نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشجویان مرکز آموزش علمی کاربردی گروه انتخاب با رویکرد کارآفرینی در اصفهان برپا شد. 
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، در این نمایشگاه چند طرح شاخص شامل "برج خنک کننده تر"، "آب شیرین کن خورشیدی"، "سامانه اندازه گیری هوشمند میزان مصرف آب" و " شبیه ساز سیستم های حرارتی در ساختمان" رونمایی و معرفی شدند.
رئیس اداره حمایت از فعالیت‌های پژوهشی و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: اگر مشکلاتی در صنعت می‌بینیم، باید به عنوان یک صنعتگر، دانشجو و یا محقق طرح سوال کنیم و در راه‌ رسیدن به پاسخ قدم برداریم.  
مسعود حسن زاده یکی از اهداف دانشگاه جامع علمی کاربردی را توسعه اقدامات انجام شده در مراکز رشد دانست و گفت: مرکز رشد آموزش علمی کاربردی گروه انتخاب یکی از 3 مرکز رشد در اصفهان است که در خوشه لوازم خانگی و صنایع وابسته فعالیت می‌کند.
"برج خنک‌کننده تَر"، عنوان طرحی است که با مکانیزم در طراحی شبکه‌های آبی درونی و میزان ارتفاع محاسبه شده، افت دمایی اسمی مورد نیاز را تامین کرده و عدم نیاز به اجرای فضا سبز که بعضا باید در مقیاس بزرگ پیاده سازی شود را مرتفع می‌کند.
به سبب شرایط اقلیمی کشور در تابستان و به واسطه افزایش دما، میزان افت دمایی در برج های خنک کننده به حد ایده آل نرمال که حدود ۱۰درجه سانتیگراد است، نمی‌رسد. بنابراین در بهترین حالت ۵، ۶ درجه افت دمایی مشاهده می شود که باعث ۱۰، 15 درصد افت میزان برق تولیدی توربین‌ها خواهد داشت.
نیروگاه‌های داخلی هریک مکانیزمی برای رسیدن به این افت دمایی مورد نیاز طراحی کرده‌اند که یکی از آنها طراحی فضای سبز پیرامون برج‌های خنک کننده است که سبب می شود این میزان افت دما به مقدار اسمی نزدیک شود. نگه داشت این فضای سبز علاوه بر نیروی انسانی مورد نیاز به میزان قابل توجهی آب نیاز دارد که در بحران آبی فعلی کشور ضروری به نظر نمی رسد.   "شبیه ساز سیستم های حرارتی در ساختمان" طرحی از یک سیستم گرمایشی داخلی است که می تواند به عنوان ست آموزشی به همراه یک تولیدکننده آب گرم مورد استفاده قرار گیرد.
در این طرح، آب گرم با عبوراز رادیاتورها، هوای اتاق را گرم می کند. این شبیه ساز شامل دو مدار گرمایشی است. هردو مدار گرمایشی با وسایل کنترل گرمایشی تجهیز شده اند و هرمدار گرمایشی یک پمپ سیرکوله دارد. 
مدار گرمایشی ساده با یک زیر مدار شامل دورادیاتور تخت است و با یک کنترلر دمایی، کنترل می شود. یک شیر سه راهه موتوری به عنوان عملگر این مدار فعال است و یک شبیه ساز برای تغییر دمای بیرونی به کار برده شده است.
شیر سلونوئیدی به کار رفته در این مدار قادر است توزیع حرارت در دو مدار را کنترل کند. تولیدکننده آب گرم به اتصالات ورودی و خروجی آن متصل می شود. نقاط اندازه گیری دماها، فشارها، اختلاف فشارها مشخص شده اند و این مدار گرمایشی با دو زیر مدار مشتمل است.
"آب شیرین کن خورشیدی" نیز عنوان طرحی است که با استفاده از انرژی خورشیدی به 2 دسته سیستم‌های حرارتی و غیرحرارتی تقسیم بندی می‌شود.
