به گزارش ایرنا، بابک ابراهیمی معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای استان اصفهان، حمید رضا صفوی عضو هیات علمی دانشکده عمران دانشگاه صنعتی اصفهان و متخصص امور آب، ناصر حاجیان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اصفهان و متخصص امور منابع آب، اسفندیار امینی دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان و حشمت الله انتخابی عضو جمعیت دوستداران محیط زیست(طبیعت یاران) استان اصفهان حضور داشتند.
در این میزگرد از مسوولان اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان دعوت شد که حضور نیافتند.
مسوولان و کارشناسان حاضر در میزگرد ایرنا، با اشاره به آخرین وضعیت رودخانه و سد زاینده رود در بالادست و پایین دست این حوضه آبریز، تاکید کردند تنها به واسطه بارش های خوبی که در 2 ماه اخیر صورت گرفت نمی توان انتظار داشت که حجم زیادی از آب در سال جاری یا سال های آینده خواهیم داشت.
آنان با بیان اینکه سد زاینده رود تا کنون حدود 580 میلیون متر مکعب آبگیری شده است، پیش بینی کردند که مانده آب در سد تا شهریور امسال حدود 600 میلیون متر مکعب باشد.
این کارشناسان، از جمله دلایل عدم آبگیری زیاد سد زاینده رود با وجود بارندگی های اخیر را وجود بندها و سدهای کوچک در بالادست، وجود نقاط برداشت و چاه های فراوان مجاز یا غیر مجاز در بالادست و حریم رودخانه ، عدم تعادل بین مصارف و منابع آب، افت شدید رطوبت خاک، مصرف بدون حساب آب در بالادست، آب نشدن حجم زیادی از ذخیره برفی و اجرا نشدن برخی مصوبه ها و قوانین در حوزه آب عنوان کردند.
آنها همچنین با پرداختن به مسائلی مانند حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی و کشاورزان از زاینده رود، تاکید کردند که با توجه به اینکه نمی توان گفت که وارد دوره ترسالی شده ایم باید همچنان سیاست های گذشته در صرفه جویی در مصرف آب، تغییر الگوی کشت و جلوگیری از هدر رفت آب در پیش گرفته شود.
سد زاینده رود در 110 کیلومتری غرب اصفهان به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال 1349 با ظرفیت 1.4 میلیارد مترمکعب بهره برداری شد.
زاینده رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی سرچشمه می گیرد، در فلات مرکزی کشور پیش می‌ رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه در سال های گذشته به دلیل تغییرات اقلیمی، خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و برداشت های بی رویه به یک رودخانه فصلی تبدیل و در پایین دست بویژه در فصل های گرم سال با خشکی مواجه شد.
به دنبال بارش برف و باران در شرق و غرب استان اصفهان در 2 ماه اخیر، بسیاری از رودخانه های فصلی منطقه جاری و برخی رودخانه های دائمی که به دلیل خشکسالی کم آب شده بودند دوباره لبریز شدند اما سد زاینده رود تا کنون حدود 580 میلیون متر مکعب (حدود 40 درصد) آبگیری شده است.
رودخانه زاینده رود از اواخر اسفند پارسال در اصفهان جاری شد و بر اساس تصمیم های اولیه مقرر است تا خرداد جریان داشته باشد.
گزارش تکمیلی این میزگرد روزهای آینده در خروجی ایرنا قرار می گیرد.
3011/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.