این شب‌ها مجموعه فرهنگی باغ غدیر حال و هوای متفاوتی دارد. پس از وارد شدن به این مجموعه، می‌توان سه اجراکننده را دید که پرفورمنسی با موضوع سلامت اجتماعی را اجرا می‌کنند.

به گزارش ایلنا از اصفهان، این پرفورمنس، بخشی است از برنامه «نه شب، نه شب» که رمضان امسال نیز همانند سال گذشته، معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با هدف ارتقای سلامت اجتماعی شهروندان برگزار می‌کند.

بخش اصلی این ویژه‌برنامه، برنامه‌ای میدانی شامل موسیقی و نمایش است و در بخش جانبی آن نیز غرفه‌های نمایشگاهی با حضور برخی از نهادها و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برپا شده است.

معاونت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان، سازمان بهزیستی، مرکز آموزش نجوم ادیب، موسسه کشتی نجات، پژوهشکده قلب و عروق اصفهان، انجمن حمایت از کودکان چتر نیلی، مرکز پیشگیری و کنترل سرطان آلا مکسا، جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی، واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث اصفهان، پروبیوتیک، مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی یارستان، مرکز مشاوره درباره معماهای زندگی، کمیته امداد امام خمینی و موسسه مردم‌نهاد طلوع مهر و دوستی حامی کودکان کار، نهادهای دولتی و مردم‌نهاد هستند که غرفه‌هایی را در نمایشگاه این ویژه‌برنامه به خود اختصاص داده‌اند.

فاطمه بهلو، عضو هیات‌مدیره جمعیت مردم‌نهاد کشتی نجات که شامل متخصصان روانشناس، پزشک، مددکار و علوم اجتماعی است و در زمینهٔ پیشگیری، درمان و کاهش آسیب‌های اجتماعی مثل اعتیاد، طلاق و خشونت فعالیت می‌کند، می‌گوید: سه سال از فعالیت رسمی این جمعیت می‌گذرد. ما در زلزله کرمانشاه، روانشناسانی را اعزام و مدل دقیق و جامعی را برای کاهش مشکلات بعد از حوادث طراحی کردیم. در زمینهٔ آموزش فراگیر کاهش مصرف آب فعالیت کرده‌ایم و در حال اجرای طرح محله محور آموزش مهارت‌های زندگی در محله‌های 6، 10، 12 و 14 با همکاری شهرداری هستیم. ما نقشه آسیب محلات را هم از طریق مصاحبه محله‌ای طراحی کرده‌ایم.

نسرین ملکی، عضو جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی هم می‌گوید: این سازمان مردم‌ نهاد 6 ماه است شروع به فعالیت کرده، در زمینهٔ آموزش، مشاوره پیش از ازدواج، زوج‌درمانی، تربیت فرزند، آسیب‌های طلاق و مشاوره پیش از طلاق به زوجین فعالیت می‌کند و به آموزش خانواده‌ها و مشاوره فردی می‌پردازد. این سازمان، شامل گروه‌های روانشناسی فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی شامل معجون زندگی، اندیشه پاسارگاد، پویااندیشان و نواندیشان پاسارگاد است و در اصفهان، حصه، هفت شویه، قهجاورستان، زرین‌شهر و فلاورجان فعالیت می‌کند.

نوشین گیلانی، مدیر اجرایی موسسه طلوع مهر و دوستی حامی کودکان کار که چهار سال است با تمرکز بر کودکان کار فعالیت می‌کند، هم درباره کیسه‌های پارچه‌ای موجود در این غرفه می‌گوید: این کیسه‌ها، مربوط به طرح کاما و با تمرکز بر کارآفرینی، محیط‌زیست و اشتغال هستند. این کیسه‌ها را مادران کودکان کار می‌دوزند و تزیینات روی آن را کودکان کار انجام می‌دهند تا خانواده مجبور نشود بچه‌ها را به سرکار بفرستند و منبع درآمد داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: ما کودکان کار دست‌فروش را شناسایی و شرایط زندگی و وضعیت آن‌ها را بررسی و اولویت‌بندی می‌کنیم. اغلب این کودکان، پدر ندارند یا پدر از کار افتاده دارند. ما به آنها کمک‌های درمانی و آموزشی می‌دهیم و درباره رفتار با آنها فرهنگ‌سازی می‌کنیم تا مردم از آنها خرید نکنند و به‌ مرور زمان کودک کار کمتری داشته باشیم.

مخاطب ویژه‌برنامه «نه شب، نه شب»، پس از دیدن استندآپ ها و سر زدن به غرفه‌ها، می‌تواند به بخش محله بازی هم سر بزند و در مسابقه طناب‌کشی و مچ اندازی آن شرکت کند.

برنامه «نه شب، نه شب» از ۱۹ تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه در باغ غدیر برگزار می‌شود. غرفه‌ها از ساعت ۷ شب و برنامه اصلی از ساعت ۹ تا ۱۱ شب پذیرای شهروندان خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.