رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان گفت: توان بالای نیروی انسانی و مهمتر از همه وجود روحیه تلاش و سازندگی و داشتن انگیزه خدمت از جمله مزیت‌های جهاد دانشگاهی است که استفاده از آن راهگشای حل بسیاری از مشکلات خواهد بود‌.
مهدی یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان با اشاره به ۱۶ مرداد سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی ضمن گرامی‌داشت این روز، موفقیت‌های این نهاد را حاصل انقلاب معرفی کرد و این روز را به جهادگران عرصه علم، پژوهش و فناوری و اعضای جهاد دانشگاهی تبریک گفت.
وی افزود: تاسیس جهاد دانشگاهی در زمان خودش (سال ۱۳۵۹) بر اساس تشخیص یک ضرورت مهم صورت گرفت که مهم‌ترین شاخصه آن لزوم ورود نخبگان دانشگاهی به صحنه تلاش علمی برای رفع مشکلات کشور و رهایی از وابستگی با روحیه جهادی و ایثار بود. 
رئیس دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان با بیان اینکه تبیین شرایط آن روز برای درک اهمیت این اقدام ضروری بود، خاطرنشان کرد: شرایط امروز کشور، به خصوص قرار داشتن در یک جنگ اقتصادی آشکار و نابرابر و تحریم‌های ناعادلانه و نامشروع، ضرورت اقدامات جهاد دانشگاهی با همان روحیه و با استفاده از انباشت تجربیات چهل ساله انقلاب را می طلبد. اقدامات جهاد دانشگاهی در تمام امور مورد نیاز فعلی، معضلات فرهنگی، علمی، نوآوری با بکارگیری هوشمندانه از توان و ظرفیت های نیروهای جوان و متخصص و متعهد دانشگاهی می تواند منشا اثر و خدمات ارزنده ای باشد.
یوسفی با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی اصفهان در تمام زمینه‌های علمی و عملی پیشتاز بوده است، تصریح کرد: خدمات و نقش ارزنده این نهاد در دوران دفاع مقدس، دوش به دوش رزمندگان و جهادگران استان بر کسی پوشیده نیست. اکنون نیز ظرفیت بالایی، به لحاظ موضوعی و استانی دارد.
وی افزود: زمینه های مختلف فرهنگی، تعدد مراکز دانشگاهی و پژوهشی، کشاورزی، هنر، گردشگری، بحث اشتغال، توان بالای نیروی انسانی و مهمتر از همه وجود روحیه تلاش و سازندگی و داشتن انگیزه خدمت در این استان از جمله مزیت های جهاد دانشگاهی است که استفاده از آن راهگشای حل بسیاری از مشکلات خواهد بود‌.
رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان اظهار کرد: اگرچه پرورش نیروی انسانی که سرمایه اصلی هر کشور است، به طور رسمی به عهده نهادهایی همچون آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی و نهادهای فرهنگی و جهاد دانشگاهی است، اما آنچه که جهاد دانشگاهی را متمایز می کند پرورش و بکارگیری نیروهایی با انگیزه بالا و با روحیه جهادی است. 
یوسفی ادامه داد: در این زمینه لازم است دامنه فعالیت این نهاد گسترش یابد. زمینه حضور نیروهای واجد شرایط را به دور از برخی ضوابط دست و پاگیر یا نگرش‌های محدود کننده وغیر ضروری فراهم شود و بقیه مسائل به تبع آن حل خواهد شد. مرور و بازخوانی کارنامه این نهاد در ایام دفاع مقدس راهنمای مناسبی است.
وی در خصوص نقش جهاد دانشگاهی در رونق تولید، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی تاکنون نقش سازنده ای داشته است. این نهاد با ورود به این بحث با دید علمی و بهره گیری از نظرات و دیدگاه های نخبگان اقتصادی و فعالان جبهه تولید باید در جهت شناخت موانع واقعی رونق تولید و اقتصاد، گام‌های اساسی تری بردارد و نقش شتابدهنده را ایفا کند و بدون ملاحظات رایج برای رفع این موارد راه حل ارائه دهد و پیگیرعملیاتی شدن آنها باشد.     رئیس دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان تاکید کرد: نگاهی به پیشرفت‌های علمی و فناوری کشور در چهل سال عمر انقلاب و پیشرفتهای چشمگیر در عرصه های علوم و فنون پیشرفته و سرآمد، از جمله دانش و فناوری سلولهای بنیادی، فناوری هسته ای، هوا فضا، صنایع نظامی نشان می دهد که در تمام این زمینه ها جهاد دانشگاهی حضور و نقش موثر و اصلی داشته است.
یوسفی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص استفاده از نیروهای پرتلاش و جوان در سازمان ها، اظهار کرد: بیانات رهبری کاملا گویا و راهگشا است. امید است جهاد دانشگاهی مصمم تر و با انگیزه تر از پیش در این جهت گام بردارد.
وی خواستار تعامل بیشتر جهاد دانشگاهی با دانشگاه پیام نور استان اصفهان شد و گفت: دانشگاه پیام نور اصفهان با حدود ۴۰ مرکز و واحد و ۳۵ هزار دانشجو و ۳۲۰ عضو تمام وقت علمی و حدود ۷۰۰ کارمند مجرب زمینه های کاری فراوان دارد. اخیرا با انعقاد تفاهم نامه ای با جهاد دانشگاهی اصفهان مقدمات همکاری متقابل فراهم شده است و امیدواریم در این زمینه گام های بلندی برداشته شود و فرصت هایی برای مشارکت نیروهای جوان و با استعداد دانشگاه پیام نور استان در فعالیت های جهاد دانشگاهی فراهم شود.
گد خبرنگار:13037

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.