مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با تاکید بر اینکه تا امسال واحد بنزین‌سازی پالایشگاه اصفهان 900 میلیارد تومان سود داشته است، گفت: تغییرات صورت گرفته در واحدهای بنزین‌سازی در سودآوری پالایشگاه نقش داشت.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان مرتضی ابراهیمی در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالایش نفت اصفهان در سال مالی منتهی به 29 اسفند 97 که با حضور حدود 88 درصد سهامداران برگزار شد، با بیان اینکه 10 شرکت پالایشی کشور از جمله اصفهان در صنعت فرآورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای فعالیت دارند، اظهار کرد: براساس گزارش های عملکرد شرکت های پالایشی در سال 97، شرکت پالایش نفت اصفهان از نظر دریافت خوراک نفت خام و میعانات گازی، گاز مایع در جایگاه دوم، ازنظر تولید محصولات نفت گاز در جایگاه نخست، نفت سفید و نفت کوره در مقام سوم و بنزین در مقام پنجم است.
وی در خصوص وضعیت پروژه های پالایشگاه اصفهان طی یک سال گذشته، گفت: پروژه های پالایشگاه در این مدت شرایط خوبی داشته و خوشبختانه در سال 97 هیچ گونه حادثه ناتوان کننده در شرکت نداشته ایم.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان به تعمیرات اساسی پالایشگاه اصفهان در سال 97 که مزیت هایی نسبت به گذشته داشت، اشاره کرد و افزود: یکی از بزرگترین کارهای شرکت پالایش نفت اصفهان که برای نخستین بار در کشور صورت گرفت، دست بردن در واحدهای آیزوماکس بود که تاثیر بسزایی در سوددهی پالایشگاه داشت.
وی توضیح داد: با توجه به اینکه قرار بود واحد تقطیر راه‌اندازی شود با ذخیره سازی تمام آیزومایکس مازاد، بدون کم کردن ظرفیت، واحد در مدار قرار گرفت که موجب سود چند میلیارد تومانی پالایشگاه شد.
ابراهیمی با اشاره به اقدامات مهمی که در بخش بنزین سازی صورت گرفته است، اظهار کرد: در حال حاضرظرفیت واحد آیزوماکس 25 هزار و 800 بشکه ظرفیت بود، همچنین در سال 97 با کاهش دو درصدی هزینه های تولید، گردش مالی بالایی در پالایشگاه اصفهان ایجاد شد.
وی با بیان اینکه پالایشگاه اصفهان در زمان راه‌اندازی سه پیش فرض را درنظر گرفت، گفت: پیش فرض نخست مربوط به آب بود؛ در آن زمان تامین آب پالایشگاه از زاینده رود به میزان 1100 مترمکعب در ساعت برای ظرفیت تولید 200 هزار بشکه در نظر گرفته شده بود که حتی کمتر از این میزان آب را مصرف می کردیم.
وی ادامه داد: قسمت دوم افزایش ظرفیت پالایشگاه از 200 هزار بشکه به 360 هزار بشکه بود و در بخش سوم بهبود کیفیت فراورده‌های تولیدی این شرکت بود که در زمان راه‌اندازی پالایشگاه تنها بحث بنزین و اکتان آن اهمیت ویژه‌ای داشت.
ابراهیمی با بیان اینکه امروز با توجه به خشکی رودخانه پروژه‌هایی ازجمله تصفیه پساب شاهین شهر در راستای مصرف بهینه آب تعریف شده است، افزود: به همین منظور همچنین خط انتقال، ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه پساب شهری در شرکت پالایش نفت اصفهان احداث شد. 
وی اضافه کرد: برای نخستین  بار در ایران پروژه ملی زیست محیطی تصفیه و استفاده صنعتی از فاضلاب شهری در شرکت پالایش نفت اصفهان با رویکرد کاهش مصرف منابع آب شرب و با ظرفیت 750 مترمکعب در ساعت راه‌اندازی شد.   مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان همچنین ادامه داد: پروژه خط انتقال 230 کیلوولت و پست فشار قوی 33/230 کیلوولت اختصاصی شرکت پالایش نفت اصفهان یکی از طرح‌های بی نظیر این مجموعه است.
