این طرح با هدف پایش آلایندگی محیط‌های آب، خاک و هوا، تحلیل وضعیت فعلی صنعت، ایجاد ساختار یکپارچه و منسجم در پایش مستمر، توسعه و بومی‌سازی فناوری‌های پیشرفته در حوزه پایش و هشدار آلایندگی و ارائه راهکارهای اجرایی کاهش آلایندگی قرار است در کشور اجرا شود.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت : طرح  مدیریت و پایش سیستمی آلاینده‌های زیست محیطی واحدهای صنعتی(مپسا) هنور در هیچ استانی کلید نخورده و اجرایی نشده است.

ایرج حشمتی روز سه شنبه در نشست تخصصی پیرامون مسائل حوزه محیط زیست در اتاق بازرگانی اصفهان افزود: بیش از ۱۰ هزار صنعت بالفعل در استان اصفهان با جمعیت ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و نیز دو میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مناطق محیط زیستی فعال هستند.
وی با بیان اینکه این صنایع یک شبه ایجاد نشده‌اند ادامه داد: متاسفانه استان اصفهان میزبان سرریز بیکاران استان‌های دیگر شده که موجب افزایش صنایع و اشتغال در این است و آلایندگی‌های مختلف را به همراه دارد.
مدیرکل محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: پروژه‌های توسعه ای باید دارای توجیهات اقتصادی بوده، مخرب محیط زیست و برهم زننده نظم اجتماعی نباشد و نیز حقوق نسل‌های آینده را پایمال نکند.
وی با اشاره به اینکه توجیهات منفعت طلبانه، زیبایی شناسانه و اخلاقی از اهداف حفظ محیط زیست است تاکید کرد: محیط زیست از صنعت جا مانده و نتوانسته پایش و کنترل های لازم را در این زمینه انجام دهد.
حشمتی بیان کرد: به تازگی تفاهم نامه‌ای با شهرداری و شورای اسلامی شهر امضا کرده ایم و شهردار به صورت لایحه درآمده و مقرر شد در حوزه شهر برای مسائل محیط زیستی و آب اعتبار تخصیص داده شود.
وی تشریح کرد: تالاب گاوخونی وضعیت خوبی ندارد و در کل دوره ۵۰ سال اخیر تنها سه بار بیش از دو هزار میلی متر بارندگی در سرشاخه های آن داشته ایم.


بورس آب خاورمیانه ظرفیت خوبی است که از آن استفاده نمی‌شود
مدیر پروژه ملی بورس محیط زیست و آب در این نشست تخصصی گفت: ارزش بورس آب در خاورمیانه ۲۸ میلیارد دلار است که متاسفانه تاکنون از این ظرفیت استفاده نشده است.
مازیار مومنی با بیان اینکه مالیات و الزام قانونی یکی از ابزارهای عمومی کنترل اقلیم است که در جهان منسوخ شد ولی در ایران همچنان از این راهکار استفاده می‌شود افزود: اکنون در جهان از ابزار تجارت آزاد مانند تجارت انتشار گازهای گلخانه‌ای و تجارت آب مجازی استفاده می‌شود.
وی تاکید کرد: مردم، محیط زیست، کشاورزان می توانند ذینفعان این تجارت باشند و شرکت های تعاونی از آن سود برده و حوزه کشاورزی توانمند شود.
وی کاهش مصرف آب و احیای تالاب‌ها، رودخانه‌ها را از اهداف تجارت آب مجازی و کاهش آلاینده های زیست محیطی، ارتقای ظرفیت اکولوژیک، استفاده بهینه از منابع و افزایش بهره وری را از جمله اهداف تجارت انتشار گازهای گلخانه ای دانست.
مدیر پروژه ملی بورس محیط زیست و آب خاطرنشان کرد: هم اکنون ۳۶ درصد ایران در منطقه فراخشک و ۲۹ درصد در مناطق خشک بیابانی قرار دارد.
وی تصریح کرد: اکنون برای تولید هر کیلوگرم گوشت قرمز ۴ هزار و ۵۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود که این موضوع به هیچ وجه به صرفه نیست.
مومنی به معرفی طرح مپسا پرداخت و افزود: مپسا طرح مدیریت و پایش سیستمی آلاینده‌های زیست محیطی واحدهای صنعتی است که با هدف پایش آلایندگی محیط‌های آب، خاک و هوا، تحلیل وضعیت فعلی صنعت، ایجاد ساختار یکپارچه و منسجم در پایش مستمر، توسعه و بومی‌سازی فناوری‌های پیشرفته در حوزه پایش و هشدار آلایندگی و نیز ارائه راهکارهای اجرایی کاهش آلایندگی قرار است در کشور اجرا شود.
 

۵۰۰ میلیون مترمکعب بازگذاری بر زاینده رود وجود دارد
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان در این نشست تخصصی گفت: معضل و چالش اصلی ما در استان اصفهان در وضعیت کنونی آب است که بارگذاری های غیرکارشناسانه در بالادست و پایین دست رودخانه زاینده رود صورت گرفته است.
احمدرضا صادقی ادامه داد: ۴۰ سال قبل ۵۰ میلیون مترمکعب بارگذاری آب آشامیدنی بر روی رودخانه داشتیم که اکنون این میزان به ۵۰۰ مترمکعب افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه با وجود افزایش بارندگی در سال جاری اما هنوز هم با مشکل آب مواجه هستیم و نیاز آبی ما امروز در بخش صنعت، شرب و کشاورزی بالای ۲.۵ میلیارد مترمکعب است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان تاکید کرد: کاهش منطقی مصارف آب به ویژه در بخش کشاورزی را باید در دستور کار قرار دهیم که نیازمند عزمی ملی است.
وی ارزش‌گذاری نکردن آب را دلیل اصلی مواجهه با مشکلات آبی فعلی دانست و گفت: برخی خطوط قرمز موجود در سیاست های کلان کشور با این مقوله تداخل دارد که باید رفع شود.
۷۱۳۵/ ۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.