سرپرست امور کنترل کیفی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان درباره چگونگی سنجش میزان سلامت آب آشامیدنی و چگونگی رصد آن، گفت: آب آشامیدنی اصفهان به طور روزانه در ۵۰ نقطه مختلف شهر در شاخص های متعدد نظیر میکروبی، شیمیایی، باکتری، ویروس، کلر و کدورت نمونه برداری و آزمایش می شود.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان و به نقل از شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، محمود نجفی در خصوص کیفیت آب اصفهان، اظهار کرد: تمام شاخص ها و فاکتورهای مورد سنجش به ۵۰ مورد می رسد و این پایش و اندازه گیری به طور تقریبی در تمام محدوده شهر چه به صورت سیار و چه در محل آزمایشگاه مرکزی شرکت انجام می شود.
وی با بیان اینکه مرکز آزمایشگاه تصفیه خانه آب اصفهان (باباشیخعلی) واقع در غرب اصفهان و شبکه بهداشت زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی متولی امر سلامت مردم نیز به طور مجزا بررسی شاخص های های کیفی را بر عهده دارند، افزود: آزمایش های اندازه گیری سلامت آب در سه مجموعه مستقل انجام می شود و بی شک سلامتی و کیفیت آب در حد بالایی است.
سرپرست امور کنترل کیفی آبفا به آیین نامه های سنجش و پایش کیفیت آب که در قالب دستورالعمل های متعدد قابل اجرا دارد اشاره کرد و گفت: اندازه گیری مواد شیمیایی مضر در آب مانند نیتریت و نیترات در کنار آزمایش های میکروبی در حد مطلوبی انجام می شود و آب تحویلی به مشترکان وضعیت مناسبی دارد.
وی با تاکید بر اینکه شبکه بهداشت استان اصفهان به عنوان یک دستگاه ناظر بر مقوله سلامت نیز به صورت تصادفی آب مناطق مختلف شهر را آزمایش می کند، اظهار کرد: وجود یک ناظر بیرون از بدنه شرکت آب و فاضلاب گواهی بر سلامت کامل آب شرب در منطقه است.
تمام شاخص های کیفیت و سلامت آب اصفهان بالاتر از استاندارد است
وی درباره شاخص کل مواد جامد محلول(TDS) که باید در آب آشامیدنی مورد سنجش قرار گیرد، گفت: اگر مقوله یاد شده ۵۰۰ میلی‌گرم بر لیتر باشد مطلوب و تا ۱۵۰۰ مجاز است و این میزان در آب شرب اصفهان معمولا بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ و در بیشترین حالت ممکن که در ایام گرم تابستان است به ۶۰۰ تا ۷۰۰ می رسد که باز هم تا حد مجاز فاصله مجاز و قابل اطمینانی دارد.
وی افزود: این روزها حداکثر از ۴۲ چاه مناطق گوناگون شهر مانند قائمیه، درچه، آتشگاه، وحید، نظرغربی و توحید به صورت دوره ای و بر حسب نیاز استفاده و حدود ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ لیتر بر ثانیه وارد شبکه آب آشامیدنی می شود.
وی درباره دلیل افزایش TDS و یا شاخص های دیگر که ممکن است عاملی برای نارضایتی عده ای را فراهم کند، تصریح کرد: در روزهای گرم با اضافه شدن آب چاه ها به آب حاصل از تصفیه خانه باباشیخلی، میزان کیفیت آب کمی تغییر می کند، به زبان ساده شهروندانی که در طول سال آب خوشگوارتری می نوشیدند و ذائقه آنان به آن آب عادت کرده بود ممکن است در این روزها که مقدار آب چاه بیشتری در شبکه است کمی ناراضی شوند، البته هر چاهی که بخواهد در شبکه آبرسانی شهری قرار گیرد از سوی شبکه بهداشت و کنترل کیفی آبفا مورد بررسی قرار می گیرد تا خیال همه از هر حیث راحت باشد.
سرپرست امور کنترل کیفی آبفا استان اصفهان، خاطرنشان کرد: آب با TDS کمتر به اصطلاح سبک تر است و شخصی دیرتر احساس سیرآبی می کند، اما اگر این شاخص بیشتر شود قضیه معکوس می شود و حالت سیرآبی زودتر به فرد دست می دهد.
