رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: پارچه بافی، آهنگری، سنگ تراشی، نمد مالی، گلیم بافی، گیوه دوزی و میناکاری از جمله رشته‌هایی می‌باشد که در راستای احیا برای آموزش به علاقه‌مندان در نظر گرفته شده است.

مهدی مشهدی افزود: هم‌اکنون ۲ کارگاه پارچه بافی با اعتبار افزون‌بر ۲۰۰ میلیون ریال در اردستان و زواره راه اندازی شده و ۳۰ نفر از علاقه‌مندان ۲ روز در هفته مشغول آموزش هستند و امکانات موجود پاسخگوی نیاز آموزشی ۳۰۰ نفر خواهد بود.

وی تشریح کرد: ۲ کارگاه میناکاری نیز در کهنگ و نیسیان از توابع دهستان برزاوند این شهرستان فعال بوده و کار تولید و آموزش هنرآموزان را همزمان انجام می‌دهد و البته یک کارگاه در خانه صنایع دستی اردستان نیز کار آموزش به علاقه‌مندان را بر عهده دارد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان اضافه کرد: گلیم بافی نیز از رشته‌های صنایع دستی فراموش شده شهرستان است که با اعزام ۱۰ نفر برای فراگیری نحوه بافت به شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل احیا می‌شود.

وی در مورد آموزش رشته‌های گلیم بافی و گیوه دوزی نیز اظهار داشت: با مرکز فنی و حرفه‌ای در اردستان و زواره تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسیده و مشغول آمورش هنرآموزان هستند؛ همچنین حرفه سبدبافی در حال انجام بوده و رونق خوبی دارد.

مشهدی همچنین عنوان کرد: نوعی پارچه در روستاهای دهستان برزاوند از سالیان بسیار دور بافته می‌شد و هم اکنون تنها چند نفر از سالخوردگان با نحوه بافت آن آشنا هستند که به زبان محلی "جان ماز" و در شهر اردستان به اهرامی یا اهرومی معروف بود.

وی افزود: از توان افراد واجد توانایی آموزش بافت این پارچه که شبیه پتوی مسافرتی بوده و کار زیر انداز یا پتو را انجام می‌داده، برای احیای این هنر چند صد ساله بهره‌گیری خواهد شد.

۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در جهان وجود دارد که از ۲۹۹ رشته ایرانی، ۱۹۶ رشته مربوط به استان اصفهان با بیش از ۷۰ هزار هنرمند صنایع دستی است.

شهرستان ۴۲ هزار نفری اردستان در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال‌شرقی اصفهان قرار دارد.

۷۴۳۱/۸۱۲۳ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.