کورش محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کاهش میزان اعتماد عمومی سبب واکنش های احساسی، لحظه ای و نظیر آن چه در روزهای گذشته در قضیه بنزین رخ داد، شده است.
وی تاکید کرد: صف های طولانی مقابل پمپ بنزین ها و یا هر ازدحامی برای خرید کالاهایی که بیم نبود و گرانی آن می رود نشانگر کم شدن میزان اعتماد و باور عمومی اجتماعی است.
وی با اشاره به دلایل این موضوع اضافه کرد: میزان کنترل گر احساسات و رفتارها در سطح کلان اجتماع به شدت کاهش یافته و سرمایه اجتماعی به شدت رنگ باخته است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه زمانی که احساس مسئولیت اجتماعی و تعلق شهروندی کم می شود میزان التهاب بالا می رود، اظهار برداشت: این التهاب در کنار دانش پایین اجتماعی، تبدیل به یک محرک برای شکل گیری باورهای غلط خواهد شد و رفته رفته این باور تبدیل به رفتار عمومی و جمعی می شود.
وی با بیان اینکه افرادی که از مهارت‌های کافی در حوزه ارتباطی و اجتماعی برخوردار نیستند بیشترین آسیب را می بینند، تصریح کرد: ضعف در اطلاع رسانی و کارکرد ضعیف رسانه ها به افزایش شایعات دامن می زند، به ویژه برای مثال رسانه ملی در موضوع بنزین نتوانست به خوبی کارکرد خود را داشته باشد و همین امر به هجوم مردم و حضور در صف های طولانی منجر شد.
محمدی با بیان اینکه اعتماد کم و بدبینی به ساختارهای سیاسی نیز به این قضیه دامن می زنند تصریح کرد: برخی به جای حس مسئولیت اجتماعی، فردگرایی را محور کار خود قرار می ‌دهند و اگر جامعه به این سمت برود یکی از خطرات اصلی را پیش رو خواهد داشت.
رییس انجمن آسیب ‌شناسی اجتماعی ایران اضافه کرد: انسان های فردگرا دیگران را مزاحم زندگی خود می بینند که می‌خواهند حقشان را پایمال کنند و این نگرش خطرناک ترین نوع نگرش در جامعه به شمار می رود و باید آن را مهار کرد.
وی بر ضرورت حفظ انسجام اجتماعی تاکید و بیان کرد: اگرچه شرایط نامناسب اقتصادی شهروندان را به انجام چنین کارهایی ترغیب می کند، اما باید بدانیم که نبود انسجام اجتماعی سبب هرج و مرج و آسیب های بیشتری می شود که خطرات ان به مراتب بدتر است.
چندی پیش انتشار شایعه سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین در شماری از رسانه ها و شبکه های اجتماعی سبب ایجاد صف های طولانی مقابل جایگاه های عرضه سوخت خودرو در اغلب شهرها و نقاط مختلف کشور شد.
6022/ 6020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.