رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در سمیرم، اظهار داشت: بخش عمده ای از اعتبار بلاعوض در نظر گرفته شده برای این شهرستان پرداخت شده و بخشی در دست اقدام است.

به گفته مهرداد مرادمند، ۳۶ میلیارد ریال اعتبار کم بهره با سود ۴ درصد با محوریت بانک کشاورزی به خسارت دیدگان سیل پرداخت شده که بخش اصلی آن، مربوط به لایروبی و مرمت قنات ها و کانال های انتقال آب بوده است.

وی خاطرنشان کرد: سر جمع دو اعتبار بلاعوض و کم بهره بانکی اختصاصی به شهرستان سمیرم در بخش های زراعت، باغبانی، مزارع پرورش ماهی، انبارهای علوفه و دامدری ها و دامپروری ها هزینه و پرداخت شد.

وی با یادآوری اینکه آسیب دیدگی ۷۰ هکتار باغ، ۲۴۰ هکتار زمین دیم، ۶۱ هکتار کشت آبی، ۴۸ رأس دام سنگین و سبک و ۲۵ کیلومتر کانال انتقال آب کشاورزی از مهمترین خسارت ها بود افزود: ۱۹ مزرعه پرورش ماهی، ۱۴۶ واحد دامی، ۱۵ ایستگاه پمپاژ آب، ۱۰۰ رشته قنات و حدود ۱۰۰ کیلومتر جاده بین مزارع نیز در اثر سیلاب های شدید تخریب شده بود.

وی خاطرنشان کرد: ۵هزار میلیون ریال اعتبار نیز تنها به منظور لایروبی و مرمت قنات ها در سمیرم اختصاص دادیم که با توجه به حجم زیاد تخریب ها بر اثر سیلاب، نیاز به اعتبار بیشتری در این بخش با کمک دولت داریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در ادامه و درباره تولید عسل با کیفیت، اظهار داشت:  افزون بر ۷۲۰ هزار کلونی زنبور عسل در سراسر استان وجود دارد که رتبه سوم در کشور را دارا هستیم.

مرادمند با بیان اینکه۳۲هزار کلونی زنبور عسل استان از این بین در سمیرم مستقر است، تصریح کرد: علاوه بر سمیرم مناطق دیگری همچون خوانسار، نجف آباد و گلپایگان نیز از قطب های تولید زنبور عسل در استان اصفهان هستند.

وی افزود: امسال با وجود بارندگی های خوب زمستان و بهار شاهد بهتر شدن وضعیت پوشش گیاهی در مراتع وکوهستان ها هستیم و همین امر به تولید عسل با کیفیت و مرغوب در شهرستان های استان اصفهان منجر شده است.

به گفته وی، هر چند تولید عسل های بی کیفیت و بدون برچسب مشکلاتی را در عرضه این ماده غذایی بی نظیر ایجاد کرد که این موضوع به علت مشخص نبودن متولی این موضوع بود اما با ورود جهاد کشاورزی و سازمان های نظارتی عسل های شناسنانه و برچسب دار مشکلی برای فروش و عرضه در بازار ندارند.

وی برچسب دار شدن عسل های بازاری را در قالب اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی سازنده برشمرد و گفت: باید به سمت و سویی برویم که عشایر در شهرستان های ییلاقی استان نیز به سمت تولید فرآورده های زنبور عسل بروند.

وی در خصوص ناچیز بودن تولید ۶ تا ۱۰ کیلوگرم عسل از هر کلونی به نسبت سایر کشورها تصریح کرد: شاید در برخی کشورهای صنعتی در بخش هایی بعنوان نمونه کاری این تولید بیشتر از کشورمان باشد اما قبول داریم که با تولید مطلوب و اقتصادی عسل فاصله داریم.

مرادمند ادامه داد: واحدی در جهاد کشاورزی اصفهان برای اصلاح نژاد ملکه و زنبورهای عسل ایجاد شده که امیدواریم نتایج خوب و مفیدی از کار این واحد حاصل شود و ثمره آن تولید عسل های بهتر و بیشتر در شهرستان های استان باشد.

میانگین تولید عسل در کشورهای صنعتی از هر کندو ۵۰ تا ۶۰ کیلوگرم اما در کشورمان ۱۰ تا ۱۱ کیلوگرم است. طبق آمار صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری سال ۲۰۱۳ رتبه ایران در جهان از نظر تعداد کلونی، چهارم است و مقدار کل تولید عسل ما در دنیا در رتبه هشتم قرار دارد.

بر همین اساس، فرماندار سمیرم یک ماه قبل در جلسه ستاد بازسازی بحران مناطق سیل زده سمیرم تاکید کرده بود: مهمترین درخواست مردم و کشاورزان سمیرمی ترمیم کانال ها و قنات ها و همچنین تخصیص لوله برای انتقال آب  به باغ ها و مزارع است.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی جهاد کشاورزی استان اصفهان  در همان جلسه گفته بود: مجموع اعتبار بلاعوض تخصیص یافته مناطق سیل زده برای استان ۳۱۰ میلیارد ریال بوده که سهم سمیرم در این میان ۲۲ درصد و مبلغی معادل ۸۰ میلیارد ریال است.

عباسعلی جمشیدی افزود: سهم اعتبار آب و خاک استان اصفهان نیز ۶۰۰ میلیارد ریال است که هر آنچه قرار شد به شهرستان سمیرم اختصاص داده شود باید در بخش های زیربنایی، راه های بین مزارع، دام و طیور، تولید عسل و دام ها و دامداری های خسارت دیده روستاها هزینه شوند.

شهرستان سمیرم با چهار محدوده مطالعاتی(دشت) قبر کیخا، سمیرم، وردشت و کُمه جزو حوضه آبریز کارون بزرگ محسوب می شود.

این خطه کوهستانی، دارای ۱۸ هزار هکتار باغ، ۱۵ هزار هکتار زمین زراعی، ۴۵۵ هزار هکتار عرصه ملی و ۳۳۰ هزار هکتار مرتع و جنگل های طبیعی است.

شهرستان سمیرم با اشتغال ۹۶ درصدی مردم در بخش کشاورزی، در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان در ضلع شمالی ارتفاعات دنا و زاگرس میانی واقع شده است.

۷۱۴۷/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.