به گزارش خبرآنلاین استان اصفهان، برخلاف اخباری که در رسانه های کشور در ارتباط با زنده ماندن زاینده رود از قول بسیاری از مسئولان استانی و کشوری مطرح شده است، در طول روزهای گذشته شاهد خشکی کامل این رودخانه فلات مرکزی در اصفهان بودیم و هوای اصفهان نیز که در فصل های گرم سال بسیار متاثر از جاری  بودن زاینده رود است، به شدت گرم شده است.

در شرایطی  که مسئولان کشوری و آبفای اصفهان هم صدا از ضرورت صرفه جویی در مصرف آب برای گذر از شرایط گرم تابستان سخن به میان آورند، مدیرعامل آبفای اصفهان در جمع خبرنگاران از از آبی که برخی صنایع کشور از اصفهان می برند گلایه کرد، ماجرا از این قرار بود که یکی از خبرنگاران از مدیرعامل آبفای اصفهان پرسید که چرا با وجود بارندگی های اخیر و در شرایطی که همه کارشناسان محیط زیست از امکان تخصیص آب برای اصفهان و زاینده رود سخن می گویند، وی ادعا کرده است که آبی وجود ندارد.

هاشم امینی هم در پاسخ به خبرنگار مذکور گفت که چنین صحبتی نکرده است بلکه از ضرورت صرفه جویی در مصرف آب در شرایط خاص آبی  کشور سخن به میان آورده است.

وی همچنین  از انتظار برخی صنایع برای تخصیص آب شرب گلایه کرد.

امینی در این ارتباط اظهار داشت: سه سال است که به نیروگاه اسلام آباد اعلام کردیم به جای آب شرب همانند برخی صنایع  دیگر اصفهان از پساب فاضلاب برای تولید برق استفاده کند.

وی با گلایه از بی توجهی مسئولان این نیروگاه به این مسئله ابراز داشت: مسئولان این نیروگاه به این امر بی توجهی کردند و الان انتظار تخصیص آب شرب در پیک مصرف آب اصفهان را دارند و با توجه به جواب منفی شرکت آب و فاضلاب به مسئولان کشوری  اعلام کرده اند که در صورت عدم تامین آب قادر به تولید برق برای استانهای کشور نخواهند بود؛ در چنین شرایطی تنها راه را اطلاع رسانی موضوع از طریق رسانه ها می دانیم.

۹۰ درصد مردم اصفهان کمترین میزان مصرف آب شهروندی را دارند

مدیرعامل آبفای اصفهان در ادامه از نکته‌ای جالب سخت به میان آورد که نشان از عزم جزم اصفهانی ها در صرفه جویی آبی دارد.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد مردم اصفهان کمترین میزان مصرف آب شهروندی را دارند، ابراز داشت: در راستای تنویر افکار عمومی و در پاسخ به استان‌هایی که اصفهانی‌ها را مورد گلایه قرار می‌دهند باید به این نکته اشاره کنیم که در سال ۸۷، میزان مصرف ۶۶ درصد مردم در رده صفر تا ۲۰ بوده است اما در سال ۹۷ میزان ۹۰ درصد مردم مصرف صفر تا ۲۰ داشته‌اند که رکورد خوبی در حوزه مدیریت مصرف است.

مدیرعامل آبفای اصفهان معتقد است در طول سال‌های اخیر که استان اصفهان با موضوع کم‌آبی روبرو بوده است مردم این استان همیاری و همکاری خوبی در ارتباط با مدیریت مصرف به ویژه در سال گذشته داشتند.

چه عواملی مانع از تکمیل سامانه دوم آبرسانی اصفهان است؟!

وی با اشاره به اینکه به دلیل بارندگی‌های مناسب امسال به دلیل شرایط بهتری نسبت به سال گذشته داریم، ابراز داشت: ۸۰۰ میلیون مترمکعب از سد زایند رود آبگیری شده است اما در سطح شهر هنوز افت فشار آب را داریم که این امر به دلیل عدم اتمام سامانه آب‌رسانی اصفهان بزرگ است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ادامه داد: این سامانه باید در سال ۸۶ توسط آب منطقه‌ای به پایان رسیده و تحویل ما می‌شد اما به دلایل اداری، عدم مجوز و مسایلی که استعفای نمایندگان اصفهان را رقم زد هنوز به اتمام نرسیده است.

این صحبتهای در پرده امینی نکات مختلفی را در خود نهفته داشت که البته همه مردم اصفهان و حتی کشور به خوبی از آنها آگاهی دارند.

امینی در ارتباط با این سامانه ابراز داشت: این سامانه نگاه پدافند غیرعاملی دارد اما موضوع آن رفع مشکل آب جمعیت چهار میلیونی استان اصفهان در قالب ۱۴ شهرستان است.

امینی با اشاره به گلایه‌ها درباره استفاده از آب رودخانه توسط صنعت فولاد اصفهان ابراز داشت: با قراردادی با شرکت فولادمبارکه قرار است اجرای شبکه فاضلاب در ۹ شهر به کمک این شرکت انجام و به ازای آن پساب فاضلاب به فولادمبارکه تخصیص یابد تا کمتر از آب رودخانه استفاده شود که هفته گذشته بخشی از این پروژه با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

نکته ای جالب درباره میزان مصرف آب اصفهانی ها

نکنه جالب دیگری که در این نشست مطرح شد این که در شرایطی که الگوی مصرف اعلام شده توسط وزرت نیرو برای مصرف آب ۲۰ مترمکعب برای هر شهروند است میانگین مصرف آب مردم اصفهان سال ۹۶ به میزان  ۱۰.۲  مترمکعب بوده است و سال ۹۷ به ۹.۶ مترمکعب به زjای هر واحد بوده است

مدیرعامل آبفای اصفهان ابراز داشت: امسال طبق آنچه وزارتخانه درنظر گرفته است الگوی مصرف ما ۱۴ مترمکعب  تعیین شده است.

تعیین الگوی مصرف سالیانه آب برای مردم اصفهان، هر سال کمتر از پارسال

در شرایطی که در برخی استانهای کشور حتی نمی توان شدت زیاد فشار آب را تنظیم کرد، تعیین تکلیف های سالیانه برای مردم اصفهان به راستی عجیب!! و پایبندی اصفهانی ها به این موضوع صرفه جویی در مصرف آب  الگویی برای تمامی مردم کشور است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1206993
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.