رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان از آغاز ساخت بند سنگ و سیمان کنترل سیل آرمزگان در روستای ویدوجا در بخش برزک این شهرستان خبر داد.

محمدمهدی شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه اصفهان در کاشان، اظهار کرد: بند آرمزگان با ارتفاع چهار متر، طول ۱۲ متر و عرض ۵۵ متر ظرفیت برای آبگیری حجم آب معادل 10 هزار و 5۰۰  متر مکعب ساخته می‌شود که دو میلیارد ریال از محل اعتبارهای استانی برای آن اختصاص یافته است.

وی افزود: بیلان آبی منابع دشت کاشان به رقم منفی 60 میلیون مترمکعب در سال رسیده است که رقم قابل توجهی است و مناسب‌ترین راهکار برای حل بحران آب در این منطقه،  اجرای پروژه‌های آبخیزداری است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان، تصریح کرد: برداشت آب از منابع دشت کاشان فراتر از تغذیه این آبخوان است به طوری که این برداشت بی‌رویه باعث شده است که سالانه 12 سانتیمتر فروچال در مناطق مختلف این دشت ایجاد شود.

شریفی تأکید کرد: اهمیت آب و خاک به عنوان بستر حیات انسان بر کسی پوشیده نیست، اما افزایش جمعیت باعث استفاده سریع  از منابع آب و خاک شده است و در این شرایط حفاظت از این منابع به عنوان یک ضرورت و مسئولیت اجتماعی است.

وی افزود: امروزه اهمیت آبخیزداری و نگرش سیستمی آن برای مدیریت جامع منابع آب، یک طرح جهانی است که نیازمند  مشارکت مردم و سازمان‌های مردم نهاد برای مهار صدمه‌های ناشی از عوامل طبیعی است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان، گفت: سرعت تخریب منابع آب و خاک، کاهش سطح جنگل‌ها و مرتع‌ها، آلودگی محیط زیست، از بین رفتن پوشش گیاهی ناشی از افزایش جمعیت، خسارت‌های جبران ناپذیری بر اکوسیستم مناطق  وارد کرده است و از این رو، طرح‌های آبخیزداری به عنوان تولید همراه با حفاظت اهمیت پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا، روستای ویدوجا در ۵۵کیلومتری کاشان در میان رشته کوه‌های کرکس قرار دارد. از جاذبه‌های گردشگری آن، منطقه پاچنار با پیشینه بیش از 500 سال شامل امامزاده و آبشار و مزرعه‌های گل محمدی است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.