به گزارش ایرنا، منطقه ای ییلاقی با پنج هزار و 224 کیلومتر مربع مساحت و 2 هزار و 460 متر ارتفاع از سطح دریا و دارای چشمه سارها و آبشارهای متعدد، که به برکت بارش های فراوان بهار امسال، بار دیگر جانی تازه گرفتند و جای جای کوه و دشت سرزمین هزار چشمه را، طراوتی تازه بخشیده اند.
حاصل این طراوت، آب و روان آب هایی است که در هر درّه و از میانه هر تپه ای می جوشند و در مسیر حرکت خود، حیات و سرسبزی را به طبیعت هدیه می دهند.
طبیعتی که حالا، چند سالی می شود به محل تاخت و تاز و حتی تامین معاش کسانی تبدیل شده که برای بهره بردن بیشتر از این سفره پربرکت اما هر سال خالی تر و تنُک تر از سال قبل، به جان نوبرانه های دارویی و خوراکی کوه و دشت سمیرم می افتند و ابایی از تخریب، ریشه کنی و بوته کنی این زبان بسته ها هم ندارند.
همزمانی این بهره برداری های گروهی و به اصطلاح وانتی، بویژه از سوی افراد و گروه هایی از روستاییان استان های همجوار سمیرم، با زمان ورود عشایر و دام های مازاد آنان در کوچ بهاره به این این خطه ییلاقی، ریشه کنی و نابودی این طبیعت زبان بسته را دو چندان سرعت بخشیده است.
به گفته صاحبنظران امر توسعه کشت این گیاهان بر اقتصاد داخلی، تولید و اشتغال و افزایش صادرات غیر نفتی تاثیر بسزایی خواهد داشت.
ایران به عنوان یکی از 10 خاستگاه مهم گونه گیاهی در جهان مطرح است و 167 گونه از خانواده گیاهان آوندی شامل یکهزار و 215 جنس، حدود هشت هزار گونه، زیرگونه، واریته و یا دورگه در کشور وجود دارد و در مقایسه با سایر کشورها از نظر تعداد گونه های گیاهی در رتبه هشتم، از لحاظ گونه های انحصاری در رتبه پانزدهم و از نظر تنوع گونه ها در خاورمیانه بی نظیر است.
کارشناس ارشد و پژوهشگر منابع طبیعی و جنگلداری استان اصفهان، در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: امسال وضعیت چشمه سارها در سمیرم بهتر از سال های قبل است و همین عامل باعث جاری شدن روان آب ها و چشمه های فصلی شده اما این آب ها، مقطعی و زود گذرند.
علی حسین بهرامیان خاطرنشان کرد: اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت زمان رسیدن نوبرانه هایی همچون کنگر، ریواس(لواس)،تره کوهی، موسیر و پرموسیر، سیر کوهی(والک)، گنبو و بیلهر، قارچ، شِنگ، موچه و کمی جلوتر در اواسط خرداد ماه چوئه(مخلصه) است.
وی با بیان اینکه در این ماه های بهار، افراد و گروه هایی هستند که متاسفانه رعایت حال علف ها و پوشش گیاهی طبیعت را نمی کنند، ادامه داد: این عده گیاهان را از بن و ریشه می کنند و در مواردی چندین گونی و وانت با خود می برند.
به گفته بهرامیان، منابع طبیعی و یگان حفاظت آن با همه توان و نیروهای خود برنامه های خوبی برای حفاظت از این عرصه ها بویژه در مناطق شناخته شده ای مانند چالقفا، جسیر و پشمکان داشته و محل های ورود خودرویی به آنها را مسدود کرده و تعدادی از متخلفان را هم جریمه کرده است.
این کارشناس منابع طبیعی تاکید کرد: تعدد و پراکندگی زیاد کوه ها و همزمانی مدیریت و کنترل کوچ بهاره عشایر، در کنار کمبود نیروی انسانی این اداره، تلاش و برنامه ریزی بهتر و جدی تری برای مقابله با این شرایط را می طلبد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم درباره اهمیت حفظ مراتع و پوشش گیاهی بویژه در فصل بهار اظهارداشت: حفاظت از طبیعت برای امروز و آیندگان و معیشت و آینده خود عشایر ضرورت دارد.
عزت الله مرادی خاطرنشان کرد: عده ای گونه های کوهی را از ریشه بیرون می کشند و مراتع را به سمت قهقرایی و کویری شدن می برند که اثر این تخریب سال های سال جبران شدنی نیست.
این اکولوژیست(بوم شناس) با تاکید بر اینکه اداره منابع طبیعی با همه توان و امکانات خود با متخلفان برخورد می کند، تصریح کرد: امسال تعدادی متخلف که اقدام به برداشت بی رویه علف های کوهی کرده بودند و بیشتر آنها از روستاییان استان های همجوار سمیرم بودند، دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده اند.
به گفته مرادی، عشایری هم که با تریلی اقدام به کوچ و جابجایی دام های خود کرده بودند بازگردانده شدند و کسانی هم که تقویم کوچ را رعایت نکنند جریمه های سنگینی در انتظار آنهاست.
بر این اساس، برای این مسائل راهکارهایی میان مدت و بلند مدت پیشنهاد می شود، همچون اینکه باید به مانند اجرای طرح کتیرازنی دست کم، یکسال استراحت به طبیعت داده شود، نیروهای این سازمان با گستره فعالیت در کل طبیعت و مراتع بیشتر شوند، جریمه های سنگین تری برای نابودگران طبیعت در نظر گرفته شود، آموزش و فرهنگ سازی عمومی بویژه برای عشایر بیشتر مورد نظر باشد، مدارس، دانشگاه ها و همه دوستداران طبیعت، امر به حفاظت و حراست از منابع طبیعی کنند و نهی از بوته کنی و ریشه کنی گیاهانی که سال به سال کمتر از پارسال می شوند.
سمیرم به عنوان اولین ذخیره گاه اُرس در کشور در جوار زاگرس مرکزی و دنا و همچنین 2 ذخیره گاه جنگلی داغباشی و تنگ خشک، با افزون بر 527 هزار هکتار مساحت جغرافیایی، 455 هزار هکتار عرصه ملی، مرتعی و جنگلی و 81 هزار هکتار رویشگاه جنگلی بعنوان حوزه الگویی سازمان جنگل های کشور در 160 کیلومتری جنوب اصفهان و 164 کیلومتری شمال یاسوج، قرار دارد.
7147/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.