در روش غیرحرارتی از انرژی تابشی خورشید برای تولید جریان الکتریکی مورد نیاز پمپاژ آب به داخل سیستم که توسط صفحات خورشیدی تامین می‌شود، استفاده می شود، اما در روش حرارتی از حرارت خورشید جهت تبخیر و سپس تقطیر آب به منظور شیرین سازی آب استفاده می‌شود که آب شیرین کن موجود با مکانیزم حرارتی کار می‌کند.
آب شیرین کن ‌های حوضچه ای تبخیری، تقطیری تک مرحله ای(حرارتی) از جمله سیستم‌های سازگار با مناطق روستایی است که با توجه به فرایند ساده خود علاوه بر بهره برداری از پتانسیل رایگان و در دسترس انرژی خورشیدی، بدون هزینه تامین انرژی می‌تواند نقش مهمی در برطرف کردن نیازهای حیاتی این مناطیق داشته باشد.
این نوع آب شیرین کن ها هم اکنون در بسیاری از مناطق روستایی در سطح جهان استفاده می‌شوند و به دلیل امکان پذیر بودن کاربرد در حجم کم و به صورت غیرمتمرکز در هرخانواده روستایی می‌تواند به سادگی با هزینه‌های پایینتر نسبت به سیستم‌های متمرکز با ظرفیت بالا، کلیه نیازهای هر خانوار را تامین کند.
"دستگاه تعیین افت فشارهای اصطکاکی و موضعی"، دستگاهی برای انتقال سیالات از سیستم های لوله کشی است که اغلب شامل مجموعه ای از لوله ها و برخی اتصالات است. طراحی بهینه این سیستم ها به گونه ای است که منجر به ایجاد کمترین افت انرژی سیال در مسیر جریان می شود و این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است. در این دستگاه سعی بر آن است که افت فشار در اجزا مختلف یک سیستم لوله کشی مورد بررسی قرار گیرد.
محاسبه ضریب اصطکاک در انواع لوله ها، اندازه گیری افت در خم ها، سیفون ها و انواع شیرالات، پیدا کردن عدد رینولدز بحرانی، تعیین نقطه کاری یک سیستم لوله کشی از جمله آزمایش های قابل انجام با این دستگاه است.
"سامانه اندازه گیری هوشمند میزان مصرف آب"، با توجه به شکست آبی که در حال حاضر کشور ما با آن روبه رو شده، لزوم سازگاری مصرف کنندگان با وضعیت موجود، اولین راهی است که باید برای آن فرهنگ سازی شود.
این سامانه هوشمند، میزان آب مصرفی هر واحد را اندازه گیری کرده و با استفاده از یک نرم افزار کدنویسی شده، ضمن محاسبه مصرف ومبلغ آب مصرفی، امکان کنترل و تخصیص میزان مصرف را برای ماه های بعدی در اختیار مدیر سیستم قرار می دهد.
سقف تعداد واحدهای موجود در این سامانه با استفاده از سخت افزار آردینو ۱۰۰واحد تعریف شده است. تمام فرآیندها قابل برنامه ریزی ومدیریت است که در نرم افزار به نحوی آورده شده است.کاربر توسط یک اپلیکشن بر روی موبایل خود تمام فرآیندهای مدیریتی و تخصیص منبع آب را کنترل خواهد کرد.
"شبیه ساز بالانس هیدرونیکی رادیاتورها"، طرحی است که به کمک آن به طور راندمان گرمایشی مشخصی را برای هر واحد ایجاد می شود. 
به طور معمول سطح آب گرم ورودی به رادیاتورهای یک ساختمان که به طور سری بهم وصل شده، متفاوت است و از این رو گرمایش متفاوتی را ایجاد خواهد کرد. شبیه ساز بالانس هیدرونیکی رادیاتورها مقدار آبی را که به هررادیاتور می رسد محدود و مدیریت می کند. رادیاتورها می توانند با آب تغذیه ورودی به آنها همگی در یک سطح بالانس شوند و سطح آب گرم در همه آنها یکسان شود. این کار توسط شیربالانسی انجام می شود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.