وی در ادامه با بیان اینکه در سال 97 واحد تقطیر و گاز مایع شماره 3 شرکت  پالایش نفت اصفهان و چند طرح مهم زیست‌محیطی این شرکت به بهره‌برداری رسید، گفت: ظرفیت کلی شرکت پالایش نفت اصفهان، به طور متوسط 375 هزار بشکه در روز است که با راه‌اندازی واحد تقطیر شماره 3، این ظرفیت در 3 واحد تقطیر، توزیع شده و در نتیجه موجب کاهش بار ترافیکی خوراک در آنها شده است. 
ابراهیمی افزود: با راه اندازی این واحد، ظرفیت هر کدام از واحدهای تقطیر 1 و2، به 120 هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد و همچنین ظرفیت واحد تقطیر شماره 3 روزانه 120 هزار بشکه خواهد بود. 
وی با تاکید بر اینکه هدف از راه‌اندازی این واحد بهبود عملکرد شرکت پالایش نفت اصفهان بوده و ظرفیت پالایشی افزایش نخواهد یافت، گفت: با راه‌اندازی این واحد، ظرفیت کلی پالایشگاه از 375 هزار به روزانه 360 هزار بشکه کاهش می یابد.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با بیان اینکه با راه اندازی واحد تقطیر شماره 3 واحدهای کاهش گرانروی موجود از مدار عملیاتی نفت خام خارج شده و در مدار عملیاتی اصلی قرار گرفت، اظهار کرد: این تغییرات موجب کاهش میزان تولید نفت کوره و به جای آن افزایش تولید محصولات با ارزشی همچون بنزین، نفت سفید، سوخت هواپیما و گازوئیل شده است. 
وی تصریح کرد: با راه‌اندازی واحد تقطیر، در سال جاری پالایشگاه اصفهان بین 800 تا 900 میلیارد تومان سودآوری خواهد داشت.
ابراهیمی در خصوص کیفیت فراورده های مهمی همچون بنزین، تصریح کرد: این فراورده به شدت زیرنظر بوده و ارزیابی می شود و خوشبختانه تا به امروز مشکلی از لحاظ کیفیت نداشته ایم.
وی توضیح داد: در سال 94 تمام بنزین تولیدی پالایشگاه یورو4 شد و امروز بخش زیادی از بنزین تولید پالایشگاه یورو5 است.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با تاکید بر اینکه تا امسال واحد بنزین‌سازی پالایشگاه اصفهان 900 میلیارد تومان سود داشته است، اظهار کرد: تغییرات صورت گرفته در واحدهای بنزین‌سازی در سودآوری پالایشگاه نقش داشت.
وی با اشاره به تولید فراورده های دیگری همچون دیزل و نفت کوره در پالایشگاه اصفهان، اظهار کرد: انباشتگی نفت کوره یکی از معضلات پالایشگاه اصفهان بود به نحوی که حدود 12 مخزن 100 هزار بشکه‌ای برای ذخیره‌سازی نفت کوره داشتیم، همه آنها پر شده بود، از سوی دیگر از برخی مخازن دیزل نیز استفاده کردیم.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان همچنین به معضل تامین آب پالایشگاه اصفهان در فروردین سال گذشته اشاره کرد و گفت: فروردین سال گذشته وزارت نیرو برای تامین مشکل آب پالایشگاه اصفهان وارد عمل شد با تعریف پروژه های مختلف همچون راه اندازی پست برق موجب شد تا برق را از شبکه دریافت کنیم و دیگر نیاز به تولید برق نداشته باشیم و این موجب صرفه جویی در مصرف آب شد.
ابراهیمی همچنین با تاکید بر اینکه نفت کوره یکی دیگر از معضلات پالایشگاه اصفهان است، گفت: اگر این محصول فرآوری و تبدیل نشود به طور قطع پالایشگاه تعطیل می‌شود، بنابراین پروژه‌هایی که بر روی فرآورده و کیفیت آن متمرکز می شود موجب حیات پالایشگاه خواهد شد و در این راستا پروژه گوگردزدایی از نفت کوره را در دستور کار داریم و قرارداد این پروژه امضا شده است.
