نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که حدود پوشش و به طور خاص، حدود پوشش زن در برابر نامحرم بیشتر، مورد توجه فقها قرار گرفته و به مباحث حدود تماس بدنی، احکام شنیدن صدای نامحرم و احکام جلب توجه در برابر نامحرم کمتر توجه شده است. 
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، زهره آقایی خوزانی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده اهل البیت (ع) دانشگاه اصفهان، گروه مطالعات زنان در پایان نامه خود به "تحلیل آثار پژوهشی مرتبط با مسئله حجاب و عفاف با رویکرد فقهی" پرداخت.
حجاب و عفاف از امور فطری به حساب می‌آید و در دین مبین اسلام این موضوع اهمیت ویژه‌ای داشته به طوری که برای آن، احکام مفصلی وضع شده است. 
حجاب و عفاف همواره مورد توجه فقها و پژوهشگران بوده و تحقیقات بسیاری در مورد آن انجام شده است، اما علی‌رغم تعداد بالای منابع مرتبط با حجاب و عفاف، در اکثر آثار، محتواها تکرار شده و هم‌چنین کارهای پژوهشی انجام شده، پراکنده بوده و منبع فقهی جامعی در این رابطه تدوین نشده است که همین امر کار را برای پژوهشگران در این حوزه سخت می‌کند. 
این پایان‌نامه با روش تحلیل مضمون، آثار فقهی مرتبط با حجاب را مورد مطالعه قرار داد و با بررسی و تحلیل آثار، مفاهیم به کار رفته در آن‌ها را استخراج کرده تا مشخص شود فقها به چه مفاهیمی بیشتر توجه داشته‌اند و چه مفاهیمی از دید آن‌ها اهمیت کم‌تری داشته است.
در این تحقیق 13 مبحث فقهی موضوع‌شناسی، حدود پوشش، ادله حدود پوشش، کیفیت پوشش، ادله کیفیت پوشش، حدود نگاه، ادله حدود نگاه، حدود تماس بدنی، ادله حدود تماس بدنی، احکام شنیدن صدای نامحرم، ادله احکام شنیدن صدای نامحرم، احکام جلب توجه در برابر نامحرم، ادله احکام جلب توجه در برابر نامحرم بررسی شد.
نتایج تحقیق نشان داد که از مباحث فقهی مطرح شده، بحث حدود پوشش و به طور خاص، حدود پوشش زن در برابر نامحرم بیشتر از همه مورد توجه قرار گرفته است، به مباحث حدود تماس بدنی، احکام شنیدن صدای نامحرم و احکام جلب توجه در برابر نامحرم توجه چندانی نشده است و در واقع می‌توان گفت این مسائل در نظر فقها و پژوهشگران از اهمیت کم‌تری برخوردار است در حالی‌که این‌ها مباحث مبتلا به جامعه است. 
به گزارش ایسنا، این پایان نامه با راهنمایی احسان علی اکبری در دانشگاه اصفهان دفاع شد.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.