عبدالهادی فقیهی‌زاده روز چهارشنبه در این زمینه به خبرنگاران گفت: پیشنهاد شده که کاشان با توجه به ظرفیت‌هایش به عنوان پایتخت نهج البلاغه در کشور نامگذاری شود تا در عمل قطب فعالیت‌های علمی و تخصصی با محور نهج‌البلاغه قرار گیرد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اجرای این طرح از سال ۹۹ با همکاری استانداری اصفهان و فرمانداری ویژه کاشان افزود: چنان‌ که پیش‌تر این خطه شهر گل و گلاب شناخته شده، تلاش داریم تا در کنار این ظرفیت به نجوای نهج‌البلاغه هم مزین شود.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشریح کرد: سده‌های ۶ تا ۹ هجری قمری از نظر تخصصی دوران رکود فعالیت‌های مرتبط با حدیث در اسلام به ویژه تاریخ شیعه بوده اما در این میان یک استثنای بزرگ وجود دارد و آن تالیف نهج البلاغه شریف از سوی ابوالحسن محمد بن الحسین بن موسی، معروف به سید رضی در پایان سده چهارم یا آغاز سده پنجم است.

وی اضافه کرد: قطب‌الدین سعید بن عبدالله راوندی به عنوان یکی از مفاخر علمی و فرهنگی کاشان نخستین‌بار این کتاب گرانقدر را که شامل مفاهیم فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حتی معارف است، تفسیر کرد و در حدود سده ششم یا هفتم شرح جامعی در چندین جلد بر آن نگاشت.

 فقیهی‌زاده تاکید کرد: با توجه به آن پیشینه و ظرفیت کنونی، پیشنهاد پایتختی نهج‌البلاغه ایران ارائه شده و امید می رود با گذر از شرایط اقتصادی دشوار، شاهد توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های قرآنی در کشور باشیم. 

هم‌اکنون ۲۰ مدرسه قرآنی با برگزاری جلسه‌های تفسیر و تلاوت کلام الله مجید در کنار ۱۴ حوزه فعال با بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ طلبه برادر و یکهزار و ۵۰۰ طلبه خواهر در منطقه کاشان فعال است.

۶۱۳۶/۸۱۲۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.