به گزارش ایرنا، زخم دردهایش آنقدر عمیق و جانفزا بود که قلمم را تبدار کرد ، گاهی به دعا دست به آسمان می برد و گاهی ... از بیقراری تنهایی و دوری زمزمه می کرد چه کسی شیرازه زندگی ام را از هم پاشید و... خلاصه هر کلامش با آه و افسوس همراه بود.
ناگهان یکی پس از دیگری دوروبرمان حلقه زدند، نیازی به فهمیدن نبود همه از آسیبی ویران و داغدار بودند، از هر طرفم صدای ناله کلامی محزون به گوش می رسید که تو را واسطه می گرفتند.
آری - اینجا ' خانه امن و سلامت' بهزیستی است، دست تو نیست باید سنگ صبور آنها باشی تا خودشان را تخلیه کنند، آه این زنان و دختران دلشکسته، غمین و سنگین و از غم از دست دادن هستی شان بر اثر سیلاب آسیب های اجتماعی روز افزون جامعه به این خانه پناه گرفته اند.
خانه های امن و سلامت، مکانهایی برای پناه گرفتن زنان و دختران در معرض آسیب، آسیب دیده اجتماعی و خطرساز است که به گونه ای با مشکلات و آسیب ها از جمله خشونت خانگی، مزاحمت اجتماعی گریبانگیر هستند.
آنان منجلمه از فشار فریادها، مشت ها، تهدیدها، تعرض ها از خانه خود رانده شده و روانه خیابان ها و پارک های بی حصار و ناامن شده اند.
کسانی که سردی زمین سخت و بی روح را با جسم و تن خود حس کردند و شب و روزهای بسیاری را در سرما و گرما بر زمین خاکی خفته اند و گذرانده اند.
در این چهاردیواری های ساده ولی امن، شماری از دختران و زنان ناامید و گریزان از دنیای ناملایمتی شب و روز خود را سپری می کنند تا که شاید گذر روزگار طعم تلخ زندگی را برایشان قابل تحمل و شیرین کند.
این سرپناه های ساده و امن که به نام خانه سلامت معرفی شده در کنار سلامتی، به گفته مسوولان امر امنیت را هم برای آنها فراهم کرده است.
بنا به درخواستم یکی از زنان خانه امن و سلامت پذیرای گفت و گو با خبرنگار ایرنا شد و گفت :
نمی خواهم نامم را کسی بداند خواهش می کنم این جا را برای ما ناامن نکنید من اگر از این خانه رانده شوم دیگر جایی ندارم.
سپس با لبخند تلخی، سرنوشت خود را چنین بیان کرد: من در یک خانواده 9 نفره بزرگ شدم و حدود 12 سال داشتم که مادرم بخاطر بیماری از دنیا رفت و من که فرزند سوم خانواده بودم باید چهار برادر و خواهر دیگر خود را تر و خشک می کردم.
وی با نگاهی ناامید و دل شکسته ادامه داد: 2 خواهر بزرگترم بخاطر مشکلات زندگی خودشان دیگر فرصت دیدار به ما هم نداشتند و پدرم هم بدلیل فقر و مشکلات اقتصادی به من فشار می آورد که در خانه دیگران کار کنم.
وی از تجربه تلخ کار کردن در خانه چند نفر از دوستان و آشنایان پدرش و اینکه او را اذیت می کردند گفت و ادامه داد: وقتی به پدرم این مسائل را گفتم مرا کتک زد و تهدید کرد که از خانه بیرونم می کند و باید به کارم ادامه بدهم.
من هم تصمیم گرفتم از خانه فرار کنم و پس از یک هفته که در یکی از پارک ها و خرابه های شهر می خوابیدنم توسط ماموران شهرداری به این مکان آورده شدم.
وی با وجود اینکه هنوز درد ناشی از تحقیر، تهدید، تعرض را در جان خود داشت ولی خدا را شکر کرد که سرپناهی گرم دارد.
حدیث، زن جوانی که بواسطه صدا زدن یکی از مددکاران خانه سلامت با نام او آشنا شدم خیلی راحت گفت و گو با من را پذیرفت.
همان ابتدا گفت من 30 سال دارم و از ترس و تهدید همسر معتاد خود به صورت اختیاری به این خانه پناه آورده ام.
