اصغر حاج حیدری اظهار داشت: خمینی شهر، ظرفیت های گردشگری بی بدیلی دارد اما بسیاری از ظرفیت‌های گردشگری خمینی‌شهر کمتر شناخته شده و یا معرفی شده است.

وی با بیان اینکه عصارخانه ۵۰۰ ساله‌ای به نام ورنوسفادران در خمینی‌شهر داریم که به خوبی شناخته نشده است، افزود: مردم قدیمی محلی اطلاع هایی از وجود این عصارخانه در محله ورنوسفادران داشتند اما مکان آن مشخص نشده بود.

شهردار خمینی شهر با بیان اینکه این عصارخانه در هنگام آزادسازی خیابانی در خمینی شهر با آشکار شدن یک سوراخ در زمین این منطقه کشف شده است، ابراز داشت: با کاوش بیشتر زمین، این عصارخانه قدیمی آشکار شد که گفته کارشناسان، این اثر تاریخی مربوط به دوره صفوی است.

وی با بیان اینکه در راستای نگهداری از این عصارخانه قدیمی و تاریخی در این محل یک سفره خانه احداث شده است، ابراز داشت: بر طبق شواهد تاریخی کنار سفره خانه عصارخانه خمینی شهر، کاروان سرا و مسجد هم وجود داشته است که این بناها در گذر زمان تخریب شده است.

کشف سنگ آسیاب در محل عصارخانه

حاج حیدری با بیان اینکه عصارخانه‌ها در زمان قدیم برای روغن گیری از دانه‌های مختلف استفاده می‌شده است، گفت: سنگ هایی که برای آسیاب دانه‌ها مورد استفاده بوده است در محل این سفره خانه کشف شده است.

وی با بیان اینکه خمینی شهر قطب گردشگری اصفهان است، بیان داشت: آبشار لادر، مسجد جامع خوزان، غار دستکند قهرمان و بناهای تاریخی بسیار برجسته ای در شهرستان خمینی شهر داریم، بازسازی بناهای تاریخی و فعالیت های گسترده گردشگری موجب شده است تا خمینی شهر به قطب گردشگری اصفهان مبدل شود.

تکمیل  بام سبز خمینی شهر

وی با اشاره به تکمیل بام سبز خمینی شهر به عنوان یکی از مناطق گرشگری نمونه این شهرستان گفت: نوروز امسال شاهد بازدید  گردشگر از  آثار باستانی خمینی شهر را شاهد بودیم که موجب افتخاری برای این شهرستان است.

گفتنی است عصاری به معنای عصاره گیری و فشردن و افشره کردن و عصارخانه جایی است که روغن در آن تهیه می شده است؛ این صنعت در دوران صفویان، همچون دیگر صنایع و هنرها رونق چشمگیری داشته است؛ نکته جالب اینکه از تفاله دانه های روغنی باقی مانده در این عصارخانه به عنوان کود استفاده می‌شده که بویی بسیار خوش نیز داشته است و کارشناسان معتقد هستند امکان احیای کارکردهای قدیمی برخی عصارخانه ها در استان اصفهان وجود دارد و می توان از این تفاله ها به جای کمپوست هایی که با بوی نامطبوع خود در طول سال مشام شهروندان را آزار می دهد استفاده کرد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1227925
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.