سپاس مخفف (سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایران) به منظور یکپارچه‌سازی اطلاعات سلامت شهروندان ایرانی در راستای ارائه خدمات بهتر بهداشتی و درمانی، بهبود نظارت بر خدمات و مدیریت بهتر نظام سلامت کشور راه‌اندازی شد.

همچنین بهبود دسترسی مناطق دور افتاده و روستایی به مراقبت‌های سلامت، صرفه‌جویی در زمان بیماران و کارکنان، کاهش خطاهای پزشکی، تشخیصی و نسخه‌نویسی، کاهش آزمایش‌ها و نسخه‌های تکراری، افزایش مشارکت بیمار و توجه به خودمراقبتی، تسهیل در آموزش پزشکی و پژوهش‌های حوزه سلامت، بهبود مدیریت منابع انسانی و فیزیکی در حوزه سلامت و بهبود مدیریت بیماری‌های مسری از دیگر مزیت‌های این طرح عنوان شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کاشان روز شنبه با اشاره به تشکیل ۴۵۶ هزار و ۵۹۰ پرونده سلامت الکترونیکی در این منطقه گفت: برای ۱۰۰ درصد جمعیت زیر پوشش در ۲ شهرستان پرونده الکترونیکی تشکیل شده است.

سیدعلیرضا مروجی افزود: از سال ۹۴ تاکنون هر نفر به طور میانگین ۳.۵ بار به پایگاه‌های سلامت شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل مراجعه داشته اما ۱۷ درصد از کسانی که برای آنان پرونده الکترونیکی تشکیل شده، هنوز به پایگاه‌های سلامت مراجعه نکردند.

وی بیان کرد: در سال‌جاری ۴۱۳ هزار و ۹۴ مورد مراجعه به ۹۵ پایگاه سلامت، خانه بهداشت و مرکز خدمات جامع سلامت داشتیم که در این زمینه بیش از یک میلیون و ۹۴۰ هزار خدمت ارائه شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به ارائه خدمات مراقبتی برای ۸۳ درصد از این افراد اضافه کرد: مردم ۱۳ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۸۵۰ خدمت شامل واکسن، تزریقات و فشار خون با تشکیل این پرونده‌های الکترونیکی دریافت کردند.

وی همچنین از اجرای نظام ارجاع در کاشان به عنوان ششمین شهر در کشور خبر داد و اظهارداشت: در این طرح بیمارانی که به پزشک عمومی مراجعه می‌کنند، در صورت نیاز با استفاده از رایانه ثبت‌نام و به پزشک متخصص ارجاع می‌شوند.

مروجی یادآور شد: نظام ارجاع خدمات پزشکی شیوه‌ای برای ارایه خدمات مناسب و موثر بهداشتی و درمانی می‌باشد که در قالب آن بیماران باید بر اساس سلسله ‌مراتب تعریف شده و مشخص به مرکزهای درمانی مراجعه کنند که نخستین مرحله مراجعه به پزشک خانواده است.

وی تشریح کرد: این شیوه با هدف ارتقای سطح سلامت عمومی، جلوگیری از مراجعه چندباره و غیرضرور بیماران به مرکزهای تخصصی و جلوگیری از هدر رفتن منابع در قالب سطح‌بندی خدمات درمانی اجرا می‌شود.

جدی گرفته نشدن این طرح از سوی ۱۷ درصد جمعیت منطقه در حالی صورت می‌گیرد که به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، میزان ابتلا به بیماری‌هایی مانند سکته‌های قلبی و مغزی در این منطقه ۲ برابر میانگین کشوری بوده، نرخ شیوع اضافه وزن ۱۰.۵ درصد و ابتلا به هپاتیت ۷۰ درصد است. 

همچنین به گفته وی در مجموع ۱۳ هزار و ۸۳۸ نفر بیمار مبتلا به دیابت بوده، ۱۷ هزار و ۷۱۸ نفر از ساکنان منطقه فشار خون دارند و پوست، معده و سینه نیز از جمله سرطان‌های شایع در شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل به شمار می‌رود.

هم‌اکنون ۲۷ مرکز بهداشت شهری، ۳۱ خانه بهداشت، ۱۰ مرکز خدمات جامع سلامت و ۲۷ پایگاه سلامت در این دو شهرستان‌ فعالیت دارند.

جمعیت افزون بر ۴۶۵ هزار نفری شهرستان‌های کاشان‌ و آران‌وبیدگل زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان هستند.

۶۱۳۶/۸۱۲۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.