رضا صالح زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر به روش های مختلف از جمله اطلاع رسانی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی، درباره تبعات منفی خریدهای هیجانی و تصمیم گیری رفتاری و ارزش های تصمیم گیری منطقی، آموزش های لازم داده شود بسیاری از این رفتارها، کنترل شده و حتی کاهش می یابد.
وی اظهار داشت: تعدادی مردم وقتی از خبری یا شایعه ای درباره افزایش قیمت کالاها مطلع می شوند، بر اساس تصمیم گیری رفتاری، آنی و احساسی به فروشگاه ها مراجعه می کنند یا در صف می ایستند که این امر، تبعات منفی و خاص خود را بهمراه دارد.
این استاد دانشگاه، با بیان این که تصمیم گیری های انسان به سه شکل منطقی، تجربی و رفتاری صورت می گیرد، گفت: در تصمیم گیری منطقی، فرد قبل از اینکه رفتاری را انجام دهد درباره آن دانش کسب می کند.
صالح زاده با بیان این که در تصمیم گیری تجربی، فرد در لحظه و بواسطه اتفاقی که افتاده است و بدون برنامه ریزی قبلی ، رفتار می کند، افزود: در تصمیم گیری رفتاری، اقدام فرد بر اساس رفتار جمع، شکل می گیرد که این نوع رفتار در کشورمان زیاد دیده می شود.
وی خاطرنشان کرد: در علم اقتصاد، موضوع ' رفتار گله ای' نیز مطرح است به این شکل افراد از عملکرد یک جمع، پیروی می کنند و بدون تفکر و برنامه ریزی قبلی به سمتی می روند که دیگران رفته اند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه شبیه این رفتارها را در جامعه و شبکه های اجتماعی به وفور می توان دید، ادامه داد: به عنوان مثال، عده ای می گویند که اگر همه طلا و ارز می خرند ما هم خرید کنیم بدون آن با مطالعه و کسب اطلاع به این جمع بندی برسند که خرید بکنند یا نه.
صالح زاده با بیان اینکه این موضوع مانند یک تیغه 2 لبه است، تصریح کرد: این رفتارها می تواند در برخی موارد در مباحث اخلاقی و ارزشی باشد و گاه در مباحث غیر اخلاقی و منفی خود را نشان دهد.
وی با تاکید بر اینکه مطالعه علم رفتار در آسیب شناسی این رفتارها کمک بسیاری می کند، اظهارداشت: همانطور که یک رفتار بد از طریق می تواند فراگیر شود، می توان با هدایت موضوع، این رفتارها را در جهت مثبت سوق داد.
استاد دانشگاه گروه مدیریت دانشگاه شهید اشرفی اصفهان اضافه کرد: اگر مردم به این علم و آگاهی برسند که تصمیم منطقی آنها جلوی بسیاری از سوء استفاده ها و فراگیر شدن رفتارهای نامناسب را می گیرد، بدون شک در این جهت گام برمی دارند.
وی با تاکید بر اینکه سیاستگزاری مسوولان برای آموزش و اطلاع رسانی در این زمینه ضروری است، گفت: از طرفی، ثبات وضعیت اقتصادی و قابل پیش بینی بودن آن نیز از تصمیم گیری های رفتاری و هیجانی می کاهد.
چندی پیش انتشار شایعه سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین در شماری از رسانه ها و شبکه های اجتماعی سبب ایجاد صف های طولانی مقابل جایگاه های عرضه سوخت خودرو در اغلب شهرها و نقاط مختلف کشور شد.
3011/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.