حسین غفرانی روز سه شنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا افزود: اصفهان 6.4 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهد و به عنوان سومین استان پرجمعیت بعد از تهران و خراسان رضوی و ششمین استان سالمند مطرح است.
وی اظهارداشت : از سال 1365 تا به امروز جمعیت سالمند ایران دو برابر شده است و ادامه این روند در واقع تهدید چدی محسوب می شود که باید فکری برای این مهم کرد.
مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان ادامه داد : جمعیت زیر 15 سال استان یک میلیون و 103 هزار نفر که از سال 1365 تا الان به نصف کاهش پیدا کرده است.
به گفته وی جمعیت 15 تا 29 سال اصفهان یک میلیون و 207 هزار نفر و جمعیت میانسال از 29 تا 64 سال 2 میلیون و 448 هزار نفر و جمعیت سالمند بالای 65 سال دست کم 361 هزار نفر هستند.
غفرانی تصریح کرد : بنابراین در سال 1430 ه ق نزدیک به 30 درصد جمعیت استان را سالمند تشکیل خواهد داد و کشور ما جزو دو سه کشور اول دنیا در این زمینه محسوب خواهد شد که این آمار الان در اختیار ژاپن ایتالیا و آلمان است.
وی به چالش دیگری در این ارتباط یعنی به سمت زنانه شدن جمعیت سالمند در استان اشاره کرد که در مجموع باید برای رفع این مشکل تدابیری اتخاذ کرد.
مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان اضافه کرد : اگر به پیگیری سیاست های جمعیت توجه نکنیم در صورت پیری جمعیت کشور ناچار به استفاده از مهاجران برای تامین نیازهای کشور می شود که مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.
غفرانی ادامه داد : باید پیش بینی سال‌ های آینده را کرد و با پیگیری سیاست های جمعیت به تعادل رشد جمعیت نزدیک شویم که در آینده بتوان نیازهای جامعه را خود تامین کنیم.
وی در باره آمار امید به زندگی یادآور شد : امید به زندگی که در دهه چهل 46 سال بود در سال 95 به 74 درصد رسید و الان هم امید به زندگی برای مردان 73 سال و برای زنان 77 سال می باشد.
مدیرکل ثبت احوال اصفهان جمعیت استان را پنج میلیون و 120 هزار و 850 نفر اعلام کرد و افزود : از این تعداد 2 میلیون و 599 هزار نفر مرد و 2 میلیون و 507 هزار نفر زن و در مجموع چهار میلیون و 507 هزار شهری و 613 هزار نفر روستایی هستند.
وی تصریح کرد : 12 درصد جمعیت استان را روستانشینان و 87 درصد را جمعیت شهری تشکیل می دهد که نرم جهانی آن 77 درصد می باشد و این نشان دهنده این است که مهاجرت از روستا به شهر در استان زیاد شده است.
افزون بر پنج میلیون نفر جمعیت استان اصفهان در 24 شهرستان سکونت دارند.
م/س 6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.