نشست مشترک تعامل و همکاری در زمینه تولیدات سینمایی ایران و عراق چهارشنبه شب در دومین روز از سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، با حضور احمد حسن موسی، مدیرکل سینما و تئاتر عراق و علیرضا تابش، دبیر این جشنواره در اصفهان برگزار شد و طرفین بر توسعه همکاری های بیشتر تولیدات مشترک سینمایی تاکید کردند.
احمد حسن موسی تصریح کرد : یکی از پیشنهادات ما ساخت فیلم های مشترک سینمایی است و در این راستا باید به تفاهم برسیم.

وی با بیان این که  سینمای عراق سی سال است که از نظر اکران فیلم به صفر رسیده است ، اظهارداشت : این در حالی ست که در عراق سالن های سینمای پر ظرفیتی وجود دارد.

این مسوول سینمای عراق  با تاکید بر این که اکران فیلم “محمد رسول‌الله” در سینماهای عراق با استقبال خوبی روبرو شد، گفت: مردم عراق از یک هفته قبل از اکران این فیلم در سینماها، بلیط ها را پیش خرید کردند و سالن های سینماها پر می شد.

وی اظهار امیدواری کرد که بتوان فیلم های خوب و با کیفیت سینمای ایران در سینماهای عراق اکران شود.

مدیرکل سینما و تئاتر عراق با اعلام آمادگی برای امضای تفاهم نامه‌ای در جهت توسعه تولیدات مشترک هنری بیان کرد:  برای آغاز این اقدام مایل هستیم یکی از فیلم های ایرانی متناسب با حال و هوای محرم را از اول این ماه مبارک در سینماها نمایش دهیم.

برگزاری ورکشاپ هایی مربوط به بحث سینما توسط سینماگران ایرانی از دیگر درخواست های این مسوول عراقی بود.

علیرضا تابش دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در این جلسه با تاکید بر تعامل برای تولید فیلم سینمایی مشترک با کشور همسایه عراق اظهار داشت: در این راستا در بنیاد سینمایی فارابی یک دپارتمان برای تولیدات مشترک فراهم شده است.

وی توسعه همکاری و تولیدات مشترک با کشورهای همسایه از جمله رویکرد این بنیاد برشمرد و گفت: عراق هم یکی از مهم ترین کشور های همسایه است که از نظر فرهنگی اشتراکات زیادی با هم داریم.
دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با اشاره به جشنواره های مهم ایران در سطح بین الملل از  جشنواره فیلم فجر، جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان، جشنواره فیلم کوتاه و جشنواره فیلم مستند به عنوان مهمترین این جشنواره ها نام برد.

وی اضافه کرد: فیلم های سینمایی کشور دوست و همسایه عراق می توانند در جشنواره های بین المللی ایران شرکت داشته باشند.
تابش با اشاره به این که دولت در  ایران بخش مهمی از هزینه ساخت فیلم ها را پرداخت می نماید ، گفت: در ایران  فیلم های سینمای بر اساس سیاست های دولت در بخش سینمایی ساخته می شود.

وی ادامه داد: در این راستا در ایران موسسات سینمایی چند گانه‌ای همانند بنیاد سینمایی فارابی، موزه سینمای ایران و موسسه سیمای شهر تاسیس شده که به نمایندگی از دولت با سینماگران و هنرمندان ارتباط دارند و به روند فیلم سازی کمک می کنند.

 وی  با بیان این که به دلیل اشتراکات زیادی فرهنگی و سیاسی توسعه ساخت فیلم با کشور عراق در اولویت قرار دارد ، گفت: تا کنون  ده ها نمایشگاه عکس با موضوع پیاده روی اربعین در ایران برپا شد و  فیلم های خوبی توسط انجمن سینمای جوان ایران از این رویداد مهم ساخته شد.
 رائد فریدزاده معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی گفت: ما خواستار ایجاد یک فضای امن برای اکران فیلم ها در کشور عراق هستیم و با توجه به فناوری روز دنیا بخش بزرگی از این امنیت برقرار شده است.

وی گفت:  ساخت فیلم سینمایی مشترک با موضوع حشد الشعبی یکی از پیشنهادهای ما به کشور عراق است و این ایده در دیدار وزرای فرهنگ دو کشور نیز بیان شد.

سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان از  ۲۸ مرداد به مدت  هشت روز در اصفهان آغاز شده است.
المپیاد فیلم های نوجوانان از بخش های جنبی این جشنواره ویژه گروه سنی ۱۲ تا ۱۶ سال در هشت گروه با حضور است هشت نفر از سینماگران مطرح کشور برگزار شد.
طی ۳۱ دوره برگزاری این جشنواره بین المللی در کشور ، ۱۹ دوره در شهر اصفهان، ۶ دوره در شهر تهران، ۵ دوره در شهر همدان و یک دوره در شهر کرمان برگزار شده‌ است.

 بیش از ۱۱ سالن سینما در شهر اصفهان ۱۵۸ فیلم سینمایی را در طول هشت روز برای مردم اصفهان و مهمانان داخلی و خارجی جشنواره نمایش می دهند و حدود ۲ هزار و ۵۰۰ صندلی در هر روز فیلم های متنوع جشنواره را به نمایش می گذارند.

در جشنواره امسال فیلم کودک اصفهان ۱۹۴  اثر در بخش سینمای ایران به دبیرخانه جشنواره رسید که از این تعداد حدود ۱۵ اثر در بخش فیلم سینمایی است و در این این دوره ۱۸۵ فیلم سینمایی، فیلم بلند و کوتاه، پویانمایی از سینمای ایران و جهان را اکران می‌شود.

سال گذشته سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ های کودکان و نوجوانان از هشتم تا ۱۴ شهریور در شهر اصفهان برگزار شد.

سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۲۸ مرداد تا چهار شهریورماه ۱۳۹۸ (همزمان با عید سعید غدیرخم) برابر با ۱۹ تا ۲۶ آگوست ۲۰۱۹ در دو بخش «ملی» و «بین المللی» برگزار می‌شود.

/۶۰۲۶/۸۱۱۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.