دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان روز چهارشنبه  در گفت و گو با ایرنا افزود: کشاورزان با حضور در منطقه چمگردان از توابع شهرستان لنجان در ۴۵ کیلومتری غرب اصفهان از لوله گذاری ذوب آهن بر روی دریاچه قایقرانی و برداشت از رودخانه زاینده رود را متوقف کردند.

اسفندیار امینی افزود: بر اساس قانون هرگونه بارگذاری جدید بر روی زاینده رود ممنوع است و دریاچه یاد شده که از آب زاینده رود تغذیه می شود نیز از این موضوع مستثنی نیست.

وی خاطرنشان کرد: صنایع بزرگ اصفهان حق برداشت حجم مشخص و معینی از آب زاینده رود دارند و برداشت اضافه اخلاقی و شرعی نیست.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: مقدار برداشت موصب تمامی صنایع استان از رودخانه زاینده رود ۲۰۰ میلیون متر مکعب در طول یکسال است، البته مقادیر یاد شده باید پس از تخصیص آب به حقابه داران در اختیار آنان قرار بگیرد  که البته این امر هیچگاه محقق نشده است.

کشاورزان و باغداران شرق و غرب استان اصفهان به دلیل جریان دوره ای زاینده رود و خشکی های متوالی این رودخانه و توقف نسبی کشاورزی در چند سال اخیر و امسال در چند نوبت با اجتماع در نقاط مختلف استان، رسیدگی به وضعیت حقابه از زاینده رود و حل مشکلات معیشتی خود را خواستار شدند. 

اراضی کشاورزی اصفهان حدود ۵۶۳ هزار هکتار معادل ۳.۵ درصد از مساحت استان است که با توجه به محدودیت های منابع آب در سال های اخیر، تنها حدود ۲۹۰ هزار هکتار آن تحت کشت زراعی و باغی قرار می گیرد، در سال زراعی ۹۶- ۹۷ حدود ۲۱۰ هزار هکتار از مجموع اراضی کشاورزی استان به کشت محصولات زراعی اختصاص داشت که ۱۹۰ هزار هکتار آن زراعت آبی و ۲۰ هزار هکتار مربوط به زراعت دیمی بوده است.

زاینده رود به طول بیش از ۳۸۰ کیلومتر به عنوان بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران از کوه‌ های زاگرس مرکزی سرچشمه می گیرد و در نهایت به تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان می‌ ریزد. 
این رودخانه در دهه های اخیر بدلیل خشکسالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده و در پایین دست در بیشتر ایام سال بویژه فصول گرم با خشکی مواجه می شود که این موضوع مشکلات بسیاری را برای بخش های آشامیدنی، صنعت، کشاورزی، گردشگری و محیط زیست استان اصفهان بوجود آورده است. 

۶۰۲۰/6026/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.