به گزارش ایرنا، جواد مزروعی روز یکشنبه در نشست کارگروه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده کاشان تصریح کرد: هم اکنون برخی تاسیسات خدماتی آب شهری و روستایی، برق، گاز و مخابرات در بستر رودخانه ها قرار گرفته اند که هنگام جاری شدن سیلاب مشکلاتی را برای مردم ایجاد می کند.
وی افزود: بر این اساس برای جلوگیری از آسیب ها و کاهش خطرات سیل، تاسیسات این پنج دستگاه اجرایی باید از حریم و بستر همه رودخانه ها تا یک ماه آینده جمع آوری و خارج شود.
مدیر مرکز مدیریت بحران و کنترل حوادث فرمانداری ویژه کاشان تاکید کرد 'با دستور استاندار اصفهان پس از استقرار بیل مکانیکی، بولدوزر و لودر در رودخانه ها برای بازگشایی مسیل ها، به هیچ روی منتظر اقدام این پنج دستگاه خدمات رسان نخواهیم بود.'
وی با اشاره به سیل هفته گذشته و جان باختن 2 نفر در مشهد اردهال تشریح کرد: فرمانداری در سال 92 مطالعات رودخانه این منطقه را به پایان رساند و سال 93 نیز برای ساماندهی تامین اعتبار شد.
مزروعی اضافه کرد: با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان کاشان که متولی پیگیری کار بود، عملیات دیوارچینی 100 متر از رودخانه نیز در قالب طرح ساماندهی به اجرا درآمد اما با پیگیری برخی از مسوولان محلی این طرح تعطیل شد و به سرانجام نرسید.
وی بیان کرد: رودخانه ای که از ساماندهی آن جلوگیری کردند، پس از پنج سال جان 2 نفر را گرفت؛ در حالی که با اجرای ساماندهی امروز شاهد آسفالت شدن کف رودخانه و پارک خودرو در آن نبودیم و اکنون باید همان افراد پاسخگو باشند.
مدیر مرکز مدیریت بحران و کنترل حوادث فرمانداری ویژه کاشان یادآور شد: افزون بر 600 کیلومتر رودخانه در این شهرستان وجود دارد که مطالعات حریم و بستر بیش از 95 درصد آنها تا کنون صورت گرفته و آزادسازی حریم و بستر برخی رودخانه از جمله در کامو، قهرود و بیداک برزک انجام شده است.
وی همچنین از تشکیل بانک اطلاعاتی ماشین آلات سنگین دستگاه های اجرایی این شهرستان برای استفاده در هنگام بروز حادثه ها خبر داد و مسوولیت آن را بر عهده شهرداری کاشان دانست.
مدیر منابع آب کاشان نیز در ادامه با اشاره به بررسی شرایط حریم و بستر رودخانه های چهار بخش برزک، قمصر، نیاسر و مرکزی این شهرستان گفت: بیش از 90 درصد کارها انجام شده و به زودی نتیجه آن به مرکز مدیریت بحران و کنترل حوادث فرمانداری فرستاده می شود.
حسن جوکاری افزود: ساخت پل، جمع آوری تاسیسات آب شهری و روستایی، برق، تلفن، گاز و مخابرات از کف رودخانه ها، ساخت بندهای آبخیزداری در بالادست روستاها و دیوار چینی و ساماندهی رودخانه ها از جمله مسائل مرتبط با رودخانه های شهرستان کاشان است.
مساحت حوزه آبریز منطقه کاشان افزون بر 10 هزار کیلومترمربع شامل 16 زیر حوزه است که از شمال غرب (رودخانه شوراب) تا جنوب شرق (رودخانه تتماج) ادامه می یاید.
شهرستان کاشان شامل چهار بخش مرکزی، برزک، نیاسر و قمصر با جمعیت افزون بر 365 هزار نفر در فاصله نزدیک به 200 کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.
6136/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.