کتابخوانی همواره یک از دغدغه‌های فرهنگ دوستان در تمام نقاط جهان بوده و هست، اهمیت مطالعه برکسی پوشیده نیست، یکی از مهم‌ترین فایده‌های مطالعه این است که در موضوع آموزش و شناخت فرهنگ‌ها و علوم مختلف، وسیله اصلی ارتباط میان آن‌ها به شمار می‌رود و موجب افزایش دامنه کلمات فرد و رشد شخصیتی او می‌شود.

همچنین مطالعه توانایی کسب مهارت آموزش خود محور را به فرد می‌بخشد. این مهارت یکی از ضرورت‌های حیات انسان به شمار می‌رود به گونه‌ای که بدون آن همراهی با پیشرفت‌های علمی میسر نخواهد بود. مطالعه وسیله‌ای است برای گسترش دامنه فهم و استعدادهای انسان. اهمیت مطالعه اهمیت بحثی با عنوان ترویج کتابخوانی را بی شک تحکیم می‌کند، امری که در جهان با تشویق از طریق جوایز جهانی و تدبیر و حمایت به جدیت دنبال می‌شود.

اهدای کتاب نیز حرکتی زیبا و با ارزش است، در این اقدام شاهدیم بسیاری از کتاب ها که در قفسه ها در منازل و کتابخانه ها به دلیل خوانده شدن جا خوش کرده اند، رها شده و برای آگاهی بخشی به دیگران در اختیار آنها قرار می گیرد که غذایی مناسب برای روح هموطنان به شمار می رود و چه نیکوست که این اقدام در مناطق محروم بیشتر شود و کتاب های بیشتری به قشر آسیب پذیر جامعه برسد.

برخورداری از درک و ارتباط بهتر با محیط پیرامون و جامعه، تقویت قوه رویاپردازی و ایده پروری، کمک به پرورش شخصیت های نوآور و کارآفرین، بهبود حافظه، آرامش بیشتر و سرگرمی از جمله مزیت های مطالعه ای عنوان می شود که به زبان ساده، نگاهی به جهان از دریچه ذهن پدیدآورنده اثر است. 
ابتدایی ترین تعریف از سرانه مطالعه، میانگین مدت زمان مطالعه شخص در یک شبانه ‌روز است ، خواندن روزنامه یا حتی ساعت ها وقت گذرانی در فضای مجازی و قرار گرفتن در برابر مجموعه ای از داده ها شاید با این تعریف به نوعی در رده مطالعه جای گیرد اما به طور قطع معنایش کتابخوانی نیست. 
آنچه که به واقع باید مورد توجه قرار بگیرد، کتاب هایی است که آگاهانه، از روی اختیار و با هدف گذران وقت یا افزایش آگاهی و تجربه، بدون اجبار مستقیم بیرونی از سوی فرد خوانده می شود. 
آمارهای موجود در این زمینه اما به هیچ وجه دقیق و پژوهش پایه نیست و به باور کارشناسان، سرانه کتابخوانی در کشور با توجه به بررسی های موردی، شرایط چاپ و نشر، شرایط کتابخانه های عمومی و مشارکتی یا حتی تجربه های شخصی مورد استناد قرار می گیرد. 
نزدیک به سه هزار و ۵۰۰ باب کتابخانه با بیش از ۴۱ میلیون نسخه کتاب افزون بر ۱۰ درصد جمعیت را پوشش داده و در این میان استان هایی مانند تهران، اصفهان و خوزستان در صدر قرار دارند، البته شماری از کتابخانه ها به ویژه در مناطق محروم با کمبود کتاب روبه رو هستند.

در همین ارتباط سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: در راستای ترویج اهدای کتاب، تامین کتاب مناطق محروم استان، برنامه های ترویجی و برگزاری برنامه های فرهنگی مرتبط، طرح اهدای کتاب با عنوان «بحار کتاب، انوار دانایی» در این استان اجرا می شود و در بخش دیگری از این طرح، برنامه هایی برای معرفی هر چه بیشتر زندگی علامه جعفری به عنوان نمادی از یک انسان متعالی و مطالعه گر اجرا خواهد شد.

امیر هلاکویی اضافه کرد: در  طرح یاد شده که تا ۱۵ مرداد ادامه دارد، مردم می توانند کتاب های خود را به کتابخانه های عمومی اهدا کنند تا به دست مردم مناطق آسیب پذیر برسد.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود در قابل طرح «بحار کتاب، انوار دانایی» ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار جلد کتاب در اختیار کتابخانه های مناطق محروم برسد.

سرپرست این اداره کل افزود: در استان اصفهان ۱۸۵ باب کتابخانه زیر نظر نهاد کتابخانه های عمومی کشور وجود دارد که بالغ بر ۴۰ باب از آن ها در مناطق محروم جای گرفته اند که حدود ۶۰ درصد کتاب مورد نیاز را دارند و باید برای افزایش کتاب های آن ها تلاش کرد.

هلاکویی تصریح کرد: کتابخانه های استان ۳.۵ میلیون جلد کتاب در بخش های مختلف از جمله علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، هنری دارند.

۶۰۲۰/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.