به گزارش ایرنا، راحله صادق روز چهارشنبه در جلسه هماهنگی و اطلاع رسانی بین بخشی پویش فشار خون در مرکز بهداشت اصفهان افزود: فشار خون بالا به علت ایجاد سکته و حمله های قلبی، بزرگترین عامل مرگ در دنیاست و از هر هشت مرگ در دنیا، یکی مربوط به فشار خون بالاست.
وی با تاکید بر اینکه هرچه مصرف نمک، کمتر باشد فشار خون بیشتر کنترل می شود، اظهار داشت: میزان استاندارد مصرف نمک پنج تا هفت گرم در روز است که این رقم در کشورمان در سال های اخیر حدود 15 گرم بود و با آموزش های انجام شده اکنون به حدود 12 گرم رسیده است.
سه گرم نمک حدود نصف قاشق مرباخوری است.
صادق با اشاره به اینکه درباره مصرف کمتر نمک از روش های مختلفی برای اطلاع رسانی استفاده شده است، خاطرنشان کرد: جلسه هایی با اصناف و رستوران داران نیز برای کاهش نمک در مواد غذایی برگزار شده است.
وی با اشاره به پویش فشار خون در کشور، توضیح داد: اهداف این پویش افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر از جمله مصرف بیش از حد نمک، اهمیت کنترل فشار خون، شناسایی بیماران مبتلا به فشار خون بالا و مراقبت و درمان آنها است.
صادق افزود: لازم است همه افراد بالای 30 سال وارد این پویش شوند تا فشار خون آنها اندازه گیری و در سامانه یکپارچه سلامت (سیب) ثبت شود.
صادق با بیان اینکه امسال امکان خود اظهاری در این پویش فراهم شده است، توضیح داد: افرادی که امکان گرفتن فشار خون و نزدیکان خود را در منزل دارند می توانند با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir اطلاعات مربوطه را وارد و ثبت کنند.
وی با اشاره به اینکه کار غربالگری و اندازه گیری فشار خون در پایگاه های سیار، پایگاه ها و خانه های بهداشت و مراکز جامع سلامت از 17 خرداد آغاز می شود، گفت: در این پایگاه همکاران ما موظف به گرفتن اندازه فشار خون همه افراد بالای 30 سال و ثبت آنها در سامانه سیب هستند.
مدیر گروه سلامت خانواده مرکز بهداشت اصفهان با بیان اینکه 183 پایگاه سیار پویش کنترل فشار خون در استان فعال می شود، توضیح داد: در این پویش از بین افراد زیر 30 سال، فشار خون مادران باردار و بیماران کلیوی اندازه گرفته می شود.
صادق با اشاره به اینکه امکان فعالیت داوطلبان در این پویش وجود دارد، اضافه کرد: آنها می توانند با مراجعه به سامانه سلامت در بخش داوطلبان بسیج ملی فشار خون ثبت نام کنند.
رییس مرکز بهداشت استان اصفهان نیز در این جلسه، اهداف اختصاصی این پویش را اندازه گیری فشار خون افراد 30 سال و بالاتر به میزان 50 درصد ( حدود یک میلیون و 200 هزار نفر در استان)، شناسایی افراد با احتمال ابتلا به فشار خون بالا ( حدود 120 هزار نفر) و شروع مراقبت کنترل فشار خون عنوان کرد.
کمال حیدری با بیان اینکه از اواخر سال 95 تا کنون حدود یک میلیون و 150 هزار نفر در استان غربالگری سلامت شده اند، افزود: از بین آنها 174 هزار نفر فشار خون بالا داشتند که 50 درصد این افراد از این موضوع بی خبر بودند.
وی با اشاره به تشکیل پنج کمیته در پویش کنترل فشار خون، خاطرنشان کرد: این پویش از 27 اردیبهشت آغاز شد و تا پانزدهم تیر امسال ادامه دارد.
به گزارش ایرنا، در این نشست با حضور نمایندگان و کارشناسان دستگاه های اجرایی استان اصفهان، درباره پویش فشار خون و جزییات آن اطلاع رسانی و آموزش داده شد.
پویش کنترل فشار خون با هدف شناسایی افراد مبتلا به فشار خون و درمان به موقع آنها از روز جمعه 27 اردیبهشت در استان اصفهان آغاز شد و تا 15 تیر ادامه دارد.
3011/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.