او که به گفته خود مدت 4 ماه است که در این خانه سکونت کرده گفت: آنچنان فشار و سختی در زندگی بر من وارد شده بود که یکبار دست به خودکشی زدم ولی همسایه ها مرا به بیمارستان رساندند و از مرگ نجات یافتم.
وی ادامه داد: با راهنمایی اقدام یکی از همسایه ها به دفتر بهزیستی منطقه خود رفتم و تقاضای حمایت کردم آنها با بررسی وضعیت زندگی من مرا به این خانه معرفی کردند.
این زن جوان آسیب دیده در حالی که خدا را شکر می کرد که سرپناهی امن و آرام برایش فراهم شده ولی با این وجود از غم و غصه و بخت سیاه خود می گفت و گریه می کرد.
یکی از مددکاران حاضر در این خانه به ایرنا گفت: بسیاری از زنان آسیب دیده پس از ورود به این خانه در ابتدا خوشحال هستند ولی به مرور با به یاد آوردن و مرور گذشته تلخ خود افسرده و اندوهگین می شوند.
وی که خواست نامش در گزارش ذکر نشود افزود: بر همین اساس کارشناسان و مشاوران روانشناسی آنها را تحت درمان های گفتاری، رفتاری و درصورت نیاز پزشکی قرار می دهند.
این مددکار که بتازگی کار خود را در این خانه شروع کرد، گفت: تلاش ما بازگشت این زنان آسیب دیده به اجتماع به صورت توانمند کردن آنها از لحاظ روحی، جسمی و مهمتر از آن اقتصادی است.
وی یادآور شد: بسیاری از آنها پس از مدتی که از لحاظ روحی و جسمی سلامت خود را باز می یابند به کارگاه های کوچک و یا مراکز اشتغال مورد تایید بهزیستی معرفی می شوند و این خانه را ترک می کنند و به جامعه باز می گردند.

**22 خانه امن و سلامت سرپناه زنان آسیب دیده در کشور است
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به وجود 22 خانه امن در کشور گفت: سال گذشته در مجموع حدود 600 زن در خانه های امن پذیرش شدند.
حبیب الله مسعودی فرید در گفت و گو با ایرنا افزود: خانه های امن برای حمایت از زنان در معرض خشونت در خانواده است چون در بسیاری مواقع اتفاقاتی می افتاد که به دلایل مختلف زنان در خانه یا در معرض خشونت خانگی هستند یا می ترسیدند و نگران هستند که در معرض خشونت قرار بگیرند.
وی اضافه کرد: ممکن است این نگرانی زنان واقعی یا غیرواقعی باشد؛ اغلب این زنان از طرف همسر مورد خشونت خانگی قرار می گیرند البته گاهی مردان تحت خشونت خانگی قرار می گیرند اما به طور کلی تعداد زنان تحت خشونت خانگی بیشتر است.
معاون اجتماعی بهزیستی کشور ادامه داد: زنان پس از آنکه مورد خشونت قرار می گیرند از خانه بیرون می آیند و اغلب جا و مکان ندارند و ممکن است اتفاقات زیادی برای آنان بیفتد و وضعیت را از آنچه هست پیچیده تر و بغرنج تر کند.
وی تصریح کرد: بنابراین بهزیستی حمایت هایی را بعد از راه اندازی اورژانس اجتماعی از این زنان دارد و آنان به طور معمول در مراکز مداخله در بحران اسکان داده می شدند و سپس خانه های امن راه اندازی شد.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهارداشت: در شهرهایی که خانه امن زنان وجود ندارد، اورژانس اجتماعی این آمادگی را دارد که این زنان را در مراکز مداخله در بحران اسکان دهد.
مسعودی فرید افزود : نوع خدماتی که به این زنان (زنان در معرض خشونت خانگی) ارائه می شود نسبت به کسانی که به مراکز مداخله در بحران می آیند، به طور کامل متفاوت است.
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: توسعه خانه امن بر اساس نیاز استانهاست و بر اساس مطالعات استانی اگر این نیاز به بهزیستی اعلام شود، خانه های امن را توسعه می دهیم.
وی یادآور شد: امسال تلاش بر آن است که به ارتقای کیفی خدمات در این مراکز پرداخته شود و توسعه کمی فقط براساس بررسی های میدانی اگر نیاز باشد انجام می گیرد.
