به گزارش ایرنا، استان اصفهان در تولید گل شب بو، گوشت بوقلمون، شیر خام، گوشت مرغ و ماهیان زینتی و گرمابی در کشور رتبه نخست را دارد در حالی که بروز پدیده خشکسالی و کم آبی در سال های اخیر، بخش کشاورزی را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.
اراضی کشاورزی اصفهان حدود 563 هزار هکتار معادل 3.5 درصد از مساحت استان است که با توجه به محدودیت های منابع آب در سال های اخیر، تنها حدود 290 هزار هکتار آن تحت کشت زراعی و باغی قرار می گیرد.
در سال زراعی 96- 97 حدود 210 هزار هکتار از مجموع اراضی کشاورزی استان به کشت محصولات زراعی اختصاص داشت که 190 هزار هکتار آن زراعت آبی و 20 هزار هکتار مربوط به زراعت دیمی بودخ است.
میزان تولید انواع محصولات زراعی در استان اصفهان با توجه به بروز پدیده خشکسالی و کاهش سطوح زیر کشت حدود سه میلیون و 250 هزار تُن برآورد شد همچنین بیش از 180 هزار نفر در این بخش در استان مشغول به کار هستند.
به دنبال بارندگی های سال جاری در برخی از شهرستان های استان بسیاری از رودخانه های فصلی منطقه جاری و برخی رودخانه های دائمی که به دلیل خشکسالی کم آب شده بودند دوباره لبریز شدند.

** پیش ‌بینی افزایش 20 درصد تولید گندم و جو در اصفهان
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به وضعیت زراعت استان افزود: با توجه به بارندگی های اخیر و هماهنگی ‌های انجام شده برای کشت گندم و جو در استان، پیش‌بینی افزایش 20 درصدی تولید گندم و جو را شاهد خواهیم بود.
محمودرضا افلاکی با بیان اینکه در سال زراعی جاری میزان بارندگی کوهرنگ 2 هزار و 126 میلی متر بوده است، بیان کرد: این میزان بارندگی معادل سال زراعی 71- 72 گزارش شده که شرایط نسبی مناسبی را برای بخش کشاورزی محقق کرده است.
وی افزود: در مناطق گرم استان که شامل شهرستان های کاشان، اردستان، نطنز، نایین و خور و بیابانک است در مجموع سه هزار و 863 هکتار اراضی زیر کشت گندم رفته است و تولید 15هزار و 557 تُن گندم پیش بینی می شود.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اضافه کرد: در مناطق معتدل شهرستان های اصفهان، شاهین شهر، تیران و کرون، شهرضا، دهاقان، فلاورجان، نجف آباد، مبارکه، لنجان و خمینی شهر با 19 هزار و 930 هکتار کشت گندم آبی و 28 هزار و 131 هکتار کشت گندم تاخیری و پیش بینی برداشت 218 هزار و 628 تن گندم را شاهد خواهیم بود.
وی تصریح کرد: در مناطق سرد استان، شهرستان‌ های چادگان، فریدن، بویین و میاندشت، فریدون شهر، گلپایگان، خوانسار و سمیرم به میزان 13 هزار و 315 هکتار گندم آبی و 25 هزار و 830 بصورت دیم گندم کشت شد که پیش بینی برداشت 74 هزار و 949 تن برداشت را خواهیم داشت.
افلاکی با بیان این که در مجموع در استان 91 هزار و 245 هکتار سطح زیر کشت و پیش بینی تولید 309 هزار و 134 تن گندم را شاهد هستیم، اظهارداشت: 65 هزار و 239 هکتار گندم آبی و 26 هزار و 15 هکتار گندم دیم را در استان شاهد هستیم.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در خصوص تولید جو گفت: در استان پیش‌ بینی می‌ شود تولید 187 هزار و 700 تن جو در سطح کشت 43 هزار و 636 هکتار آبی و پنج هزار و 665 هکتار دیم را داشته باشیم.
وی با اشاره به تولید ذرت سیلویی در سطح 16 هزار و 700 هکتار از مزارع استان خاطرنشان کرد: در سال جاری تولید 942 هزار و 700 تن ذرت سیلویی پیش بینی شده است.
افلاکی با اشاره به گیاه علوفه ای سورگوم که یک گیاه متحمل به خشکی و کم آبی است، افزود: برای کشت این گیاه در مساحت یکهزار و 200 هکتار در استان برنامه ریزی شده است و با توجه به مصرف ذرت دانه ای در تغذیه طیور و به دلیل اینکه عمده محصول ذرت دانه ای مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود برنامه کشت سورگوم دانه ای در سال جاری به میزان 40 هکتار بویژه برای شهرستان‌ های اردستان، شهرضا، کاشان، نایین و نجف آباد که در آنها صنعت مرغداری توسعه قابل ملاحظه ای دارد، پیش بینی شده است.

