دانش آموزان با نیاز ویژه به آن دسته اطلاق می شود که از نظر هوشی ، جسمی و روانی به میزان قابل توجهی نسبت به دیگر همسالان خود متفاوت باشد به گونه‌ای که این تفاوتها مانع از بهره گیری کودک از آموزش و پرورش عادی شود.

رییس اداره کل آموزش و پرورش استثنایی اصفهان در آیین آغاز بکار این مرکز به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون مشاوره برای دانش آموزان نیاز ویژه در مراکز مشاوره عمومی صورت می گرفت ولی با راه اندازی این مرکز ، مشاوره تخصصی به افراد ارائه می شود.

محسن الماسی اظهار داشت: این مرکز شامل بخش های کار و مشاوره، انجام تست های تخصصی، بازی درمانی، کاردرمانی و گفتاردرمانی است که در آینده بخش های تئاتر و موسیقی درمانی نیز به آن اضافه می شود.

وی بیان داشت: هم اکنون در استان پنج هزار و ۶۲ دانش آموز با نیاز ویژه در مدارس خاص و سه هزار و ۸۰۰ دانش آموز در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند.

این مسوول با بیان اینکه یکی از رسالت ها و برنامه های این اداره سنجش و شناسایی دانش آموزان استثنایی است گفت: بر این اساس هر ساله با انجام این معاینات قبل از دوره دبستان، دانش آموزان دارای نیاز ویژه و ضایعات خاص از دانش آموزان عادی شناسایی و برحسب شدت و نوع عارضه بطور جداگانه به مدارس استثنایی و عادی معرفی می شوند.

رییس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: موضوع خانواده برای آموزش و پرورش موضوع مهم و محوری است و در اغلب برنامه ها سعی می شود که با برنامه ریزی های مناسب به سمتی پیش رفت که خانواده های استحکام خود را داشته باشند و از موضوعاتی که به آنها آسیب می زند جلوگیری شود.

علیرضا سلطانی افزود: در همین راستا یکی از کارهای که انجمن اولیا و مربیان انجام می دهند تاسیس و راه اندازی مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده ها است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در استان تعداد مراکز مشاوره و راهنمایی با احتساب این مرکز به ۲۴ باب افزایش یافته است.

سلطانی، ویژگی خاص این مرکز را ارائه خدمات خاص و کامل به دانش آموزان استثنایی و خانواده های آنها عنوان کرد و گفت: چون به مراتب مشکلات این خانواده ها بیشتر است.

وی یادآور شد: در این مرکز علاوه بر مسائل درمانی، مشاوره های دیگری در زمینه مسائل تحصیلی، خانوادگی، اختلالات روانی، بزهکاری اجتماعی و ... نیز توسط روانشناسان و مشاوران متخصص ارائه می شود.

 در زمان حاضر ۱۳۴ فضای آموزشی برای دانش آموزان استثنایی در استان موجود است که مساحتی بیش از ۳۰۶ هزار مترمربع را شامل می شود.

استان اصفهان ۸۵۰ هزار نفر دانش آموز دارد.

۶۹۹۴/۵۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.