به گزارش ایرنا،سردار حسن بهرامی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر با بیان اینکه جنگ یک پدیده اجتماعی است که هم شکست دارد و هم پیروزی، افزود: تاریخ 250 ساله اخیر ایران نشان می دهد در هیچ جنگی که به این ملت تحمیل شد، دفاع خوبی نداشته ایم و هر کس به این کشور هجمه ای داشت، توانست بخشی از آن را جدا کند که نمود آن در قراردادهای ننگین دوران قاجار و پهلوی و جدا شدن بخشی از کشور که آخرین آن بحرین بوده است مشاهده می شود.
وی اضافه کرد: در جنگ های جهانی اول و دوم ایران ابراز بی طرفی کرد ولی روسیه و انگلیس از شمال و جنوب تا مرکز ایران حضور یافتند و مقاومت های مردمی به دلیل فقدان حمایت های دولتمردان بی تاثیر ماند.
جانشین بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس استان اصفهان خاطرنشان کرد: پس از تهاجم رژیم بعث به مرزهای ایران اراده جهانی بر این بود که ایران نتواند خرمشهر را باز پس بگیرد و حداقل بخش هایی که در دست دشمن بود، همانند آنچه در 250 ساله گذشته از ایران جدا شد، از این کشور جدا شود.
وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی پس از فتح خرمشهر به جهان نشان داد رویه تغییر کرد و اگر کسی به مرزهای ایران هجمه کند، نه تنها مجبور به عقب نشینی خواهد شد، بلکه چنین متجاوزی باید تعقیب شود.
سردار بهرامی تاکید کرد: نظام اسلامی در جنگ آموخت تنها راه نجات کشور مقاومت با اتکا به قدرت خدا است و باید روی پای خود بایستیم و جز از خدا از کسی نهراسیم و این وعده الهی در قرآن کریم است که چه بسا گروهی اندک بر گروهی کثیر به اذن خدا پیروز خواهند شد.
وی با بیان اینکه دشمن عرصه نظامی را آزموده است، افزود: امروز دشمن از این حربه استفاده نخواهد کرد و لذا در بحث جنگ اقتصادی، علمی، فرهنگی و عملیات روانی ورود پیدا کرده است.
همچنین فرمانده اسبق لشکر هشت نجف اشرف، در این نشست گفت: وضعیت امروز نیروهای مسلح از نظر نیروی انسانی آموزش دیده، با انگیزه و معتقد، تجهیزات نظامی و تسلیحات قابل مقایسه با ابتدای انقلاب نیست.
سردار محمد تقی امینی با بیان اینکه صنعت نظامی ما همواره با تحریم مواجه بوده است، ادامه داد: امروز در حوزه نظامی در جهان حرف برای گفتن داریم و اگر همانطوری که در عرصه نظامی فعالیت کردیم، در عرصه های اقتصادی عمل کرده بودیم، در این حوزه خودکفا می شدیم.
با اشاره به تهدیدات امروز استکبار، تصریح کرد: تجهیزات، پول و امکانات تنها یکی از ابعاد رزم است و روی دیگر آن نیروی انسانی متعهدی است که از شهادت هراسی نداشته باشد و چنین روحیه ای در ارتش کشورهای ابرقدرت ها وجود ندارد.
وی اضافه کرد: به طور قطع نیرویی که برای جذب امکانات، پول و مسائل مادی در جنگ حضور پیدا می کند، در برابر نیرویی که از شهادت هراسی ندارد شکست پذیر است.
سردار امینی ادامه داد: آمریکایی ها جنگ ما را مطالعه کرده اند و می دانند اگر جنگی را آغاز کنند، پایان بخشیدن به آن در اختیارشان نیست و لذا هیچگاه وارد چنین عرصه ای نمی شوند.
وی با بیان اینکه هر کشوری مولفه های قدرتی دارد، گفت: یکی از این مولفه های قدرت نیروی نظامی است و لذا دولت ها اگر گزینه های سیاسی را از دست دهند به سراغ گزینه نظامی می روند.
