به گزارش ایرنا، سد شهدای بلطاق بویین میاندشت، واقع در غرب اصفهان، یکی از مهم ترین و در عین حال کند ترین طرح های آبی این منطقه است که برغم اختصاص بودجه خاص به آن در سال 1390 و اجرای مختصر عملیات، به گفته مسوولان از سال 1391 تا اکنون به حال خود رها شده همچنانکه با وجود اختصاص بودجه 48 میلیارد ریالی به این طرح در سال گذشته، خبری از آغاز عملیات اجرایی سد پر رمز و راز بلطاق نیست تا روستاهای شهرستان‌های مجاور یعنی فریدن و چادگان بتوانند در سایه آن از صدای پای آب بهره‌مند شوند، این مساله موجب شد تا استاندار اصفهان و شماری از اعضای مجمع نمایندگان به دعوت نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت امروز به این منطقه سفر کنند.
به گزارش ایرنا، اکبر ترکی عصر روز چهارشنبه در حاشیه بازدید استاندار اصفهان و اعضای مجمع نمایندگان استان از اجرای این طرح، افزود: تاکنون فقط نزدیک به 700 میلیون تومان برای اجرای عملیات راهسازی این سد هزینه شد و پس از سال 1391 اقدامی برای پیشرفت آن صورت نگرفته است.
به گفته وی شهرستان های غرب استان و از جمله بویین میاندشت جزو سرچشمه های چهار رودخانه اصلی کشور شامل زاینده رود، کارون، دز و قمرود به شمار می روند اما سال های بیشماری است که کم آبی و تبعیض در حق آبه ها مشکلات بسیاری را برای بخش آشامیدنی و کشاورزی مردم این مناطق به دنبال داشته است.
ترکی به پیگیری های متعدد و مکرر خود در این خصوص اشاره و بیان کرد: در هر کدام از این مراحل بهانه های مختلفی مانند محدودیت منابع درآمدی دولت، نبود اعتبار کافی برای حمایت از همه طرح های اجرایی به دلیل تسریع در بهره برداری از طرح های با پیشرفت فیزیکی بالا، محدودیت منابع آب حوضه قمرود و ضرورت توجیه پذیری برای اختصاص تخصیص آب به بویین میاندشت از سوی مسوولان و نهادهای بالادستی مطرح می شد.
این نماینده با انتقاد از سیاست های تبعیض گونه در رسیدگی به مطالبات مردم به ویژه در بخش آب، اضافه کرد: به مسوولان تذکر دادیم که چرا سد سراب واقع در شهرستان فریدونشهر حتی با وجود آنکه ردیف بودجه ای ندارد تنها به دلیل آب آن از طریق لوله به خارج از شهرستان و استان اصفهان منتقل می‌شود، باید 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد، اما سد بلطاق که مهم ترین منبع برای تامین نیاز مردم در بخش آشامیدنی و کشاورزی است سال هاست که متوقف شده و بودجه مکفی نیز به آن تعلق نمی گیرد.
ترکی افزود: در بخشی از این پیگیری ها در نامه ای از سوی معاون امور مجلس و سازمان، آمده است که تامین آب آشامیدنی و کشاورزی و صنعت به میزان هفت میلیون مترمکعب حجم سد بلطاق بوده که باید اجرایی می‌شد اما در بند دوم این نامه آمده که با توجه به محدودیت منابع آب حوزه قمرود و براساس اطلاعات اخذ شده از وزارت نیرو تخصیص آب طرح مذکور در حال بازنگری است.
وی مواردی مانند عدم اعتبار کافی، کاهش حجم آب رودخانه قمرود و زیاد بودن تخصیص هفت میلیون متر مکعب را از دیگر مانع تراشی ها در باره این موضوع بیان کرد و افزود: با وجود آنکه در آبان ‌ماه سال 1396، تخصیص اجرایی شدن عملیات تامین 6.5 میلیون‌ متر مکعب آب آشامیدنی پایدار برای چهار شهرستان فریدن، فریدونشهر، چادگان وبویین میاندشت گرفته شد و حتی در جدول 20 سال 97 نیز در ردیف بودجه قرار گرفت، اما این طرح تاکنون عملیاتی نشده است.
نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بوئین ‌میاندشت افزود: در تازه ترین پیگیری ها مسوولان بیان کرده اند که در صورت توجیه پذیری بررسی های لازم برای اجرای این طرح انجام خواهد شد و امیدواریم این سفر، آغاز خوبی برای به نتیجه رسیدن این طرح سد شهدای بلطاق باشد.
به گزارش ایرنا، استاندار اصفهان به همراه شماری از اعضای مجمع نمایندگان استان اصفهان، عصر امروز برای بازدید از آبهای جاری و سرشاخه های زاینده رود، دز ، کارون و قمرود، پیگیری پروژه سد بلطاق، بررسی پروژه تامین آب آشامیدنی چهار شهرستان و همچنین آب کشاورزی و بازدید از خسارتهای وارد شده در اثر سیلابهای اخیر به شهرستان های بویین میاندشت و فریدونشهر سفر کرد.
عباس رضایی در بدو ورود به شهرستان بویین میاندشت مورد استقبال مردم و مسوولان این منطقه قرار گرفت، وی همچنین به گلزار شهدای این شهر رفت و به شهدای این منطقه ادای احترام کرد.
بازدید از عملیات اجرای جاده دسترسی به سد بلطاق بویین میاندشت از دیگر برنامه هایاستاندار در این سفر یکروزه بود.
دهستان بلطاق از توابع بخش کرچمبو شهرستان بویین میاندشت است.
شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت با اینکه در منطقه ای واقع شدند که منشا چهار رودخانه مهم کشور شامل قمرود، دز، کارون و زاینده‌رود است اما با مشکلات بسیاری در بخش آب آَشامیدنی و کشاورزی مواجه هستند.
در طرح تامین آب آشامیدنی شهرستان فریدن از منابع پایدار، نیاز آب شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت تا افق 1425 به میزان 9.2 میلیون متر مکعب در قالب تامین آب از منابع مختلف از جمله حوضه آبریز زاینده رود مورد تایید قرار گرفته است که در صورت اجرا هفت شهر و 97 روستا در سطح این چهار شهرستان زیر پوشش آبرسانی پایدار در بخش آشامیدنی قرار می گیرند.
به گفته مسوولان امر در زمان حاضر 70 روستای غرب استان با مشکلات کمبود آب روبرو است و آب آشامیدنی 30 روستا با تانکر تامین می ‌شود.
شهرستان های فریدن با بیش از 49 هزار نفر جمعیت، فریدونشهر با 35 هزار نفر جمعیت، چادگان با 32 هزار نفر و بوئین میاندشت با بیش از 24 هزار نفر به ترتیب در 140، 180، 110 و170 کیلومتری غرب استان اصفهان قرار دارند.
6026/9861
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.