نجفی با اشاره به شاخصی دیگر به نام هدایت الکتریکی (EC) که باید در کیفیت آب مورد ارزیابی قرار بگیرد، افزود: ۱۰۰۰ میکرو زیمنس بر سانتی متر حد مطلوب این شاخص و تا ۲۵۰۰ برای آن مجاز است و در اصفهان خوشبختانه در ایام مختلف سال بین ۴۰۰ تا ۴۸۰ و در روزهای گرم در نقاط مختلف متغیر و بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ گزارش می شود که باز هم از حد مطلوب بهتر است.
وی درباره کدورت آب که از جمله موارد مهم مورد سنجش است، گفت: حد مطلوب آن زیر ۰.۵ nto و تا پنج است و در اصفهان براساس اندازه گیری های به عمل آمده بین ۰.۷ تا ۰.۸ گزارش می شود.
نجفی درباره میزان PH آب اصفهان، اظهار کرد: این میزان می تواند بین ۶.۵ تا ۸.۵ در نوسان باشد و در اصفهان ۷.۵ تا ۸.۲ و کامل منطقی و معقول است.
سرپرست امور کنترل کیفی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به مقدار کُلُر در آب پس از گذشت ۳۰ دقیقه اشاره کرد و گفت: ۰.۵ تا ۰.۸ میلی گرم در لیتر حد مناسبی برای آن و در اصفهان ۸.۱ است و در مواقعی که قصد داریم احتمال وجود هرگونه آلودگی در آب به صفر برسد بر اساس دستور وزارتخانه کلر را ۱.۲ میلی گرم در لیتر افزایش داده ایم.
نجفی در ارتباط با سختی آب یا همان اصطلاح متداول گچ آب، خاطرنشان کرد: بستر آبریز و محل عبور آب از سرشاخه ها تا تصفیه خانه ها می تواند بر عناصر اضافه شده بر آن تاثیر گذارد، برای مثال اطراف و بالادست اصفهان که بستری آهکی دارد سبب می شود که مقادیری از این ماده در آب حل شود، اما اطراف تهران اینگونه نیست و آب آن منطقه دارای ماده یاد شده نخواهد بود.
تغییر رنگ آب مضر نیست
وی تغییر رنگ در برخی روزها و در بخشی از شهر را به دلیل مخلوط شدن هوا با آب دانست و گفت: این امر به دلیل شکستگی لوله و تعمیرات ممکن است رخ دهد و هیچ مشکل برای مردم به وجود نمی آورد.
وی تاکید کرد: تامین آب آشامیدنی کنونی در استان اصفهان به دلیل فعال نشدن سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در حقیقت با سختی و مشکلات فراوانی انجام می شود، با این حال صد در صد این اطمینان را می دهیم که هیچ گونه آلودگی در آب آشامیدنی این خطه وجود ندارد و بیماری های ناعلاج و سخت که هیچ، حتی منشا بیماری های گوارشی ساده هم نبوده و نخواهد بود.
سرپرست امور کنترل کیفی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه هم اکنون در کشور بیش از ۸۰۰ آزمایشگاه میکروبی و شیمیایی در سطح کشور کار کنترل کیفیت آب شرب مصرفی مردم را برعهده دارند، افزود: این تعداد واحد آزمایشگاهی پارامترهای کیفی، میکروبی و شیمیایی آب را به طور روزانه، فصلی و سالانه و به شکلی مستمر به لحاظ وجود فلزات سنگین، سموم و علایم میکروبی مورد سنجش دقیق قرار می دهند تا آب کاملا سالم و بهداشتی در اختیار شهروندان قرار گیرد.
وی ادامه داد: به گفته کاشناسان امر میزان مطلوبیت آب آشامیدنی مصرفی در کشور بیش از ۹۹ درصد است و در این ارتباط پیشرفته ترین روش های تصفیه و گندزدایی آب به ویژه در مناطقی که با مشکل کم آبی با توجه به رشد آلاینده ها در سفره های زیرزمینی مواجه هستند، استفاده می شود، روش های تعویض یونی، الکترودیالیز و استفاده روش های جدید تصفیه و گندزدایی آب در بیشتر مناطق انجام می شود.
نجفی سلامت آب را از جمله تاکید مسئولان ذیربط کشور برشمرد و تصریح کرد: نیمی از آب آشامیدنی سراسر کشور از چاه ها تامین می شود و بالقوه احتمال آلودگی این آب ها بیشتر است، اما مسئولان امر  اطمینان می دهند که با توجه به ظرفیت تجهیزات و نیروی انسانی متخصص مشکلی از نظر سلامت آب در کشور وجود ندارد.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.