آرش اخوان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: نخبگان و چهره های مطرح هنری، صنعتی و اصناف مختلف می‌توانند در توسعه مهارت‌ها به سایر افراد و آموزش آن ها به نسل جوان بسیار کوشا باشند زیرا این چنین افراد شاخصی جایگاهی خاص در بین مردم دارند و می توانند خود بهترین مشوق جوانان باشند.

وی با بیان آموزش استاد - شاگردی از دیرباز در کشور و در این دیار رونق داشته است، خاطرنشان کرد: در زمان حاضر گونه مشابهی از این نوع آموزش در فنی و حرفه ای به کار گرفته می شود تا بتوان مهارت ها را به دیگران انتقال داد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان ادامه داد: در هر کجای جهان هیچ دولتی نمی‌تواند تنهایی به اهدافش برسد و در این راه حضور بخش خصوصی و فعالان تمامی عرصه ها مورد نیاز است بنابراین ما در کشورمان باید از سرمایه علمی و مالی بخش خصوصی و فعالان نهایت بهره را ببریم.
وی با بیان این که بخش خصوصی می‌تواند در راستای کمی و کیفی سازی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به خوبی عمل کند، خاطرنشان کرد: نخبگان در زمینه های گوناگون می توانند در آموزش های مهارتی و آموزش های تخصصی مسیر مناسبی را طی کنند و بتوانند شمار زیادی از افراد با تخصص بالا را تربیت کنند.

اخوان به موضوعات و زمینه های مختلف در استان اشاره  و اضافه کرد : این منطقه از دیرباز مهد هنرها و مهارت های مختلف بوده است و هم اکنون نیز می‌توان بسیاری از آن‌ها را با راهکارهای مناسب و آموزش های متداوم و استفاده از نیروی فکری و عملی با تجربه ها و پیشکسوتان آن عرصه احیا کرد.

مدیرکل فنی حرفه ای به آغاز فعالیت مرکز تخصصی فنی و حرفه ای گویندگی و مجری گیری در اصفهان اشاره کرد و اظهارداشت: هنرها و مهارت هایی مانند نقالی، تئاتر، گویندگی، مجری گری و فعالیت هایی از این دست، همواره در اصفهان از علاقمندان فراوانی برخوردار بوده است و بسیاری از هنرمندان مشهور کشورمان از این خطه هستند و در این راستا می‌توان با همکاری و استفاده از دانش و تجربه فعالان اصفهانی این عرصه مانند غلامرضا خوشحال پور، حسن اکلیلی و نوید مستعان در راستای تقویت و رونق این مهارت ها گام برداشت.

مدیرکل فنی حرفه ای بهبود وضعیت آموزشی را نیازمند تغییر در شیوه های  انجام آن دانست و  ادامه داد: برای نیل به این هدف، آموزش های دوگانه در دستور کار قرار گرفته که بخشی از آموزش ها با محوریت آموزش فنی و حرفه ای و دیگر آموزش ها و مهارت با حضور در محل کار واقعی و با حضور صاحبکار و یا مسوولان هر شرکت انجام می گیرد.

اخوان اضافه کرد: کشورهایی که تراز بالای اقتصادی دارند همواره به سمت مهارت آموزی حرکت و به این مهم توجه کردند و آن را در راس امور خود قرار داده اند.

وی به دامنه گسترده مهارت ها اشاره  و اضافه کرد : باید بررسی جامع از انواع مهارت ها و فنون و نیازسنجی واقعی و منطقی انجام شود تا مشخص کند که چه تعداد مهارت ها وجود دارد و چه تعداد نیازها در منطقه باید رفع شود.

به گفته وی مهارت آموزی باید به طور ویژه در سبد خانوارها قرار گیرد و مدرک گرایی صرف جای خود را به آموزش مهارت ها و مهارت گرایی دهد.

اکنون حدود یکهزار حرفه مهارتی در بخش های صنعت، خدمات فنی، گردشگری، آی تی، آی سی تی و مشاغل خانگی در ۵۴ مرکز آموزش فنی وحرفه ای به متقاضیان ارائه می شود.

۶۰۲۰/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.