** خسارت 760 میلیارد ریالی سیل به بخش های کشاورزی
پیش تر در پی بارندگی های اخیر و جاری شدن سیل در استان، رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اعلام کرد سیل حدود 760 میلیارد ریال خسارت به بخش های مختلف کشاورزی 17 شهرستان این استان وارد کرد.
عباسعلی جمشیدی، بیشترین خسارت ناشی از بارش های بهاری و جاری شدن سیل در هفته نخست فروردین سال جاری را مربوط به شهرستان های سمیرم، بویین میاندشت، فریدونشهر، شهرضا و دهاقان است.
بیشترین این خسارت ها به بخش منابع آبی کشاورزی مانند قنات ها، استخرها و بندهای خاکی وارد شده است همچنین سایر خسارت ها در بخش زراعت با حدود 116 میلیارد ریال، مراتع و باغ ها حدود 127 میلیارد ریال، دام سبک 14 میلیارد ریال، پرورش ماهی 46 میلیارد ریال، دامداری سنتی 64 میلیارد ریال و سایر موارد (زنبور عسل، طیور، ادوات و جاده ها) حدود 2 میلیارد ریال اعلام شد.

** گسترش کشت گلخانه ای جبران کننده خسارت هاست
استاد تمام گروه مهندسی آب دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت و گو با ایرنا گفت: استان های سیل زده از جمله استان گلستان، خوزستان و لرستان از قطب های اصلی تولیدات باغی، زراعی، دامی، شیلاتی کشور هستند.
جهانگیر عابدی افزود: استان گلستان رتبه نخست تولید دانه‌های روغنی کشور (به ویژه سویا و کلزا) را با تولید حدود 50 درصد از دانه‌های روغنی و در زمینه تولید پنبه، گندم، برنج و توتون رتبه دوم تا چهارم کشور را داراست.
وی با بیان این که استان گلستان با تولید پروتئین حیوانی یکی از قطب های مهم تامین امنیت غذایی کشور محسوب می شود، ادامه داد: استان خوزستان در سال های پیاپی نخستن تولیدکننده و خرید گندم در کشور بوده است و در تولید جو، کلزا، چغندر قند، نیشکر، سبزی و صیفی و گیاهان زینتی (گل مریم، گل نرگس، گل رز) رتبه های بالای کشوری را به خود اختصاص داده است.
استاد تمام گره مهندسی آب دانشگاه صنعتی اصفهان بیان کرد: استان لرستان به توجه به شرایط اقلیمی مناسب از نظر تولید حبوبات (نخود، لوبیا، عدس، ماش و باقلا) جایگاه نخست را در کشور داراست.
وی ادامه داد: استان لرستان از قطب های مهم محصولات باغی از جمله میوه های دانه دار انواع سیب، گلابی و بِه، در بخش میوه های هسته دار گیلاس، آلبالو، آلو، هلو، شفتالو، زردآلو، شلیل در بخش میوه های دانه ریز انواع انگور، انواع توت درختی و توت فرنگی، در زمینه میوه نیمه گرمسیری انار، انجیر، زیتون و انواع مرکبات است.
عابدی گفت: برای اینکه قضاوت درستی از خسارت های سیل به این استان ها داشته باشیم باید سطح زیر کشت و سطحی را که در اثر سیل دچار خسارت شده است را داشته باشیم چون فرصت برداشت کشت های پاییزه و همچنین فرصت کاشت کشت های بهاره از دست رفته است.
وی بیان کرد: البته در این میان 2 نکته امیدوار کننده وجود دارد اول اینکه گسترش کشت گلخانه ای در سراسر کشور، تا حدی جبران کننده خسارت تولید صیفی جات در مناطق سیل زده کشور است و دوم این که افزایش بارش در نقاط مختلف کشور تا حدی جبران کننده خسارات وارده به محصولات زراعی و باغی استان های سیل زده کشور است.
استاد تمام گروه مهندسی آب دانشگاه صنعتی اصفهان اظهارداشت: به هر حال وقوع سیل های اخیر باعث وارد آمدن تنش به امنیت غذایی کشور شد و با برنامه ریزی حساب شده مسئولان می توان با توزیع مناسب محصولات زراعی، باغی و پروتئنیی نسبت به تعدیل و تسکین این تنش، در ماه های پیش رو اقدام کرد.

** بارندگی های اخیر در 60 سال اخیر بی سابقه بود
عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان در گفت و گو با ایرنا افزود: تاکنون در سرشاخه های زاینده رود حدود 2 هزار و 126 میلی متر بارندگی را شاهد بودیم که با توجه به این بارندگی ها آب قابل توجهی باید به سد زاینده رود اضافه می شد.
