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران استفاده شد.

وی اضافه کرد: اطلاعات فرودگاهی و طرح های پروازی که با تغییر شماره باندهای پروازی فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان اجرایی می شود در ویرایش ۲۱ شهریور ( ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۹) از طریق سایت AIS.AIRPORT.IR قابل دسترسی است.

فرودگاه شهید بهشتی در شرق اصفهان دارای ۲ باند به طول چهار هزار و ۳۹۷ متر و عرض ۴۵ متر با ۱۰ جایگاه پذیرش انواع هواپیمای  مسافربری است.

این فرودگاه، فرودگاه احتیاطی همه پروازهای فرودگاه مهرآباد و امام خمینی(ره) و بیش از ۶۰ درصد از پروازهای داخلی فضای کشور و معین فرودگاه های تهران و ۱۰ استان دیگر در زمان بروز حوادث غیر مترقبه است. 

۶۰۲۲/ ۳۰۱۱
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.