نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان گفت: هر ساله دستمزد کارمندان افزایش می یابد، اما دستمزد نانوایان طی چند سال گذشته افزایشی نداشته است، در این شرایط آنها ناچار می‌شوند نان بی‌کیفیت عرضه کنند.
محمدرضا خواجه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، در خصوص صحبت معاون وزیر صمت مبنی بر احتمال افزایش 25 درصدی نرخ نان، اظهار کرد: این اظهارنظرها تنها در حد حرف است، چراکه از سال گذشته تا امروز هر روز وعده افزایش نرخ نان به نانوایان داده می‌شود، اما در عمل هیچ اقدامی انجام نشده است.
وی با بیان اینکه همه استان‌ها فروردین هر سال آنالیز نرخ نان را براساس قیمت تمام شده تسلیم نهادهای قیمت‌گذار همچون کارگروه آرد و نان می‌کنند، تاکید کرد: تا این لحظه این کارگروه هنوز اقدامی برای افزایش نرخ نان انجام نداده است.
نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان در پاسخ به اینکه معاون وزیر صمت از افزایش نرخ نان خبر داده است، گفت: رئیس جمهور در سال 96 قرار بود افزایش نرخ نان را امضا کند، اما در لحظه آخر از این تصمیم منصرف شد و اگر آن زمان این دستور نهایی شده بود اکنون اختلاف آرد دولتی با آرد آزاد بسیار کمتر از امروز بود و در حوزه آرد امروز شاهد سودجویی و دلال‌بازی نبودیم.
وی با بیان اینکه هر سال با توجه به افزایش قیمت نهاده های تولید نان باید نرخ نان متناسب با هزینه‌های جاری و پرسنلی افزایش یابد، گفت: متاسفانه از سال 94 تاکنون این مصوبه اجرایی نشده و دلیل اجرایی نشدن مصوبه این است که نگاه‌ها استان‌ها به پایتخت و تصمیم آن برای افزایش نرخ نان است و امروز استان‌ها از آزاد بودن نرخ نان در تهران متضرر شده اند.
خواجه در خصوص گلایه مردم نسبت به گرانی نان در حالیکه از کیفیت پایینی برخوردار است، اظهار کرد: طبق قانون کار هر ساله دستمزد کارمندان افزایش می‌یابد، اما دستمزد نانوایان طی چند سال گذشته اصلا افزایشی نداشته است، در این شرایط آنها ناچار می شوند نان بی‌کیفیت عرضه کنند.
وی افزود: در زمان احمدی نژاد که نرخ نان چند سالی افزایش نیافته نبود، وی دستور داده بود نرخ جدید نمی‌توانیم ابلاغ کنیم، اما نانوایان می‌توانند وزن چانه نان خود را کمتر کنند که این تصمیم غیرمنطقی بود.
نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، مبنی بر اینکه در حال حاضر وزن چانه نان در بسیاری از نانوایی‌هایی اصفهان کمتر و کیفیت نان پایین آمده است، تاکید کرد: در استان اصفهان ما زیربار کم کردن وزن چانه نان نرفته ایم، اما در استان‌های دیگر وزن چانه نان از 200 به 150 گرم و از 120 به 80 گرم کاهش یافت، این در حالی است که اگر وزن چانه نان کمتر از 200 گرم باشد، کیفیت نان به شدت کاهش می‌یابد.
وی تصریح کرد: متاسفانه دولت در سال های گذشته به بهانه دفاع از حقوق مصرف کننده حق نانوایان را نادیده گرفته است، به این دلیل کیفیت نان به شدت کاهش می‌یابد.
خواجه در پاسخ به این سوال که برخی نانوایان آزادپر نیاز به نرخ گذاری ندارند، اظهار کرد: طی سه سال گذشته دولت به نانوایان آزادپز نرخ مشخصی نداده است و امروز آنها نیمه آزادپز هستند و در واقع دولت برای هر کیسه آرد به آزادپزها معادل 50 هزار تومان و به نانوایان دولتی 70 هزار سوبسید می‌دهد. 
وی افزود: در حال حاضر به دلیل تحریم ها و افزایش نرخ دلار دولت علاوه بر نانوایان دولتی به آزادپزها نیز سوبسید می‌دهد، همچنین طی چند سال گذشته هیچ نرخی به نانوایان اعلام نکرده و این عدم تغییر نرخ موجب تخلفات نانوایان در پخت نان بی کیفیت شده است.
نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان یادآور شد: در حال حاضر حدود یک تا دو درصد نانوایان استان اصفهان آزادپر واقعی هستند.
به گفته خواجه، در حال حاضر سهمیه یک کیسه آرد دولتی 33 هزار تومان، آرد نیمه آزاد 48 هزار تومان و کیسه آرد آزاد واقعی بین 100 تا 120 هزار تومان است و با توجه به اینکه دولت برای آرد دولتی و نیمه آزاد سهمیه پرداخت می کند، حق نرخ گذاری دارد، اما برای نانوایانی که هزینه آرد را به طور کامل پرداخت می کنند، حق تعیین قیمت ندارد.
وی با بیان اینکه نرخ نان هر ساله باید متناسب با نرخ تورم تعیین شود، تاکید کرد: در حال حاضر به دنبال گسترش نانوایان آزادپز جهت تقویت، رقابت، کم کردن بار دولت و خارج کردن نانوایان از زیان دهی است.
نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان تاکید کرد: اگر دولت طی 40 سال گذشته، سالانه 250 ریال به نرخ نان اضافه کرده بود، امروز نه تنها مجبور به پرداخت یارانه نان نبود، بلکه مردم و نانوایان نیز از شرایط موجود گلایه مند نبودند.
وی در خصوص کیفیت نان، تصریح کرد: تا زمانی که نتوانیم بین نانکده و دانشکده پل بزنیم خبری از اصلاحات در نان نخواهد بود و مردم نیز باید با خوردن نان بی کیفیت، تاوانش آن را با مراجعه به مریض خانه و داروخانه بدهند.
کدخبرنگار: 13036
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.