رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: زمان قانونی ورود عشایر در تقویم کوچ 25 اردیبهشت است که امسال 6 روز زودتر وارد مراتع شدند.
عزت الله مرادی افزود: چهار پاسگاه حفاظتی این شهرستان در مناطق قبرکیخا، زمان کهریز، چهار راه و گردنه بیژن از 25 اسفند پارسال کار خود را آغاز کرده بود.
وی تصریح کرد: آغاز گرما در مناطق جنوبی کشور باعث درخواست های مکرر عشایر برای آزاد کردن قرق بود اما این اداره تا امروز مرزهای عشایری سمیرم را بسته نگه داشت اما گروهی از عشایر کوچ زود هنگام خود را برای ورود به مراتع آغاز کرده اند.
رییس اداره امور عشایر سمیرم نیز در همین پیوند به ایرنا گفت: حدود 30هزار نفر شامل چهارهزار و 700خانوار عشایری وارد ییلاق می شوند.
علی اکبر نادری افزود: این تعداد خانوار عشایری حدود 500 تا 700 هزار رأس دام سبک به همراه خود وارد شهرستان می کنند که با وجود بارش های خوب سال زراعی جاری و سرسبزی طبیعت ممکن است این تعداد بیشتر باشد.
وی خاطر نشان کرد: با وجود روان آب ها و چشمه های فصلی، به نظر می رسد امسال آبرسانی سیار برای عشایر نداشته باشیم.
عشایر سمیرم شامل چهار طایفه از 6 طایفه اصلی عشایر ایل بزرگ قشقایی هستند که فصول گرم سال را در مراتع این خطه سپری کرده و پاییز به مناطق گرم جنوبی باز می گردند.
سمیرم، شهرضا، دهاقان، چادگان و فریدونشهر از مهم‌ترین شهرستان‌های استان اصفهان هستند که عشایر هر ساله فصل ییلاق را در این شهرستان‌ها سپری می ‌کنند.
6022/ 7147
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.