حسین محمدرضایی تصریح کرد: اگر 0.8 میلیون مترمکعب از هر میلی متر بارندگی به سد وارد شود باید تا آخر سال زراعی حدود یک میلیارد و 900 میلیون مترمکعب آورد سد باشد که با توجه به این موضوع باید آب کشت کشاورزان در تابستان برای کشت صیفی جات مطابق با طومار مرحوم شیخ بهایی محقق شود.
وی گفت: بارندگی های اخیر در 60 سال گذشته کم سابقه بوده است که تاکنون این میزان بارندگی طی سه مرحله در این 60 سال رخ داده است.
عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان ادامه داد: اگر در سال جاری با این حجم از بارندگی آب صیفی به کشاورزان داده نشود پس چه زمانی شاهد احقاق حقوق حق آبه داران و کشاورزان خواهیم بود؟
وی بیان کرد: طی سال های قبل میانگین بلند مدت بارندگی حوضه کوهرنگ از سرشاخه های زاینده رود یکهزار و 350 میلی متر بوده است که در مقایسه با سال جاری با بارندگی بیش از میانگین باید آب کشت کشاورزی و آب محیط زیست به صورت کامل محقق شود.
محمدرضایی بیان کرد : از برداشت های بی رویه و غیر مجاز و بدون حساب و کتاب باید جلوگیری شود تا رودخانه زاینده رود دائمی، احیای تالاب بین المللی گاوخونی، حفظ محیط زیست و بازگشت اکوسیستم به حالت قبلی را شاهد باشیم.
وی اضافه کرد: آبی که در زمان حال برای کشاورزی رهاسازی شده برای کشت غله در نظر گرفته شده است و به علت تاخیر در کشت غله شاهد افت عملکرد محصول غله کشاورزان خواهیم بود و به همین دلیل درآمد آنچنانی نصیب کشاورز نخواهد شد و باید شورای هماهنگی زاینده رود هرچه زود تر جلسه ای برگزار و برای در نظر گرفتن آب در فصل تابستان به کشاورزان مصوبه ای را ابلاغ کند.
عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان با بیان اینکه حدود 35 درصد از زمین های کشاورزان شرق اصفهان زیر کشت رفته است، گفت: در زمان حال کشت نیمه کاره کشاورزان با آبی که رهاسازی شده به ثمر می نشیند اما برای ادامه کشت و کشت تابستانه کشاورزان باید آب تا اواخر شهریور باز باشد.
وی با اشاره به جریان آب تا 20 خرداد سال جاری در زاینده رود بیان کرد: این مصوبه شورای هماهنگی زاینده رود توسط وزارت نیرو بوده تا برای تکمیل آبیاری کشت غله بهمن سال گذشته کشاورزان آب جاری باشد و بعد از آن هم وزارت نیرو تصمیمی برای جریان آب نگرفته است که باید هرچه سریع تر این تصمیم اتخاذ شود تا کشت تابستانه کشاورزان به موقع انجام شود.
محمدرضایی خاطرنشان کرد: در خصوص حذف رودخانه زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی از کتاب جغرافیای دهم دوره متوسطه، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید به این موضوع شدیداً واکنش نشان داده و از وزیر آموزش و پرورش در این رابطه سوال شود.
وی اضافه کرد: چرا که حذف یک رودخانه ملی و تالاب بین المللی که در کنوانسیون بین المللی رامسر به ثبت رسیده، از کتاب درسی حذف شده است که این موضوع از لحاظ ابعاد سیاسی و اجتماعی موجب نگرانی مردم اصفهان و جامعه حق آبه داران و فعالان محیط زیست شده است.
سد زاینده رود در 110 کیلومتری غرب اصفهان به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال 1349 با ظرفیت 1.4 میلیارد مترمکعب بهره برداری شد.
زاینده رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی سرچشمه می گیرد، در فلات مرکزی کشور پیش می‌ رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه در سال های گذشته به دلیل تغییرات اقلیمی، خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و برداشت های بی رویه به یک رودخانه فصلی تبدیل و در پایین دست بویژه در فصل های گرم سال با خشکی مواجه شد.
به دنبال بارش برف و باران در شرق و غرب استان اصفهان در روزهای اخیر، بسیاری از رودخانه های فصلی منطقه جاری و برخی رودخانه های دائمی که به دلیل خشکسالی کم آب شده بودند دوباره لبریز شدند.
رودخانه زاینده رود از اواخر اسفند پارسال در اصفهان جاری شد و بر اساس تصمیم های اولیه مقرر بود تا خرداد جریان داشته باشد.
9913/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.