وی با بیان اینکه بدون اجرای این طرح‌ها پالایشگاه اصفهان می خوابد، از سهامداران خواست تا به اجرای پروژه‌ها کمک کنند و قول می‌دهیم سال آینده راه‌اندازی واحدهای تصفیه دیزل و پیشرفت مناسبی از واحدهای باقی مانده از طرح بهبود و بهینه سازی را اعلام کنیم.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان تصریح کرد: در صورت راه اندازی واحد دیزل بین 600 تا 700 میلیارد تومان سود در پالایشگاه حاصل می شود و اجرای این پروژه ها الزامی است و شعار ما این است که تا افق 1400 شرکت پالایش نفت اصفهان سرآمد شرکت های تولیدکننده فرآورده های نفتی کشور شود.
وی در ادامه با اشاره به گزارش عملکرد اجتماعی این شرکت در سال 97، گفت: پالایشگاه اصفهان در مجموع کمک های بلاعوض خود با هزینه ای بالغ بر 293 هزار و 322 میلیون ریال اقداماتی جهت کمک به صندوق حمایت از بخش توسعه کشاورزی استان براساس مصوبات کارگروه سازگاری مبارزه با کم آبی، کمک به بازسازی مدرسه ادب سرپل ذهاب، مساعدت در تکمیل برخی پروژه های عمرانی استان، کمک جهت آزادی زندانیان غیرعمد به ستاد دیه، خرید دستگاه تنفس مصنوعی بیمارستان گلدیس شاهین شهر، مساعدت جهت برگزاری اجلاس استانی نماز، حمایت از دومین کنگره ملی علوم و مهندسی آب و فاضلاب ایران، حمایت مالی از رویداد ایده شو شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و ... را در راستای مسئولیت های اجتماعی خود انجام داده است.
ابراهیمی اظهار کرد: شرکت پالایش نفت اصفهان در بهمن ماه 96 موفق به اخذ گواهینامه استاندارد سیستم بین المللی مدیریت انرژی ISO-50001 شد و در سال 97 این گواهینامه تمدید شد.
وی درخصوص اقدامات پالایشگاه اصفهان در بخش صرفه جویی انرژی، گفت: درراستای پیاده سازی استاندارد، خط مشی انرژی تدوین شده و اهداف کلان و خرد و پروژه های انرژی اولویت بندی شده شرکت تعیین شده است و تا طی 5 سال شاخص انرژی از مقدار 3043 مگاژول بر تن نفت خام به 2366 مگاژول بر تن نفت خام کاهش یابد. 
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با اشاره به 20 پروژه در دست اجرای شرکت پالایش نفت اصفهان، گفت: پروژه احداث تصفیه گازوئیل، تکمیل مخازن، یوتیلیتی و آفسایت، احداث تقطیر 3، بویلرهای جدید و واحد آب DM، مدرنیزه کردن سیستم برق پالایشگاه، خطوط ارتباطی مخازن بنزین سازی، احداث سکوهای بارگیری، احداث پست 33/230 کیلوولت، احداث ایستگاه پمپاژ و سیستم تصفیه پساب شاهین شهر، احداث یوتیلیتی پروژه های داخلی، بازسازی برج خنک کننده آب، احداث ایستگاه تقلیل فشار گاز طبیعی، طرح بهبود فرایند و بهینه سازی و ... از پروژه های فعال این مجموعه است.
وی افزود: مبلغ برآوردی پروژه های مذکور حدود 40 هزار و 808 میلیارد ریال و 929 میلیون یورو است که تاکنون 15 هزار و 76 میلیارد ریال و 327 میلیون یورو آن پرداخت شده است. 
در ادامه این جلسه گزارش های حسابرس مستقل و بازرس قانونی به مجمع عمومی عادی صاحبان سهام شرکت پالایش نفت اصفهان ارائه شد. 
به گزارش ایسنا، در جلسه مجمع عمومی سالیانه شرکت پالایش نفت اصفهان در سال منتهی به 29 اسفند 97 که با حضور حدود 88 درصد سهامداران برگزار شد، تعداد کل سهام 20.000.000.000 تومان بود که در پایان این مجمع با موافقت سهامداران سود تقسیمی هر سهم  شرکت برای سال مالی 1397، 80 تومان تعیین شد.
کدخبرنگار: 13036
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.