این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: کشوری که گزینه نظامی قوی داشته باشد، قدرت بازدارندگی بیشتری دارد و بر همین اساس است که دشمن با توجه به شناختی که از توان نظامی ما دارد، در این بخش ورود پیدا نمی کند و اگر در این بعد ضعیف بودیم به طور قطع دشمن ورود پیدا می کرد.
وی با اشاره به رشادت های مردم اصفهان در دوران دفاع مقدس، اظهار کرد: شجاعت لشکرهای هشت نجف اشرف و 14 امام حسین (ع) به گونه ای بود که حتی عراقی ها نیز متوجه شده بودند در هر محوری که این دو لشکر حضور پیدا می کنند، احتمال آفند بسیار است.
مسوول وقت اطلاعات لشکر امام حسین (ع) در این نشست، گفت:امروز نیز اگر اتفاقی رخ دهد همین آحاد جامعه و جوانان ما علی رغم مشکلاتی که دارند وارد عرصه دفاع خواهند شد و همانطوری که رهبر معظم انقلاب فرموده اند، دوران بزن دررو تمام شده است و اگر استکبار اقدامی کند پاسخ مناسب دریافت خواهد کرد.
سردار سید احمد موسوی ادامه داد: آنچه امروز توسط استکبار و رسانه های آن مطرح می شود، جنبه جنگ روانی دارد .
وی با بیان اینکه رزمندگان لطیف ترین روح را دارند و بر همین اساس از جان خود برای حفظ ناموس کشور ایثار می کنند، تاکید کرد: هیچ رزمنده ای حاضر نمی شود جنگی رخ دهد ولی همواره باید روحیه سلحشوری و مقاومت خود را در برابر دشمن حفظ کنیم.
سردار موسوی اضافه کرد: اگر در زمان جنگ در خارج کشور هیچ پایگاهی نداشتیم، امروز در خارج از مرزها پایگاههایی داریم که به مراتب قوی تر از پایگاههای داخلی است.
وی گفت: امام خمینی (ره) فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد واین حقیقتی است زیرا وقتی رزمندگان اسلام برخی از مناطقی که مزدوران بعثی اشغال کرده بودند را محاصره کردند، علی رغم کثرت نیروهای اشغالگر در مقایسه با نیروهای اسلام، خدا چنان رعب و وحشتی را بر آنها مستولی کرده بود که فوج فوج برای اسارت دستهای خود را بالا می بردند و به سمت نیروهای اسلام می شتافتند.
این فرمانده ارشد دوران دفاع مقدس تاکید کرد: آنچه در محاسبات نظامی رژیم بعث وهمپیمانان و حامیان وی وجود نداشت، همین قدرت الهی و قدرت نفوذ کلام مرد الهی مانند امام خمینی (ره) بود که این نیروهای رزمنده را از ارتش و سپاه و بسیج همراه و همدل کرده بود.
رژیم بعث بعد از آزادی خرمشهر از شیمیایی استفاده کرد و از سوی دیگر حمایت های کشورهای بزرگ جهان از این رژیم به شدت افزایش یافت و حتی حمایت های آمریکا از این رژیم علنی تر شد.
آزادسازی خرمشهر مهم‌ترین تحرک نظامی ایران در جنگ عراق با ایران بود که در عملیات بیت المقدس به بازپس‌گیری خرمشهر در ۳ خرداد ۱۳۶۱/ ۲۴ مه ۱۹۸۲ منجر شد. این عملیات با نام «بیت المقدس» طی ۳ مرحله انجام شد و ۲۵ روز به طول انجامید. رمز عملیات، ذکر مقدس «یا علی بن ابیطالب (علیه‌السّلام)» بود و در ساعت ۳۰ دقیقۀ بامداد ۱۰/۲/۶۱ آغاز شد. در مرحله نهایی، اول خرداد همان سال، پیشروی از منطقه شلمچه در شمال غربی خرمشهر آغاز شد و نیروهای ایرانی خرمشهر را محاصره و در ۳ خرداد آزاد کردند.
6026//7134
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.