چیزی که تاکنون از تاج شنیده شده، آوازهای متعلق به سن ۶۰سالگی او است و چیزی که اکنون شاهد رونمایی از آن هستیم، کارهایی است که در دوران جوانی تاج توسط کمپانی‌های مختلف ضبط و آرشیو شده است.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان شامگاه گذشته، آئین رونمایی از آوازهای منتشر نشده جلال‌الدین تاج اصفهانی در قالب یک آلبوم با حضور شاگردان و هم کیشان این استاد آواز  سرشناس در هنرسرای خورشید اصفهان برگزار شد.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی اصفهان در ابتدای این آئین اظهار کرد: برای استاد تاج، جهانی هم کم است، سالن هنرسرای خورشید که جای خود دارد.
عیدی افزود: جهان شهر اصفهان، بیش و پیش از هرچیز نیاز به شخصیت‌هایی مثل تاج اصفهانی دارد، متاسفانه روحیه بی‌تاریخی ما که همه چیز را به فراموشی می‌سپاریم، هویت‌های ما را مشوش کرده است. 
وی ادامه داد: جامعه امروز، احتیاج به الگو دارد و اگر ما نتوانیم الگوهای خود را معرفی کنیم، نباید انتظار داشته باشیم که وضعیتی که در آن قرار داریم، بهتر از چیزی که هست، شود.
عیدی معتقد است: تاج اصفهانی معنای واقعی کلمه یک حکیم است و با وجود اینکه بعضی از حوزه‌های اندیشه‌ای از حفظ و اشاعه موسیقی در طول تاریخ محصور بودند، اما موسیقی در آغوش دو حوزه سترگ فلسفه و عرفان رشد کرده است.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی اصفهان اظهار کرد: فلسفه، در مکاتب فارابی و ابن سینا و ... به این حوزه پرداخته و جلال موسیقی را به رخ کشیده و عرفان جمال موسیقی را منعکس ساخت. و این جمال و جلال در شخصیت هنرمندی تاج به کمال می‌رسد.
وی افزود: وقتی ما از کمال در این ارکان در فردی سخن می‌گوییم، از یک حکیم صحبت می‌کنیم، از این حیث جلال الدین تاج اصفهانی، حکیم این شهر به حساب می‌آید.
 عیدی گفت: قابلیت تکثیر این استاد وجود داشت و استاد تاج‌های اصفهان تحت نظر جلال الدین تاج اصفهانی پرورش یافتند و امروز بر ماست تا آنها محل توجه قرار گیرند و بسترهایی فراهم شود تا دنیای امروز، بیشتر این شخصیت‌ها را بسازند.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی اصفهان در واکنش به انتقاد یکی از حضار در خصوص بی‌مخاطب شدن موسیقی سنتی، گفت: باید سلیقه موسیقیایی مردم را انقدر بالا ببریم تا به خود اجازه ندهند هر موسیقی را به گوش خود راه بدهند.
دبیر شورای موسیقی اصفهان نیز با تشکر از استقبال مردمی این برنامه و پوزش برای شرایط بد استقبال از آنها، گفت: برای موسیقی اصفهان سالن درخورتر از چیزی که اکنون هست، نیاز داریم.
رضا شریعت افزود: امروز، روز بزرگی برای موسیقی اصفهان است. طرح نغمه‌های زنده‌رود ما را بر آن داشت، نغمه‌های دیروز تا امروز موجود در اصفهان را بازسازی و منتشر کنیم.
شریعت اضافه کرد: در این بین حاصل تلاش‌های ما، یافتن ۲۷ صفحه از آوازهای استاد تاج بود که توسط کمپانی‌های مختلف در سال‌های جوانی فعالیت این استاد گرانقدر ضبط شده بودند و طی چند سال اخیر توسط نوید نوروزی جمع‌آوری شدند. 
 دبیر شورای موسیقی اصفهان ادامه داد:  تصمیمات بر این اساس بود که امروز نغمه‌های زنده رود سه رونمایی شود، اما به دلیل برخی مشکلات دولتی و مجوزی که کُند پیشروی می‌کنیم، این اتفاق حادث نشد، اما خبر خوب برای طرفداران آواز اصفهان، کشف آوازهایی از سید رحیم اصفهانی است که ۷تا ۸ صفحه استوانه ضبط شده است. 
 وی همچنین افزود: ادامه برنامه دلنوازان که به کار ضبط موسیقی در اصفهان مشغول بود، در دستور کار شورای موسیقی است. 
 شریعت گفت: جشنواره موسیقی بین‌المللی اصفهان از دیگر اموری است که در دستور کار دفتر موسیقی اصفهان قرار گرفته و امید است به زودی در موعد مقرر این امور انجام شود.
نوید نوروزی- گردآورنده آلبوم آوازهای منتشر نشده از تاج اصفهانی در ادامه، گفت: برای من امروز غرورآفرین و بزرگ است، چراکه بعد از قریب به ۱۰۰سال آوازهایی را از تاج می‌شنویم که تاکنون شنیده نشده‌اند.