مسعودی فرید خاطرنشان کرد: این خدمات هم به زنانی که از طرف قوه قضائیه و نیروی انتظامی به بهزیستی ارجاع داده می شوند و هم به زنانی که به صورت خودمعرف می آیند و در واقع اعلام می کنند و می گویند به کمک نیاز داریم، ارائه می شوند.
وی اضافه کرد: به این زنان خدمات اسکان داده می شود و بعد از اینکه از لحاظ روانی و جسمی بهتر شدند و به وضعیت ثبات رسیدند بحث توانمندسازی آنان در همه عرصه ها هم از جنبه معنوی و هم از جنبه اقتصادی و اجتماعی اجرا می شود تا به زندگی سالم اجتماعی بازگردند.

**خانه های امن و سلامت بدنبال توانمندی آسیب دیدگان است
کارشناس مسوول امور آسیب دیدگان اجتماعی اداره کل بهزیستی اصفهان گفت: خانه های امن و سلامت زیر پوشش این نهاد، بدنبال توانمندی زنان و دختران آسیب دیده اجتماعی است.
افسانه میرزاییان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که اکنون 2 خانه امن و سلامت در اصفهان وجود دارد ، افزود: خانه های امن، پناهگاهی برای بانوانی است که در بین بستگان خود حامی و سرپناهی ندارند و هنوز هم دچار آسیب های اجتماعی دیگر نشده اند.
وی یادآور شد: شناسایی این زنان در قالب همسر آزاری و یا مواردی دیگر از طریق اورژانس اجتماعی به بهزیستی اعلام می شود.
کارشناس مسوول آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی استان اصفهان افزود: این زنان به تنها خانه امن بهزیستی ارجاع داده می شوند و مددکاران اجتماعی و روانشناسان این مرکز تمام تلاش خود را در بخش های اشتغال، تحصیل، مسائل بهداشتی و درمانی برای استقلال و توانمندسازی این زنان بی پناه بکار می گیرند.
کارشناس مسوول آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی اصفهان افزود: نهایت تلاش در این مرکز برای آن است که این زنان با تکیه بر توانایی های فردی خود بتوانند به یک زندگی سالم و بدون آسیب در اجتماع برگردند.
وی با اشاره به فعالیت های خانه سلامت بهزیستی گفت: این خانه نیز محل نگهداری دخترانی است که یا به علت فرار از خانه از طریق اورژانس اجتماعی و یا از طریق دستگاه قضایی به این مرکز ارجاع می شوند.
میرزاییان اضافه کرد : اقدامات و مداخلات اولیه پس از پذیرش این دختران در خانه سلامت انجام می شود تا درصورتی که امکان بازگشت آنها به خانواده و یا نزد بستگان آنها وجود دارد این اقدام صورت گیرد و در غیر این صورت در این خانه نگهداری می شوند.
وی تصریح کرد: مدت اسکان و نگهداری این افراد بصورت موقت تا 6 ماه است و در این مدت از خدمات روان شناختی، روان شناسی، حقوقی و خدمات درمانی استفاده می کنند تا شرایط بازگشت برای آنها فراهم شود.
کارشناس مسوول آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی اصفهان گفت: اگر در این مدت خانواده صلاحیت نگهداری آنها را نداشته باشد به خانه کودک و نوجوان بهزیستی انتقال داده می‌شوند تا بتوانند یک زندگی را در شرایط امن و سالم طی کنند.
میرزاییان با اشاره به این که این مرکز دولتی و خدمات آن رایگان است گفت: در آنجا شرایط تحصیلی مانند کودکان عادی برای آنها فراهم است و با امکاناتی که در حد کودکان عادی دارند می توانند به یک زندگی سالم و امن ادامه دهند.
بنا بر اعلام بهزیستی استان اصفهان هم اکنون پنج زن در خانه امن و هفت دختر در خانه سلامت بهزیستی نگهداری می شوند.
همچنین در 6 ماهه امسال 507 مورد همسرآزاری در اصفهان گزارش شده که میانگین سنی زنان آسیب دیده ناشی از همسرآزاری در استان اصفهان 25 تا 35 سال است و اکثر آنها تحصیلات کمتر از دیپلم داشته‌اند.
6994/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.