وی اظهار کرد: وقتی در مورد سبک‌شناسی یک هنرمند سخن می‌گوییم از ابتدای زندگی، سیر تحول این هنرمند را مد نظر می‌گیریم و در خصوص تاج اصفهانی، چیزی که تاکنون از او شنیده شده، آوازهای متعلق به سن ۶۰سالگی تاج است و چیزی که امشب شاهد رونمایی از آن هستیم، کارهایی است که در دوران جوانی تاج توسط کمپانی‌های مختلف ضبط و آرشیو شده است.
نوروزی در ادامه به توضیح دیسکوگرافی و اموراتی که به منظور استخراج اطلاعات از صفحات پر شده با آوازهای تاج انجام داده، پرداخت. به گفته گردآورنده و پژوهشگر آلبوم آثار منتشر نشده تاج اصفهانی، سال ۱۳۰۶ نخستین آوازهای تاج اصفهانی، در دوره قدرت و توانمندی صدای این خواننده ضبط شده که این آوازها از صفحات ضبط شده توسط یکی از کمپانی‌های خارج از ایران کشف شد و فرهاد شاهزیدی پالایش‌های متعدد بر این آثار انجام داده است.
 وی ادامه داد: در سال ۱۳۱۲، دومین کمپانی برون‌مرزی، آثاری از تاج اصفهانی را ضبط کرده بود که این آثار هم استخراج و در آلبوم قرار گرفت. طی این سال ها نگاه تاج به آواز متفاوت شده است و این تفاوت در آثار ضبط شده محرز است.
نوروزی اظهار کرد: بعد از جنگ جهانی ضبط صفحات در ایران محدود می‌شود و هنرمندان برای ضبط صفحات ناچار به سفرهای مشقت بار به کشورهای همسایه می‌شوند. هنرمندان مشقت زیاد را به جان خریده و نسبت به ضبط صفحات اقدام کردند. در آلبوم امشب آواز ضبط شده و حدود دو سال بعد از ثبت این مجموعه ها در رادیو آغاز به کار می‌کند.
 گردآورنده آلبوم آثار منتشر شده از تاج اصفهانی، گفت:  از سال۱۳۲۰ تاج اصفهانی به دعوت وزیر فرهنگ و رادیو به رادیو وارد می شود و بعد از مدتی به دلیل حقوق کم از رادیو استعفا می دهد و امسال 92 سال بعد از ضبط آثار تاج، داوری و انتشار و رونمایی آلبوم انجام می‌شود.
 وی افزود: یکی از آثار کشف شده "دو دلداده" بود که اجازه انتشار توسط ارشاد داده نشد و شاهد انتشار آن در فضای مجازی خواهیم بود، در انتها از شهرداری اصفهان تقاضا دارم، رونمایی آثار تاج را ادامه دهیم.
محمدجواد کسایی همچنین با خوش‌آمدگویی به پسران تاج اصفهانی، همایون و جمشید تاج و بیان این عقیده که "تاج معمار آواز بود و اشعارش مهندسی و معماری خاص دارد" به ذکر خاطراتی از این هنرمند موسیقی‌دان پرداخت.
میر‌علیرضا میرعلی‌نقی در ادامه افزود: انتشار این آلبوم در شرایط نامساعد نشر آثار و میراث فرهنگی امروز، شگفت آور است و شگفت‌آورتر از آن، جمعیتی است که از این آئین در اصفهان استقبال کرده‌اند. 
به گفته این موسیقی پژوه ایرانی، تاج یک متر و معیار سنجش همیشگی در پایتخت آواز و موسیقی ایران، اصفهان است. 
وی افزود: لازم است قدر او را بدانیم، چون دیگر مثل او نخواهد آمد. تاج با اصرار بر تربیت شاگرد، شاخصه های درخشانی از هنر و اخلاق خودش را به وجود آورده و لازم است هر کدام از اینها استوانه‌های فرهنگی شهر به حساب آیند.
میرعلی‌نقی همچنین گفت: یکی از شگفت آورترین مشخصه های دیده شده در زندگی تاج، مردمی بودن این چهره درکنار توانایی اجرای یکی از سنگین‌ترین موسیقی‌های کشور است و باعث شده تا این شخصیت به شدت در قلب مردم جای گیرد.
فریده روشن- عضو شورای شهر اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به گفته‌های محمدرضا لطفی در اصفهان، گفت: جوانان موسیقی، باید در تمام مکاتب تحقیق کنند و آن را نشر دهند و توجه کنند که مکتب موسیقی اصفهان یکباره شکل نگرفته و پیشینه‌ای حدودا ۴۰۰ساله داشته است. 
وی ضمن قدردانی از خانواده مرحوم تاج و حضار و دست اندرکاران این برنامه، آرزو کرد تا چراغ‌های این مکتب آوازی در اصفهان همواره پرفروغ بماند.
 در ادامه این مراسم، علی اصغر شاهزیدی به همراه ساز تنبک و نی به خوانش و بازخوانی آثاری به یاد استاد پرداخت و در انتها از آلبوم آثار منتشر نشده تاج اصفهانی که به همت نوید نوروزی و به حمایت خانه موسیقی اصفهان گردآوری شده، رونمایی شد.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.